En tur till Polen

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

En tur till Polen

Inlägg av Borussia » 11 september 2021, 15:05

Nyss hemkommen efter en veckas turné i Polen tillsammans med hustru, styvgrabb och barnbarn. Flyg till Gdansk och sedan hyrbil ner till svärmor i Bydgoszcz. Blev en blandning av historia och socialt umgänge med allt och alla så det var minst sagt intensivt. Det blev längre dagsturer till Gdansk, Poznan och Warszawa plus omgivningarna kring Bydgoszcz, sammanlagt blev det ca 200 mil. Historiskt så blev det besök till Bromberg Gestapo HQ, Smukale, Bromberg-DAG, Hexengrund, Danzig Nazi HQ, Danzig senat, Owinska, Posen-Fort Winiary, Posen synagoga, Posen-Rusalka, Posen-Jeziory, Warszawa-Gamla stan, Gniezno och Gdansk-Sobieszewo. En WW2 blandning av lite allt möjligt där kanske Bromberg-DAG stack ut som ett mycket intressant museum. För den som vill se/läsa mer om platserna så finns de på min hemsida. www.historicalsites.se

Polen är alltid trevligt och Bydgoszcz är en stad som har vuxit i mina ögon, den känns modernare och fräschare för varje gång jag är där och svärmors lilla trerummare må vara liten, men både lgh och trappuppgång är fint renoverade. Men det blir lite trångt att bo fem personer som sätter både stress och tålamod på prov. Särskilt med en liten treåring som gärna vill styra och domdera. Älskar svärmors korvar som hon serverar till frukost, ingen aning om vad de heter men goda är de, som fan.

Sen har vi det här med reserestriktioner, vet inte vad jag ska tro, fick säkert 3-4 very important mail från flygbolaget om än den ena och än den andra superduper viktiga blanketten som skulle fyllas i digitalt. För annars så kanske man inte skulle bli insläppt i Polen. Lite nojig blev man men alla blanketter var noggrant ifyllda så det skulle nog gå bra. Döm då av min besvikelse när Covidpasset var det enda vi behövde visa upp lite hastigt. För övrigt verkade allt vara som vanligt numera i Polen, visst "krävdes" det munskydd i affärer men det var inget som man tog på allvar, vissa hade, andra inte.

1.jpg
Bromberg-DAG
2.jpg
Danzig Nazi HQ
3.jpg
Gdansk-Sobieszewo - Gauleiter Albert Forsters sommarhus
4.jpg
Gniezno/Nowaszyce
5.jpg
Hexengrund
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: En tur till Polen

Inlägg av Hans » 11 september 2021, 15:34

Bromberg-DAG är intressant. Fast jag saknade information på andra språk än polska.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: En tur till Polen

Inlägg av Hans » 12 september 2021, 10:37

Och du såg väl nu eller tidigare: viewtopic.php?f=37&t=46888&hilit=Bromberg ?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: En tur till Polen

Inlägg av Markus Holst » 12 september 2021, 16:43

Står villorna och förfaller eller vårdas de på något sätt?

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: En tur till Polen

Inlägg av Borussia » 12 september 2021, 18:36

Hans skrev:
12 september 2021, 10:37
Och du såg väl nu eller tidigare: viewtopic.php?f=37&t=46888&hilit=Bromberg ?
Har inte besökt detta museum, är mer en person som hellre besöker platser än museum, så till vida inte museet finns på platsen, typ DAG.
Markus Holst skrev:
12 september 2021, 16:43
Står villorna och förfaller eller vårdas de på något sätt?
Känslan är att de förfaller, men eftersom både HQ och Forsters sommarhus är omgivna av stängsel kan man ju alltid hoppas att någon privat investerare har planer för dem.
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: En tur till Polen

Inlägg av Hans » 12 september 2021, 20:23

Borussia skrev:
12 september 2021, 18:36
Hans skrev:
12 september 2021, 10:37
Och du såg väl nu eller tidigare: viewtopic.php?f=37&t=46888&hilit=Bromberg ?
Har inte besökt detta museum, är mer en person som hellre besöker platser än museum, så till vida inte museet finns på platsen, typ DAG.
Vi har ju bevisligen överlappande intressen. Men här har jag en annan åsikt. Många historiska platser kan vara ganska tråkiga att besöka, om det inte finns ett museum. Ta Waterloo, ett fält. Högkvarter X för person Y, ett hus. Det finns undantag, typ Verdun där man ser spår i terrängen och kan fortfarande hitta patronhylsor, tomhylsor och framförallt splitter om man letar runt lite utanför forten och de olika museerna.

Men den diskussionen kanske meriterar en egen tråd.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: En tur till Polen

Inlägg av Hans » 1 oktober 2021, 14:51

Jag kom att tänka på en sak till med Polen. Klipp er där, jag har klippt mig ett par gånger och du får frågan om du vill ha något att dricka. De serverar allt mellan vatten och starksprit. Sist i Żoliborz så pratade jag lite med frisören (jag tog med tolk) och han bjöd på några hyfsade hembrända varianter, man får tydligen bränna hemma för personligt bruk och han betraktade detta som personligt bruk. Han har släktingar i Kalmartrakten och var väl medveten att han skulle ta med sig rejält med sprit när han åker dit. Sällskapet behövde inte tolka systembolaget.

MVH

Hans

Skriv svar