Utsiktstornet Vidablick i Rättvik

Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Utsiktstornet Vidablick i Rättvik

Inlägg av Anders Nyman » 23 oktober 2007, 17:38

Strax söder om Rättvik, finns det ett väldigt vackert utsiktstorn på ett Berg, detta utsiktstorn är drygt 100 år.. Å, med en fantastisk utsikt över sjön Siljan.. Den som har vägarna förbi och aldrig varit opp dit, jag kan rekommendera ett besök ditt opp,, bästa vägen opp dit är ungefär där riksväg 80 mot falun börjar strax söder om rättvik..

http://www.rattvik.se/vidablick.asp 8-)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 oktober 2007, 18:30

Jag var där tillsammans med min farsa när morsan var på ett möte i Rättvik, man kunde se långt vad jag kommer ihåg......Men då var jag också mindre.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 23 oktober 2007, 18:40

Ja,, man ser väldigt långt där oppe. Väldigt vacker utsikt, vid klart väder.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 25 oktober 2007, 17:56

Jag har funderat på en sak,, jag är nyfiken om det finns många utsiktstorn på olika berg runt om i Sverige. För här i kring mina hemtrakter, så finns det tre stycken, å ett ligger på gränsen mellan Borlänge och Säters kommun och heter Rösåsens utsiktstorn, sedan så finns det ett utsiktstorn i Smedjebacken, men det har jag inget namn på. Å, sedan så har vi ju Vidablick tornet strax söder om Rättvik.. Så det skulle vara roligt att veta om det finns fler..

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Re: Utsiktstornet Vidablick i Rättvik

Inlägg av Anders Nyman » 23 april 2010, 20:18

Tänkte nu i sommar ta mej opp till utsiktstornet som ligger i smedjebacken,, för jag fick veta här om dagen att det gamla tornet brann för något år sedan, å nu har de byggt opp ett nytt stiligt torn där.. Ska vara intressant och se hur det nya ser ut. :)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Re:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 april 2010, 20:25

Anders Nyman skrev:Jag har funderat på en sak,, jag är nyfiken om det finns många utsiktstorn på olika berg runt om i Sverige. För här i kring mina hemtrakter, så finns det tre stycken, å ett ligger på gränsen mellan Borlänge och Säters kommun och heter Rösåsens utsiktstorn, sedan så finns det ett utsiktstorn i Smedjebacken, men det har jag inget namn på. Å, sedan så har vi ju Vidablick tornet strax söder om Rättvik.. Så det skulle vara roligt att veta om det finns fler..
I Norrtälje finns en utsiktspunkt som man kan ser hela innerstan, det är lite kuperat.

Uppsala ifrån slottet.

Man kan ser lite grann ifrån Vårfrukyrkan över Enköpings södra delar och har för mig att man kan gå upp i tornet för att titta på utsikten.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 23 april 2010, 20:26

Hagaparkens Utsiktstorn,, säger det namnet mina vänner här på Skalmans något.. För mej var det helt nytt, för jag har aldrig hört talas om det. http://sv.wikipedia.org/wiki/Hagaparkens_utsiktstorn :wink: :wink:

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 29 juni 2010, 02:37

Utsiktstornet på Björkberget i Siljansnäs har vy både över Siljan söderifrån och över Alviken och Byrviken samt Leksand ja runt om kan man säga. Buffils Annas kaffestuga ligger just nedanför tornet och ett naturrum med utställning och litteratur finns i tornbyggnaden. En sten/mineralutställning finns eller fanns åtminståne på marken. Utsikten från det tornet slår det mesta omkring. Utsikten från Granberget, uppfart från Grytnäs har även en än mer slående utsikt med vikarna och Siljansnäs med Björkberget mellan och Siljan bakom.

Vad det här inlägget hade med historia att göra vet jag inte men ett par avstickare till dessa platser är värt det om man t ex har en tur till Siljansnäs gammelgård som ligger en bit upp på ovan nämda Björkberget.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 1 juli 2010, 17:02

Johan Matsson skrev:Utsiktstornet på Björkberget i Siljansnäs har vy både över Siljan söderifrån och över Alviken och Byrviken samt Leksand ja runt om kan man säga. Buffils Annas kaffestuga ligger just nedanför tornet och ett naturrum med utställning och litteratur finns i tornbyggnaden. En sten/mineralutställning finns eller fanns åtminståne på marken. Utsikten från det tornet slår det mesta omkring. Utsikten från Granberget, uppfart från Grytnäs har även en än mer slående utsikt med vikarna och Siljansnäs med Björkberget mellan och Siljan bakom.

Vad det här inlägget hade med historia att göra vet jag inte men ett par avstickare till dessa platser är värt det om man t ex har en tur till Siljansnäs gammelgård som ligger en bit upp på ovan nämda Björkberget.
Utsiktstornet vid Björkberget som du nämner,, jag tycker mer om det tornet än det vi Vidablick... Detta torn, det är liksom mera Familjärt på något sätt. 8-)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 2 juli 2010, 15:38

Utsiktstornet vi Björkberget, Siljansnäs nämndes ju i går.. Letade på en intressant länk som handlar om naturum som ligger vid det området, å där så finns det utsiktstornet med på Bild. http://www.naturumdalarna.se 8-) Området i sej själv är ett underbart strövområde, för den som tycker om att naturvandra och koppla av i naturen.

Skriv svar