Resa i den kinesiska pestens tid

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28530
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Resa i den kinesiska pestens tid

Inlägg av Hans » 10 augusti 2020, 12:52

Är inte helt lätt.

Jag har mitt sällskap som just nu är i Warszawa och som vill att jag kommer dit. Sedan har jag en god grekisk vän som inte lärt sig av sitt misstag utan skall gifta om sig I Aten om två veckor. Så min reseplan är utrikes - Polen, Polen - Grekland, Grekland - Polen och Polen - utrikes.

I detta sammanhang verkar grekerna vara krångligast med ett negativt test max 72 timmar gammalt.

Denna sidan kan vara behjälplig: https://reopen.europa.eu/en/

MVH

Hans

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Resa i den kinesiska pestens tid

Inlägg av currahee » 10 augusti 2020, 18:29

Jag brukar åka till Warszawa varje år inför minnes dagen av upproret 1944, har även bekanta som bor där.
I år var jag hemma i Sverige och följde hela minnesdagen i live sändning via Facebook. Och kommenterade det via mms med mina vänner i Polen.
Konstig ”utlandsresa” men bättre än inget.

Hoppas du får en bra resa, utan allt för konstiga problem.

/ currahee

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Resa i den kinesiska pestens tid

Inlägg av varjag » 14 augusti 2020, 12:17

Honnör för Hans !

Som vågat ge farsoten dess verkliga namn > jag har här alltsedan mars månad kallat den The Chinese Pestilence

Kredit till Ursprunget !

Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28530
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Resa i den kinesiska pestens tid

Inlägg av Hans » 19 augusti 2020, 13:29

Jag flög igår via Frankfurt till Warzawa. Lite makabert med mask obligatoriskt. Flygvärdinnorna delade ut papper med frågor om du varit i Kina och kontaktuppgifter m.m. och på första flighten fick man ingenting. Andra flighten en liten vattenflaska. Inför resa till Aten i övermorgon rekommenderar grekpolaren test då de ändrar reglerna från dag till dag. I Aten måste allt stänga senast 24:00.

MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9753
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Resa i den kinesiska pestens tid

Inlägg av Amund » 19 augusti 2020, 17:34

Hans skrev:
19 augusti 2020, 13:29
Jag flög igår via Frankfurt till Warzawa. Lite makabert med mask obligatoriskt. Flygvärdinnorna delade ut papper med frågor om du varit i Kina och kontaktuppgifter m.m. och på första flighten fick man ingenting. Andra flighten en liten vattenflaska. Inför resa till Aten i övermorgon rekommenderar grekpolaren test då de ändrar reglerna från dag till dag. I Aten måste allt stänga senast 24:00.
Va! Menar du att de fortfarande tjatar om Kina? 8O Kinas 1,5 miljarder invånare har ju numera mindre Corona och dödlighet än typ Ljusdals kommun!
När jag senast flög i mars så var det mycket tjat om Kina både vid ankomst och i lounger.

Edit: Kinesiska pesten är ett alldeles utmärkt namn.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28530
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Resa i den kinesiska pestens tid

Inlägg av Hans » 20 augusti 2020, 17:05

Test gjort. Lite krångligt med att de slarvade bort vår bokning men då de spelade in samtalen backade de och gav oss rätt. Hade nog inte löst det själv utan polskt sällskap.

Men den grekiska onlineblanketten (första länken) som du måste ha visade sig vara riktigt krånglig. Tre personer och lika många apparater tog nog en dryg timme innan vi lyckades till sist. Moster Agda 85 hade nog haft problem.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Resa i den kinesiska pestens tid

Inlägg av varjag » 21 augusti 2020, 01:22

Amund skrev:
Va! Menar du att de fortfarande tjatar om Kina? 8O Kinas 1,5 miljarder invånare har ju numera mindre Corona och dödlighet än typ Ljusdals kommun!
Tro't den som vill.
Kommuniststater har inget bra rykte vad gäller användning av sanningar !

Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28530
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Resa i den kinesiska pestens tid

Inlägg av Hans » 21 augusti 2020, 23:50

Så jag flög idag (igår) från Warzawa till Aten. LOT är betydligt bättre än Lufthansa och man fick snacks och kunde köpa dryck. Redan vid incheckning kollade den här grekiska onlinehistorien, likaledes vid ankomst. Ganska många som kom till Aten blev testade spontant. Vi klarade oss. Vi var lite oroliga med svenska pass då Sverige är på den svarta listan men de kollade inte passen.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28530
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Resa i den kinesiska pestens tid

Inlägg av Hans » 22 augusti 2020, 17:02

Grekpolaren tog sig besväret att hämta oss på flygplatsen och tog oss direkt hem på grillparty. Frikostigt med mat och dryck. Skall bli typ 70 gäster varav två icke- greker. Finns tydligen massor av regler i både kyrkan och den efterföljande restaurangen.

MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9753
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Resa i den kinesiska pestens tid

Inlägg av Amund » 22 augusti 2020, 17:59

Tack Hans för att du delar med dig. Flygresandet låter inte alls kul just nu, men det andra låter så mycket trevligare. :)

Hoppas allt snart blir normalt igen, jag vill åter ut i världen så mycket som möjligt.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28530
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Resa i den kinesiska pestens tid

Inlägg av Hans » 23 augusti 2020, 11:56

Väl bekomme Amund.

Intressant är att flera gäster på hotellet struntar i mask, fast det är obligatoriskt. Misstänker att personalen inte vågar säga till. Annars så måste mask bäras i alla offentliga miljöer inomhus. På restaurang också, tills du sitter.

Bröllopet startar 20:00 ikväll.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Resa i den kinesiska pestens tid

Inlägg av varjag » 23 augusti 2020, 13:13

Hans skrev:
23 augusti 2020, 11:56
Väl bekomme Amund.

Intressant är att flera gäster på hotellet struntar i mask, fast det är obligatoriskt. Annars så måste mask bäras i alla offentliga miljöer inomhus. På restaurang också, tills du sitter.

Bröllopet startar 20:00 ikväll.

MVH

Hans
bli typ 70 gäster varav två icke- greker. Finns tydligen massor av regler i både kyrkan och den efterföljande restaurangen.
Sätt dig inte! Bär mask. Använd sugrör (pillas in under masken) och iakttag 2 Meters personavstånd !

Skalman har inte råd förlora en medlem av Din Kaliber …..

- till Kinapesten……

U take care!, Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28530
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Resa i den kinesiska pestens tid

Inlägg av Hans » 23 augusti 2020, 13:21

I Grekland räcker det med 1,5 meter.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28530
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Resa i den kinesiska pestens tid

Inlägg av Hans » 23 augusti 2020, 13:30

Middagen skall vara utomhus och jag vill minnas att det bara fick vara 15 personer i kyrkan samtidigt. Grekpolaren tänkte ha roterande gäster. Jag avrådde inte för pestens skull utan för att inte störa ceremonin.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28530
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Resa i den kinesiska pestens tid

Inlägg av Hans » 24 augusti 2020, 10:04

Aftonen avklarad. I kyrkan gick det bra att se och höra från dörröppningarna. Jag gillar ortodoxa kyrkor och ceremonier trots att jag är ateist. Sedan transport till restaurangen. Vi hade en stor och skrymmande present men fick hotellet att ordna taxitransport till restaurangen. Furstliga drycker och likaledes mat. Men för mycket. Slarvades en del med mask och avstånd. Men vad tror man på ett grekiskt bröllop.

MVH

Hans

Skriv svar