På land och i luften - museum i och runt Karlstad

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: På land och i luften - museum i och runt Karlstad

Inlägg av Lasse O » 19 juli 2014, 19:16

Åter till Brattforsheden krigsflygfält nr 16.

Faktum är att man redan 1938 började avverka skog på heden och lagom till den 9 april stod krigsflygfältet klart att tas i bruk. Att man varit så förutseende är lite överraskande och det krävs nog mer forskning innan man vet vad som låg till grund placeringen av de 19 krigsflygfält som det beslutades om 1939.

För att skydda fältet anlades fyra motståndsnästen och i dag är nummer fyra borta men de övriga tre går att se i terrängen. Särskilt nr 1 är välbevarat, frånsett lvtornet :oops:
Motståndsnästena bestod av luftvärnsställningar, infanterivärn av olika typer och skyddsrum.
En viktig del av fältet var de fältmässiga flygplanshangarerna. De bestod av stolpar och jordmassor som maskerades ovanifrån. Totalt fanns det 27 fältmässiga flygplanshangarer på fältet varav många är kvar, minus maskeringen förstås.

Även om Hans K klagar lite om brist på action på fältet så tycker jag att Krigsflygfält nr 16 är väl värt ett besök för den historieintresserade som åker mellan Karlstad och Filipstad men glöm inte fantasin :)
Det är som sagt det enda krigsflygfält som är kvar frånsett Optandfältet.

Bild nr 2 visar förmodligen både officerare/underofficerare samt manskap vid ett motståndsnäste. Bilden från Brattforsheden 1942.
Bild nr 3 visar besättningen framför sin Glasveranda, också 1942 och Brattforsheden.
Bilagor
Brattforsheden 1.jpg
Brattforsheden 2.jpg
Brattforsheden 3.jpg

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: På land och i luften - museum i och runt Karlstad

Inlägg av Lasse O » 22 juli 2014, 19:50

På grund av otjänlig väderlek (29 grader) får Borgviks anläggningar vänta några dagar.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: På land och i luften - museum i och runt Karlstad

Inlägg av Hans » 22 juli 2014, 20:53

Förkylning, egen eller hustruns, för varmt, för kallt, sol eller regn, dåliga nyheter eller bra nyheter, insekter i trädgården, lust eller leda. Nu får det väl ändå räcka med undanflykter.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: På land och i luften - museum i och runt Karlstad

Inlägg av Lasse O » 22 juli 2014, 21:15

Hans skrev:Förkylning, egen eller hustruns, för varmt, för kallt, sol eller regn, dåliga nyheter eller bra nyheter, insekter i trädgården, lust eller leda. Nu får det väl ändå räcka med undanflykter.

MVH

Hans
Närå, jag har några till på lager. För övrigt är det ganska magstarkt att klaga när min herre då och då gör sig oanträffbar under föregivande av tjänsteresa. Är det regelmässiga flygningar med lätt bagage mellan Colombia och Madrid?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: På land och i luften - museum i och runt Karlstad

Inlägg av Hans » 22 juli 2014, 22:04

Colombia och Amsterdam om jag får be.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: På land och i luften - museum i och runt Karlstad

Inlägg av Lasse O » 22 juli 2014, 22:18

Hans skrev:Colombia och Amsterdam om jag får be.
MVH
Hans
Ok, Amsterdam då. Men jag tycker om dig ändå utom när du klagar så förb****t.
Vi har nu s k värmebölja och har fått luftkonditionering installerad och därmed nöjer jag mig med en och annan förströdd kommentar på forumet.
Hälsningar från en cool surgubbe 8-)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: På land och i luften - museum i och runt Karlstad

Inlägg av Hans » 22 juli 2014, 22:24

Luftkonditionering, bah. Det har inga riktiga män. Möjligen kylskåp för att hålla Marskens kall för prominenta gäster.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 897
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: På land och i luften - museum i och runt Karlstad

Inlägg av Mackan L » 2 juni 2022, 21:56

Jag besökte flygfältet vid brattforsheden idag. Vi körde söderut efter en tur till Dalarna och svängde förbi. Kombinerade titt på fältet med en bensträckare.

Luftvärnskanonen som nämns ovan verkar ha placerats i ett värn numera (det var en i värn i alla fall).
Det fanns även värn med endast ställning för luftvärnskanon.

Broschyrer med information om fältet fanns i en vaktkur vid parkeringen. När jag jämför med liknade flygfält i Storbritannien så är frånvaron av tegelbyggnader noterbar...

Ingen tillgång till byggnader (utöver WC) men då är det inte säsong än. Jag antar att det öppnar ut mer i juni. Oavsett så var det värt ett besök. För den som är bekväm av sig kan man se det mesta genom att köra runt längs grusvägar vid fältet.



20220602_124129.jpg
20220602_124431.jpg

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: På land och i luften - museum i och runt Karlstad

Inlägg av sveahk » 25 september 2022, 11:54

En bok om Brattforshedens historia har i dagarna kommit ut: https://forum.flyghistoria.org/viewtopi ... 56&t=21899

Hans K

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: På land och i luften - museum i och runt Karlstad

Inlägg av masase » 25 september 2022, 12:33

Hans skrev:
22 juli 2014, 22:04
Colombia och Amsterdam om jag får be.
Jag har precis provat att flygamed brownies från Amsterdam till Sthlm men ingen av de åtta tullarna som mötte flighten ville prata med mig så det gick bra.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: På land och i luften - museum i och runt Karlstad

Inlägg av Hans » 25 september 2022, 13:15

Var det brownies eller 'brownies'?

Yngsta grabben pluggar numer i Karlstad så jag kanske får anledning att åka förbi.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 897
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: På land och i luften - museum i och runt Karlstad

Inlägg av Mackan L » 25 augusti 2023, 13:26

För den som är i Värmland imorgon lördag:

https://xn--krigsflygflt16-fib.se/besok ... lygkultur/
Flygkultur 2023 på Brattforsheden
Kulturreservatet Krigsflygfält 16 firar 20 år lördagen den 26 augusti 2023. Det gör vi genom att bjuda in alla som vill vara med på en actionfylld lördag på Brattforsheden med flyg och kultur. Vi erbjuder ett program med såväl full fart i luften som på marken. Här kan hela familjen uppleva:

Flyguppvisning – spektakulär 90-årig flyghistorisk exposé med flygande propellerplan från 1930 talet fram till dagens moderna flygplan (jet)
Flygsimulator VIGGEN
Flygvapenmuseum provkör flygmotor i rigg
VR film i Ladvärnet ”Spaningsflyg i fält”
Bandvagnsåkning
Aktivitetstält för barn – bygg ditt egna flygplan och testa om det flyger
Skjutning med Luftvärnskanon
Skjutning med Robot 70 i simulator
Träningsläger med Civilförsvaret och tipsrunda – ”Om kriget kommer”
Guidade rundturer
Intressanta föredrag med Länsstyrelsen Värmland
Möten med militära och civila frivilligorganisationer
Arrangemanget genomförs i samarbete med Karlstads kommun, Länsstyrelsen i Värmland, Frivilliga Automobilklubben (FAK), Flygvapenmuseum, Civilförsvarsförbundet Värmland, Svenska Kyrkan Filipstad, Försvarsmakten Värmlandsbataljonen, Skaraborgs Flygflottilj F 7 Såtenäs, Swedish Airforce Historical Flight, Arboga Robotmuseum, Stiftelsen Krigsflygfält 16, Brattforshedens Flygklubb, Statens försvarshistoriska museer, Föreningen svensk flygbasmateriel

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: På land och i luften - museum i och runt Karlstad

Inlägg av Hans » 25 augusti 2023, 13:40

Skjutning med Luftvärnskanon? Bara förevisning eller får man skjuta själv? Har aldrig skjutit så jag kanske kommer.

MVH

Hans

Skriv svar