Resedags…

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024

Resedags…

Inlägg av sveahk » 29 maj 2024 14:04

IMG_1688.jpeg
Hälsningar från östra rikshalvan…

Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Hans

Re: Resedags…

Inlägg av Hans » 30 maj 2024 09:22

Misstänker att bägge Rikshalvorna delar majväder, brukar vara en lämplig tid att besöka även den Västra.

Men varför i herrans namn döper de ett ställe efter en truddelutt, eller är stället döpt efter tågstationen i England?

MVH

Hans

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 30 maj 2024 10:51

Bild
Waterloo-leden startar vid Waterloo spånbana som är belägen längs Strandvägen mellan Korsnäs och Molpe (Strandvägen 3681).

Leden sträcker sig mellan Waterloo-området och Lisasgrynnan ute vid kusten. Vacker vandringsled med många olika terrängtyper att vandra genom. En geocache finns även placerad vid en av rastplatserna.

Leden är ca 7,3 km (3,66 km i en riktning).
Jag har alltså ingen aning och kunde dessvärre inte hitta någon information alls om etymologin.

PS
Korsnäs är en kommun i landskapet Österbotten i Finland, och en del av Svenska Österbotten.

Korsnäs är beläget vid Bottenhavets kust, ungefär 50 km söder om Vasa.

Korsnäs var länge den kommun i Finland med den högsta andelen svenskspråkiga invånare med cirka 98 %. Detta var betydligt mer än de flesta kommunerna i Sverige (där man dock inte bokför språktillhörighet, vilket gör att det inte finns någon statistik att jämföra med), vilket fick Korsnäs att marknadsföra sig som "Världens svenskaste kommun". Sedan 2015 har kommunen emellertid blivit officiellt tvåspråkig. I dag har kommunen 85,8 % svenskspråkiga invånare och bara 3,3 % finskspråkiga, vilket är den lägsta andelen finskspråkiga invånare av alla kommuner i Finland utom Åland.

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 30 maj 2024 17:48

Tack 53an! Mer kommer när vi är välbehållna tillbaka i Klockrike!

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk

Re: Resedags…Finland

Inlägg av sveahk » 20 jun 2024 16:17

Ska jag våga mig på en tråd om vårt besök i Finland? Tja, varför inte, våra finska vänner har säkert överseende(?), och där de tycker att jag spelar över...ja, då får jag säkert höra! Att jag trampar någon på tårna är väl knappast att undvika! Kommentarer välkomna...

Helsinki/Helsingfors. Över femtio år se'n sist, sta'n har vuxit, oh ja! Men där vi bor ser det ut som stockholmska Södermalm, anno dazumal, med härlig skrammelfungerande hiss från 1952...vi är nöjda, även vädret stämmer...
IMG_1503.jpeg

Vid varje port den obligata skoputsaren - sällan sedd i Sverige, aldrig sedd i Klockrike!
IMG_1499.jpeg

På vägen till den första finska ölen...
IMG_1502.jpeg

Fängelseföreningen? Vad den nu har för sig? En träffpunkt för alla "före detta"?

För en ölträff är det annars utmärkt inrättat, runtom i kvarteren, vägg i vägg, också lokaler som har sett mer än ett par års gott öldrickande och kraschlandningar!
IMG_1486.jpeg

Väl besökta krogar som plockade ur en Kaurismäkifilm, scenbilder och aktörer - som den här, med passande musik ur jukeboxen i hörnan.
IMG_1496.jpeg
IMG_1495.jpeg

...och efter ölen, vänliga uppmaningar på rätta stället...
IMG_1497.jpeg
forts.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 21 jun 2024 06:29

Sist jag såg redskap för att få bort lera på skorna med var i tulpanodlarnas rike.

Bild

Varför Östra Rikshalvan?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024

Inlägg av loop » 21 jun 2024 23:40

Rauli Badding, men inte Irwin Godman?

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 22 jun 2024 08:19

Barbilden ger mig minnen.

Förra årtusendet var jag i Tammerfors. Lyckades klämma in något pansarmuseum och artillerimuseum inte allt för långt bort. Hursomhelst går jag och några kollegor på lokal, Bunkerii eller något liknande. Man fick ölen serverad i snuskburk. De hade väggarna klädda med vapen. Att jag var inte helt okunnig om vapen kände mina kollegor till och jag får frågan om jag inte kan berätta om vad som hänger på väggarna. Jaja, jag kan väl offra mig och håller då ett föredrag i kanske 10 minuter. Verksamheten i baren avstannade och jag fick en stående applåd efteråt, även av övriga gäster.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 27 jun 2024 15:57

"I år fyller Finland hundra år som självständig republik. Samtidigt firar Sveaborg 270 år som idé och verklighet. År 1747 godkändes planen för ett omfattande fästningsprojekt kring den relativt obetydliga staden Helsingfors och i skärgården utanför. Följande år inleddes byggarbetet under Augustin Ehrensvärds ledning. För ganska exakt 99 år sedan, i maj 1918, fick Sveaborg sitt nuvarande finska namn Suomenlinna (’Finlands borg’) i samband med att öarna övergick från ryskt till finskt militärstyre. Då blev fästningen plötsligt finsk på finska och svensk på svenska. Det äldre finska namnet, Viapori, var bara en förfinskad version av Sveaborg. Nu fick namnen på den nya republikens två språk helt olika innebörd.
En namnändring är aldrig slumpmässig och berättar sin historia om samtid och världsbild, eller – för att låna två begrepp ur begreppshistorien – om erfarenhetsrum och förväntningshorisont. År 1918 var det viktigt att framhäva att Sveaborg – Suomenlinna – blivit en finsk fästning och skulle bli en del av den unga republikens försvarsmakt i framtiden, men också, kanske, att Sveaborg i någon mån alltid varit finsk
."
Sophie Holm: Middagstal om historiebruket kring Sveaborg
Taget ur "SVENSKAN I FINLAND 17
FÖREDRAG VID DEN SJUTTONDE SAMMANKOMSTEN FÖR BESKRIVNINGEN AV SVENSKAN I FINLAND" 2018

"Den borgerliga historieskrivningen var också splittrad. Den svenskspråkiga minoriteten försvarade en historia där svenskheten intog en självklar plats. Gränsdragningen mellan svenskt och finskt var en komplicerad process och hade redan tagit upp en stor del av debatten före kriget. Inbördeskriget grumlade relationerna mellan det vita Finland och det neutrala Sverige även på historiesynens område. 1918 döptes Sveaborg, symbolen för Sveriges nederlag 1809, till Suomenlinna (”Finlandsborg”). Det tidigare finska namnet, Viapori, var en ålderdomlig förvrängning av det svenska namnet. Namnbytet uppfattades i konservativa kretsar av svenska Finlandsvänner som en förolämpning, i synnerhet efter Svenska brigadens insatser. Även den finsksinnade Kustavi Grotenfelt i Valvoja såg i namnändringen ”en brist på statliga och historiska perspektiv”. När Svea ersattes med Suomi drogs ett streck över den gemensamma historien."
"Den allrakäraste fienden - Svenska stereotyper i finländsk press 1918-1939" (2008) av Elmgren, Ainur.

Två citat ur förhoppningsvis trovärdiga alster. Själv aktar jag mig för att blanda mig i den finsk-svenska språkdebatten, som efter vad jag förstår på vissa håll förs ganska häftigt...
- MEN, ändå...på färjan som tar oss ut till fästningsön Suomenlinna/Sveaborg utanför huvudstaden, är namnbytet som en gång skedde, tydligen på grund av nationella och patriotiska grunder, ska vi säga åtminstone tankeväckande. Hur ofta har liknande skett i historien runt om i världen?

----------------------------

I Helsinki/Helsingfors ser vi fortfarande gatuskyltar med både finska och svenska namn, ibland tom ett ryskt (Sofiegatan). Ja - finska utan svenska undertitlar, då är vi sålda, inte ens gissa fungerar i de flesta fall. Men i Café Valimon ute på ön, dök två ord upp som väckte minnen. På den blott finskspråkiga meny-listan dök förutom Pasta Carbonara bara ytterligare en för oss förståelig maträtt upp - Pytti-Pannu, beställdes...och ja, det var det, pyttipanna...
IMG_1612.jpeg
Och på ett bord i matsalen, ett spel: Rappa-Kalja - som var ett ord som moderskapet faktiskt gärna använde på 50-talet. I synnerhet när sonen använde för många ord för att förklara sitt beteende!
IMG_1610.jpeg
forts.

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 03 jul 2024 17:01

Jag är visserligen svensk, men mina skriverier här på Skalman är naturligtvis färgade av femtio år och mer i Klockrike. Även här, svensk/schweizisk turist i Finland.

Nu kommer lite alkis-text, den som misstycker...tittar bort.

Det sagt - hur är det nu med det "beryktade" sprit och vinandet i östra rikshalvan? Kaurismäki-filmernas bar- och suporgier? Ja, det var nog vildare förr, i alla fall i våra kvarter, förr nu var det väl som gällde, iakttaget kopiöst drickande ja, men alkisarna lyste med sin frånvaro! Inga lik i parken...Tick in the box, i Finland är man lyckligast i världen, och det dricks mindre...hmmmm...!

Har ni förresten hört den här fenomenala låten av M.A. Numminen, gammal som gatan...

Hittade en ALKO-butik (statlig?) i närheten av boendet i Helsingfors, och naturligtvis var det målet för en exkursion. Kraftig karl vid ingången som skärskådade oss och fann oss för tillräckligt nyktra, vi fick beträda alkoholens paradis! Smala gångar, höga välfyllda backar, trångt, gällde väl inte att vinna första pris i kategori trevlig utställning. Här gällde in and out. Pris? Ja, det var nog allt ett snäpp dyrare än vad vi var vana vid. Dyrare än i Sverige...?
IMG_1545.jpeg

Men, se där - hittade faktiskt gamla Koskenkorva - väckt till nytt liv. Det som var den billigaste spriten - tror jag, eller var det Explorer Vodka? - då på 60-talet i svenska monopolbutiken, har nu fått både barn och barnbarn i olika kulörter! Koskenkorva och Mumintrollet, också Marimekko överlever välmående som det verkar!
IMG_1547.jpeg

Efter Helsingfors tänkte vi ta tåget norrut till Vasa - hur var det däruppe med alkoholen och dess butiker? Viktig fråga vid havsbandet när myggen stör kvällsfriden. Sinade procentbutikerna ju mer mil man avlägsnade sig från hufvudstaden...? Snabb titt i internet gav lugnande signaler - det fanns inte bara ALKO i södra Finland!
IMG_1553 2.JPG

No worries!

forts.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 03 jul 2024 17:05

Treriksröset!

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 03 jul 2024 17:35

Hans skrev:
03 jul 2024 17:05
Treriksröset!
Enontekiö öster om Kilpisjärvi.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem

Inlägg av Sarvi » 03 jul 2024 18:33

Jag råkar vara i Sveakhs nejder och undrar vad tusan de kluriga klockmakarna hittar på med dessa skogar av små master med vinkelhakar på runt olika byggprojekt? Aldrig sett förut.

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 03 jul 2024 18:50

Sarvi skrev:
03 jul 2024 18:33
Jag råkar vara i Sveakhs nejder och undrar vad tusan de kluriga klockmakarna hittar på med dessa skogar av små master med vinkelhakar på runt olika byggprojekt? Aldrig sett förut.
Ja, de ser du lite överallt (bara i Schweiz?) när ett nytt hus ska byggas. För enkelhetens skull låter jag Wiki beskriva dem:

"Byggnadsspänger (även kallade byggprofiler, byggvisir eller helt enkelt profiler) används i Schweiz för att visualisera bygg- eller tillbyggnadsprojekt. Uppförandet av byggnadsspanten kallas för utsättning[1].

Byggnadsspanten är avsedda att visa alla berörda på plats om och i vilken utsträckning det nya byggprojektet kommer att påverka omgivningen. En byggnadslinje måste markeras innan bygglovsansökan lämnas in och ligger vanligtvis kvar till dess att bygglovet och eventuella överklaganden har avslutats[2][3].

Beroende på storlek och komplexitet består den av metallstolpar, vinkelräcken eller ställningar av trälameller. Höga byggnadsställningar stagas upp med vajrar.
"
https://de.wikipedia.org/wiki/Baugespann
Translated with DeepL.com (free version)

Hans K

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem

Inlägg av Sarvi » 03 jul 2024 21:13

Tack sveakh! Uppenbart att det hade med byggande att göra, men exakt hur undflydde mig. Intressant koncept och kanske lättare för gemene man att skaffa sig en uppfattning utifrån, än ritningar och situationsplaner.

Åter till sändningen från Finland!