Historiska resor 2022

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Användarvisningsbild
Borussia
Medlem

Historiska resor 2022

Inlägg av Borussia » 13 jan 2022 14:47

Tänkte att jag skulle berätta vilka historiska resmål jag har på radarn det kommande året. Även om det mitt i denna fjärde, femte våg eller vad det nu är känns märkligt att planera in resor som kanske inte blir av. Normalt sett brukar jag redan ha bokat flygbiljetter men känner att jag vill avvakta lite för att se vart det eventuellt tar vägen, men planera kan man ju alltid göra. Vet att det finns flera trådar som rör resor där jag själv varit med och skapat några, men jag tänker att jag med denna tråd håller ihop i alla fall mina resor under 2022 så får den som vill haka på och berätta/skriva om sina planer/resor. Stora som små resor, korta som långa, intressanta eller ointressanta, det spelar ingen roll, bara det finns en historisk nyans. Ok! Då kör vi.

Polen: I slutet på april är jag och min hustru bjudna på bröllop i Warszawa. Tänker då ta några turer utanför stan och besöka dels Warta/Rossoszyca som båda har en koppling till den tyska/nazistiska eutanasin under kriget. I Rossoszyca skogen finns det en massgrav med offer från mentalsjukhuset i Warta. Dels tänker jag ta en tur till trakterna kring och i Lublin, bl.a. Majdanek som jag inte besökt på över tio år.

Belgien: I mitten på maj planerar jag och en likasinnad (övre) medelålders man att spendera en vecka i Belgien med dagsturer till allehanda krigsmål. Inte bara i Belgien utan även till Frankrike, Luxemburg, Tyskland och Holland. Mestadels blir det Ardennerna från både 44 och 40 plus lite annat smått och gått här och där.

Tyskland: I början på juni blir det ett kärt återseende med München då jag ska dit på jobbmässa och då ska jag passa på att fånga in lite historia både i och utanför München.

Ukraina: Under sommaren ska jag kanske med annan likasinnad (övre) medelålders man ta en fyradagars till Lviv och göra dagsturer till intressanta platser både i och utanför Lviv. Förhoppningsvis kan Putin och NATO komma överens, eller i alla fall hålla sig där dom är nu, i östra delen av Ukraina.

Kroatien: Längs kusten utanför Pula i Istrien har min hustru gått och köpt en lägenhet med egen uteplats. Ok, lite hjälp ekonomisk hjälp hade hon av mig. Hon reser först dit i maj med en hop av polska väninnor medan jag och hon åker dit i augusti nån gång är tanken. Då tänker jag ta en tur till ön Rab där de italienska fascisterna upprättade ett läger värt att besöka, om än inget kvar, men ändå en minnesplats med monument. Vet att det i Istrien finns en diverse militära sevärdheter som jag får försöka läsa på om så gott det går innan avresa.

Det kommer säkert finnas anledning att revidera om planerna allt eftersom, men det tar vi då.
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem 2022

Re: Historiska resor 2022

Inlägg av Hans » 18 jan 2022 18:52

Spännande, lite avundsjuk är jag framförallt om bröllopet i Warszawa. Håll oss uppdaterade.

MVH

Hans