Nijmegenmarschen och IML Walking Association

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 897
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Nijmegenmarschen och IML Walking Association

Inlägg av Mackan L » 22 juli 2022, 01:02

4daagse.gif
4daagse.gif (11.95 KiB) Visad 1526 gånger
Det verkar inte finnas någon tråd om Nijmegenmarschen så då får vi starta en. Jag antar att det är en del på forumet som har gått denna marsch, i uniform eller civilt.

Jag gick Nijmegenmarschen 2015 och det var en intressant upplevelse. Mer om min erfarenhet kommer i ett senare inlägg.


Så vad är Nijmegenmarschen och IML Walking Association?

Nijmegenmarschen är del av den internationella vandringsorganisationen IML. Deras syfte är kort och gott att uppmuntra folk att gå ut och röra på sig.

Nijmegen var den första och därefter har de officiella marscherna spridit sig över Europa och världen. Omkring 45 000 personer (civila som militärer) deltar i Nijmegenmarschen varje år och går mellan 30-50 km per dag under fyra dagar i juli omkring Nijmegen i Nederländerna.
Nijmegenmarschen pågår faktisk just nu, 19/7-22/7.

Är man duktig och klarar marschen får man en medalj, Vierdaagsekruis - Fyradagarskorset. Om man går (och klarar marschen) fler gånger i livet får man tillägg till medaljen. Alla de andra officiella marscherna har även de egna varianter av belöningsmedaljer.

Cross for the Four Day Marches
https://en.wikipedia.org/wiki/Cross_for ... ay_Marches

International Four Days Marches Nijmegen
https://en.wikipedia.org/wiki/Internati ... s_Nijmegen


Vad IML Walking Association säger om sig själva:
http://www.imlwalking.org/index.php?page=home.html
The IML Walking Association is a non-political, non-profit organisation whose purpose is:

to promote walking as a worthwhile and healthy recreation; and
to foster international understanding and goodwill by encouraging participation at walking events in other countries through a program of incentive awards. This is accomplished by promoting international multi-day non-competitive walking events in each of the member countries.
Man kan även samla IML:s egna medaljer. Då har man tydligen ett "gångpass" där man samlar på sig poäng. Varje gång man klarar en marsch får man en poäng och efter ett visst antal poäng för man köpa en viss medalj. När man gjort ett antal marscher/nått ett visst antal poäng kommer man upp till nästa nivå av medalj. Ja, ni fattar. Nästa år kan man gå samma marsch(er) igen och få fler poäng. En morot kort och gott. :)

Awards
http://www.imlwalking.org/index.php?page=awards.html


Sverige har en officiell IML-marsch sedan 2012: Linnémarschen i Borås, den äger rum i slutet av april. Jag har gått den samt den i Barcelona. Båda dessa var endast över två dagar och betydligt kortare. Båda var dock trevliga och jag ska skriva mer om dessa senare.



Jag återkommer med mer om mitt äventyr i Nederländerna...
Senast redigerad av 2 Mackan L, redigerad totalt 22 gång.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Nijmegenmarschen och IML Walking Association

Inlägg av Hans » 22 juli 2022, 09:07

Mycket intressant, tack för att du delar, jag övervägde att gå i uniform i min ungdom men sedan kom GU på K 3 emellan och att gå med packning förlorade lite av sin charm. Väntar med spänning på fortsättningen. Var helt övertygad att den började efter andra världskriget men ack så fel man kan ha. Nijmegen var ju ganska central i Market-Garden. Men inte lika känd som Arnhem, som då ligger nästan fyra timmar till fots därifrån enligt googlemaps.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 897
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Nijmegenmarschen och IML Walking Association

Inlägg av Mackan L » 28 juli 2022, 22:29

Det finns som nämnts ovan tre olika avstånd per dag över fyra dagar: 30 km, 40 km och 50 km. Sträckan en person behöver gå per dag för att kvalificera sig för medaljen beror på ålder och kön.

Militärer som går kan välja att gå vanliga sträckan, eller 40 km per dag med 10 kg packning.

Min klass var 50 km per dag.

De olika gångklasserna ser ut så här (jag har lagt till ålder för förtydligande):

https://www.4daagse.nl/en/participation ... /distances
Regulation distance

The tables below show the distance(s) you can register for in 2022. The distance marked with an R is the minimum distance for which you must register and is determined on the basis of your age and gender. This minimum distance is called the regulation distance. It is not possible to walk a distance shorter than the regulation distance.
Extended distance

It is possible to register for a longer distance than your regulatory distance. The distances marked with an E are other distances for which you may register. These distances are not obligatory for your age and gender. This is why we call these distances extended distances.

Age table 2022
Women
2007-2010 (15-12 år) 30km (R) 40km (E) 50km (E)
1963-2006 (59-16 år) 40km (R) 50km (E)
1962 or earlier (60+ år) 30km (R) 40km (E) 50km (E)

Men
2007 - 2010 (15-12 år) 30km (R) 40km (E) 50km (E)
2004 - 2006 (18-16 år) 40km (R) 50km (E)
1973 - 2003 (49-19 år) 50km (R)*
1963 - 1972 (59-50 år) 40km (R) 50km (E)
1962 or earlier (60+ år) 30km (R) 40km (E) 50km (E)


Jag har letat efter mina kort från Holland utan framgång. Nu tog jag inte så jättemånga kort men det hade ju varit trevligt att kunna lägga upp några i alla fall. De skulle även kunna hjälpa till med minnen för min redogörelse.


Jag fann dock det här kortet som jag tog av ett par vandrare. Träskor.... :|

Träskor.jpg

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 897
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Nijmegenmarschen och IML Walking Association

Inlägg av Mackan L » 28 juli 2022, 23:18

Hans skrev:
22 juli 2022, 09:07
Mycket intressant, tack för att du delar, jag övervägde att gå i uniform i min ungdom men sedan kom GU på K 3 emellan och att gå med packning förlorade lite av sin charm. Väntar med spänning på fortsättningen. Var helt övertygad att den började efter andra världskriget men ack så fel man kan ha. Nijmegen var ju ganska central i Market-Garden. Men inte lika känd som Arnhem, som då ligger nästan fyra timmar till fots därifrån enligt googlemaps.

MVH

Hans
Tackar för uppskattningen.

Det var en hel del svenska militärer som gick. Vill minnas att det t o m var en svensk musikkår på något ställe längst vägen.

Medaljen får bäras till svensk uniform (senast jag kollade i alla fall).

Jag blev även passerad av en tropp livgardister. Jag frågade om de var svenskar (mest som kallprat då jag redan identifierat dom) och fick ett kort "ja" från en fokuserad ung man medan de drog förbi. :lol:


Andra militärer jag noterade var amerikaner, tyskar, danskar, britter samt en del andra som jag glömt bort.

Tyskarna bjöd faktiskt på pannkakor längst vägen en dag. :D

jonar242
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 18 mars 2003, 15:41
Ort: Stockholm, SWEDEN
Kontakt:

Re: Nijmegenmarschen och IML Walking Association

Inlägg av jonar242 » 27 september 2022, 20:01

Gick första gången 2016 som 47-åring i civil klass, även året efter.
https://jonar242.wordpress.com/off-topi ... en-civilt/
Information not shared
is lost

Varje meddelande om att motståndet ska upphöra är falskt!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Nijmegenmarschen och IML Walking Association

Inlägg av Hans » 28 september 2022, 12:28

Tack för det. Trevlig sida du har jonar. Jag gick en hel del i min ungdom men sedan botades jag med dryga dussinet år i Armén.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 897
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Nijmegenmarschen och IML Walking Association

Inlägg av Mackan L » 14 april 2023, 11:49

Mackan L skrev:
22 juli 2022, 01:02

Sverige har en officiell IML-marsch sedan 2012: Linnémarschen i Borås, den äger rum i slutet av april. Jag har gått den samt den i Barcelona. Båda dessa var endast över två dagar och betydligt kortare. Båda var dock trevliga och jag ska skriva mer om dessa senare.
Idag är sista dagen att anmäla sig till årets Linnémarsch. 22-23 april är den i år.

https://linnemarschen.se/en/linnemarschen-home/

Mackan L skrev:
22 juli 2022, 01:02
Jag återkommer med mer om mitt äventyr i Nederländerna...
Jag har letat men kan fortfarande inte finna mina kort från Nijmegenmarschen. Ska dock se till att slänga ihop en text i alla fall.

Skriv svar