Ingemo heliga källa

Skriv svar
oilc
Tidigare medlem

Ingemo heliga källa

Inlägg av oilc » 9 mars 2011, 18:26

Kung Stenkils drottning, som enligt legenden var en svensk prinsessa och dotter till kung Emund, ska ha varit ett lokalhelgon. Hon kallades Ingamoder eller Ingemo, eftersom hon var mor till kung Inge d. ä., och blev föremål för en helgonkult kring en helig källa.

Källan ska ha kallats Ingemo källa och legat i Dala mellan Falköping och Tidaholm.

Har någon hört om källan, och om den fortfarande finns kvar? Jag tar tacksamt emot alla tips på böcker och alla information som handlar om detta helgon!

Tack på förhand.

Pieter Kuiper
Ny medlem

Re: Ingemo heliga källa

Inlägg av Pieter Kuiper » 10 mars 2011, 22:23

Källan finns kvar: http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/s ... 7301130001. En recent bok där det skrivs om henne är "En svensk helgonkrönika" av Martling (ska jag läsa imorgon). Det finns inget som länkar henne till tidiga svenska kungar. Jag gissar att det är en uppfinning av Ohlmarks.

oilc
Tidigare medlem

Inlägg av oilc » 11 mars 2011, 00:54

Pieter Kuiper skrev:Källan finns kvar: http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/s ... 7301130001. En recent bok där det skrivs om henne är "En svensk helgonkrönika" av Martling (ska jag läsa imorgon). Det finns inget som länkar henne till tidiga svenska kungar. Jag gissar att det är en uppfinning av Ohlmarks.
Tack för svaret. Är det bekräftat att det är en uppfinning av Ohlmarks? Ingemo är alltså en fristående person? Levde hon vid samma tidpunkt? Finns hennes källa kvar? Vad har man då för uppgifter om Stenkils drottning, om hon och Ingemo är två olika personer?

Pieter Kuiper
Ny medlem

Inlägg av Pieter Kuiper » 11 mars 2011, 23:22

oilc skrev:Ingemo är alltså en fristående person? Levde hon vid samma tidpunkt?
Man vet inte när Ingemo levde. Tidigaste belägg för hennes kult är från 1667, enligt Martling. Så det kan ha varit en klok gumma från sen medeltid, eller en av traktens första kristna, eller kanske egentligen namnet på en gudinna från hednatiden.

Om Stenkils drottning vet man bara det som Adam av Bremen skrev, som inte var helt tydlig om släktbanden mellan Stenkil och gamle kungen Emund.

oilc
Tidigare medlem

Inlägg av oilc » 12 mars 2011, 13:26

Pieter Kuiper skrev:
oilc skrev:Ingemo är alltså en fristående person? Levde hon vid samma tidpunkt?
Man vet inte när Ingemo levde. Tidigaste belägg för hennes kult är från 1667, enligt Martling. Så det kan ha varit en klok gumma från sen medeltid, eller en av traktens första kristna, eller kanske egentligen namnet på en gudinna från hednatiden.

Om Stenkils drottning vet man bara det som Adam av Bremen skrev, som inte var helt tydlig om släktbanden mellan Stenkil och gamle kungen Emund.
Jag förstår. Vad skrev Adam av Bremen om Stenkils drottning?

Pieter Kuiper
Ny medlem

Inlägg av Pieter Kuiper » 12 mars 2011, 16:18

oilc skrev:Vad skrev Adam av Bremen om Stenkils drottning?
Ingenting. Han skrev om Stenkil: quidam nepos an privignus regis ignoro "någon - kungens släkting eller svärson, det vet jag inte". I nästa kapitel skriver Adam bara "hans ovan nämnde nepos Stenkil".

"Nepos" kan betyda barnbarn, eller syskonbarn, eller släkting i största allmänhet (jämför ordet nepotism).
"Privignus" kan vara båda styvson och svärson.

Så det här betyder bara att Adam trodde att Stenkil hade någon typ av släktband med gamle kungen. Jag skulle bara dra slutsatsen att Stenkil inte var Emunds egen son. Eventuellt hade han blivit adopterad.

Skriv svar