Slaget om Narvik

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Re: Slaget om Narvik

Inlägg av Donkeyman » 2 april 2011, 16:12

Donkeyman skrev:
Anders Nyman skrev:Slagskeppet tirpiz visst blev det sänkt i Norska vatten om jag inte har fel, men var det kring narvik eller var det någon annan stanns. :?
Tirpitz sänktes vid Håkøy utanför Tromsø. Som ligger ungefär 25 mil norr om Narvik. Men fartyget låg då förtöjt som luftvärnsbatteri. Det var då inte längre sjödugligt sedan det hade utsatts för bombangrepp i Kåfjord utanför Alta. Som ligger ytterligare 25 mil längre bort.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 4 april 2011, 12:34

Det mesta av Slaget om Narvik som kan ses - finns under vattenytan och har i stort sett glömts bort.....
Förutom de tio tyska jagarna som tilldrar sig det mesta intresset, är fjordbottnen taggig av skeppsvrak.

Rester av pansarskeppen NORGE och EIDSVOLD ligger kvar där de sjönk. (delar har bärgats av bägge)

De svenska ångarna TORNE, BODEN, STYRBJÖRN och STRÅSSA. Motorfaryyget OXELÖSUND bärgades efter kriget, blev m/s LAIDAURE

De norska ångarna MICHAEL SARS, SENJA,CATE, ELDRID, RØDSKJÆL, SAPHIR och OSCARSBORG

De brittiska ångarna MERSINGTON COURT, NORTH CORNWALL, RIVERTON, BLYTHMOOR och ROMANBY

De tyska AACHEN, ALTONA, BOCKENHEIM, FRIELINGHAUS, HEIN HOYER, NEUENFELS, WILHELM REINHOLDT,
MARTHA HENRIK FISSER, och RAUENFELS

Den holländska ångaren BERNISSE

och ej att förglömmas - den tyska ubåten U 64 som sänktes av bomber från ett Swordfishplan från HMS WARSPITE

Sannerligen - Den osynliga Krigskyrkogården :(
Värd att minnas

Varjag

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 4 april 2011, 18:42

Men en del av krigskyrkogården var synlig ganska länge. Jag tänker på de Tyska jagarna som låg längst in i Rombaksfjorden. Själv minns jag mycket väl som barn hur vraken låg i en lång radda 300 meter rakt ned från järnvägsspåret. Och det är väl resterna av ett skrov som ligger kvar än i dag, man kan se det från tåget om det är lågvatten.

Och Tirpitz låg ju kvar uppe i Tromsø ända in mot slutet av -50-talet. Jag körde faktiskt ett par Tirpitz-veteraner i min droska för si så där 10 år sedan (kör drolla extra i Tromsø då och då). Och jag körde de gamla gubbarna från stan ut till Håkøy, visade monumentet och platsen. De stod där och mindes med tårar i ögonen och planterade en minnesblomster. Sedan använde vi en hel dag till att se andra krigsminnen runt omkring. En av de bästa körningar jag haft. Jag fick för mig att gubbarna inte hade så god råd så jag "höll igen" med taxametern bara för att det var så trevligt. När vi var klara visade det sig att den ena gubben var otroligt tät så jag fick flera tusen spänn i dricks. Plus att de bjöd mig och gumman på trerätters middag / groggning på hotellet efteråt. Fast det har ju inte med striderna i Narvik att göra.

Och nu kommer jag på något annat. En av mina gamla Tromsøvänner var lektor i tyska och historia på gymnasiet i hela livet. Men han var från Narvik. Och - under kanske 20 års tid inför pensioneringen samlade han material om striderna vid Narvik och skrev ett manuskript till vad man kan kalla "det ultimata verket" om detta. Han var också flera gånger i Narvik och föreläste och guidade folk om detta. Han var oerhört kunnig. Jag var i hans lägenhet på Grønnegata och såg materialet, som tog upp merparten av lägenheten. Jag hjälpte honom också med arkivforskning i England när jag var på jobbresor dit. Men för drygt 10 år sedan gick han i pension. Han hade fått Parkinson så han visste att tiden som aktiv närmade sig slutet. Han försökte att få något förlag att ge ut det hela men inte någon nappade. Efter pension flyttade han till Hønefoss (tror jag det var) för att komma nära sina ungar. Jag vet inte om han lever i dag men då är han antagligen runt 75. Hur som helst kan jag inte tro att ungarna har dumpat hans samlade material. Så för en som forskar kring striderna runt Narvik borde detta vara en Guldgruva de luxe. En seriös forskare som tar kontakt med mig skall få namn och ledtrådar till kontakt. donkeyman at online dot no.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 5 april 2011, 05:53

Men en del av krigskyrkogården var synlig ganska länge. Jag tänker på de Tyska jagarna som låg längst in i Rombaksfjorden. Själv minns jag mycket väl som barn hur vraken låg i en lång radda 300 meter rakt ned från järnvägsspåret. Och det är väl resterna av ett skrov som ligger kvar än i dag, man kan se det från tåget om det är lågvatten.
Dom minns jag också - från tåget var enklaste sättet se dem. I Narvik fanns att köpa svart-vita bilder - Narvik i Krigen där ett av jagarvraken hade kvar det hakkors som målats på fördäcket som flyg-identifiering.
Jag minns att jag blev förbaskat besviken att vad man såg från tåget - var bara brun rost :roll: (1955)

Vrakkarta här; klicka på vraken för detaljer......

http://steinarweb.com/dykking/kart.htm
von Arnim.jpg
von Arnim.jpg (56.72 KiB) Visad 1653 gånger
Varjag

jeger
Medlem

Inlägg av jeger » 9 april 2011, 12:56

Mine herrer
Hvis man ønsker å lese mer om Narvik 1940 og dessuten se hvor kampene fant sted, så anbefaler jeg at man forsøker å følge angrepet på Narvik ved å gå samme løype som 1.tropp/6.kompani fra II/IR 15, sjef daværende Lt Angell fulgte.I det etterfølgende angrep fulgte 2. bataljon etter den franske fremmedlegion ver tunneltaket og angrep oppover Taraldsvikfjellet. I 1995 kom boken " Også vi da det ble krevet"-som er fortellingen om Hyldmo-bataljonen i alliert kamp på Narvik-fronten 1940. Forfatterne er foruten min gamle sjef Oblt Per Ilsaas, Olav Ravn og Nils Ryeng, Orkana Forlag ISBN 82-91233-95-0 Boken har et forord av general Lars Sølvberg som da ( 1995) var sjef for den tradisjonsrike 6 Divisjon og boken inneholder også en serie bilder sort/hvitt tatt av den den gang unge fenrik Per Ilsaas som dokumenterte hele felttoget med sitt lille Kodak apparat.Jeg vil som sagt anbefale Taraldsvikfjellet med oppstigning fra stranden rett nedenfor tunnel 1 (jernbanen) selv om terrenget her er svært bratt, men er man i god form så går det an å ta seg opp til toppen som rent faktisk ligger på en hylle i fjellet. Det er dette stedet som under kampene den 28.mai 1940 ble kjent som PLATÅET (Fantastisk utsikt) Da får man et bilde av hva det faktisk dreide seg om. God tur
Jeger

Skriv svar