Jag kan konstatera att det finns en del farhågor inför en flytt av Pansarmuseet.
Det nuvarande museet är i behov av utveckling och har så varit under många år, men förutsättningarna har av olika skäl inte funnits.
I samband med nedläggningen av Södermanlands Regemente togs ett initiativ att samla ett antal museer/samlingar till en plats och att skapa det museum som så många efterfrågar.
Ambitionen är att skapa ett nytt museum som kombinerar miljöer, statiska samlingar samt liv och rörelse i syfte att locka en större publik än vad som besöker dagens militära fordonsmuseer.
Det nya museet skall bestå av en utställning som blandar stridsfordon, bilar, motocyklar mm i verklighetstrogna miljöer som beskriver olika händelser, allt från 1900-talets början till idag. Men av naturliga skäl kan inte allt ställas ut i miljöer. Resterande fordon kommer att förvaras i en så kallad studiesamling, ungefär som dagens Pansarmuseum. En studiesamling som vänder sig till den mer intresserade besökaren och som i möjligaste mån skall innehålla samtliga fordonstyper som funnits i Sverige. Naturligt är att även visa utländska motsvarigheter som jämförelse.
En tredje del av museet är den samling körbara fordon som idag finns i Strängnäs och som även fortsättningsvis kommer hållas i skick för att kunna visas upp vid olika uppvisningar.
Att skrota de fordon som inte "får plats" kommer i möjligaste mån att undvikas, men i slutändan är det ändå ägaren som bestämmer.
Ännu är inget formellt beslut fattat, men det lutar åt att det kommer att bli en flytt till Strängnäs.
Det är flera myndigheter och organisationer som på olika sätt är inblandade och det gäller därför att planera den kommande flytten.
Det nya museet kommer att inrymmas i nya lokaler invid det gamla regementsområdet, lokaler som byggs för ändamålet, med uppvisningsarena, terrängspår mm.
Internationellt finns ett antal museer som innehåller delar av det som museet i Strängnäs vill skapa, ett bra exempel är Imperial War Museum, Duxford, England som med sin Land Warfare Hall skapat verklighetstrogna miljöer.
Det finns redan idag lediga lokaler som skulle kunna utnyttjas som tillfällig förvaring i väntan på att det nya museet blir klart.
Det nya museet kommer att drivas av en stiftelse, med stöd av Statens Försvarshistoriska museer som är ägare till huvuddelen av de fordon som kommer att vara utställda. Projektering pågår i samverkan med lokala näringslivet och Strängnäs kommun.
Målsättningen är att det nya museet skall bli något bättre än vad som finns idag, inte sämre.
Läs mer om utvecklingen på museiprojektets hemsida http://www.pansarmuseum.se
Stefan Karlsson
Flytt av Pansarmuseet?
Tackar, väldigt bra information!
Har aldrit varit och besökt Land Warfare Hall, men av det jag sett på internet verkar det vara precis så som jag vill att ett museum ska se ut, där prylen i fokus sätts i ett sammanhang med hjälp av dockor etc. Om det nya Pansarmuseet (delvis) blir något som detta tror jag att man kan locka besökare som vanligtvis inte får för sig att besöka museet i Axvall, exempelvis hela skolklasser där läraren kan tala om "andra världskriget" i generella drag. Bådar bra. Hur lång tid kan det ta innna portarna slås upp för det nya museet i Strängnäs månntro? Tre-fem år?
Har aldrit varit och besökt Land Warfare Hall, men av det jag sett på internet verkar det vara precis så som jag vill att ett museum ska se ut, där prylen i fokus sätts i ett sammanhang med hjälp av dockor etc. Om det nya Pansarmuseet (delvis) blir något som detta tror jag att man kan locka besökare som vanligtvis inte får för sig att besöka museet i Axvall, exempelvis hela skolklasser där läraren kan tala om "andra världskriget" i generella drag. Bådar bra. Hur lång tid kan det ta innna portarna slås upp för det nya museet i Strängnäs månntro? Tre-fem år?
Har stått i tidning Land (av alla) men även i lokalpressen att en fd kyckling producent är beredd att upplåta sitt nedlaggda stall till pansarmuseet. Det skulle i så fall hamna inte så långt från Klagstorp. Om jag inte är helt fel ute så är stallet ca 10 år gammalt och cirka 4000 kvadratmeter stort. Dessutom skall det finnas möjlighet till utbyggnad.
Pansarmuseets flytt är klar
Pansarmuseets flytt är nu klar.
Enligt informationen på deras hem sida, står det att Axvall har öppet
och t o m sommaren 2008, flytt av museet till Strängnäs och det planeras att öppna 2010.
personligen blir det en bra bit att åka sen!!
http://www.pansarmuseet.se/nyheter.htm
Enligt informationen på deras hem sida, står det att Axvall har öppet
och t o m sommaren 2008, flytt av museet till Strängnäs och det planeras att öppna 2010.
http://www.pansarmuseet.se/nyheter.htm
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt:
Nja, riktigt så är det inte.
SFHM, Statens försvarshistoriska museer, har tagit ett beslut, enl. Christian Braunstein, att pansarmuseet skall flyttas till Strängnäs.
Nu ska detta godkännas och finansieras av Riksdag/ Regering.
Vad som händer när politikerna ska tilldela pengar vet vi inte, det kan likväl bli så att museet blir kvar i Axvall, ingenting får ju kosta något i dagens läge.
Det är även så att försvaret vill inte hålla på med museiverksamhet och vill dumpa över det ansvaret på kulturdepartementet.
Det jobbas fortfarande på Skövdealternativet, vad som slutligen händer vet ingen i dagsläget.
*The story continues*
/Thord
SFHM, Statens försvarshistoriska museer, har tagit ett beslut, enl. Christian Braunstein, att pansarmuseet skall flyttas till Strängnäs.
Nu ska detta godkännas och finansieras av Riksdag/ Regering.
Vad som händer när politikerna ska tilldela pengar vet vi inte, det kan likväl bli så att museet blir kvar i Axvall, ingenting får ju kosta något i dagens läge.
Det är även så att försvaret vill inte hålla på med museiverksamhet och vill dumpa över det ansvaret på kulturdepartementet.
Det jobbas fortfarande på Skövdealternativet, vad som slutligen händer vet ingen i dagsläget.
*The story continues*
/Thord
-
Mikael XII
- Medlem
Re: Flytt av Pansarmuseet?
Någon som vet hur snabbt flytten kommer att gå som är lite insatt. Måste verkligen passa på i sommar å ta mig till Axvalla pansarmuseum, för Strängnäs ligger lite väl långt borta för att bara ta en dagstur tycker jag, så tänker passa på nu innan flytten är klar. Står att flytten kommer gå successivt, så jag hoppas ju att då jag kommer dit att något är kvar. Planen nu är att jag kommer åka dit ungefär i mitten av Juni.
-
Stefan Karlsson
- Medlem
Re: Flytt av Pansarmuseet?
Kanske dags för en liten uppdatering.
Pansarmuseet stängde grindarna sista augusti 2009 och veckan efter påbörjades flytten till Strängnäs.
I slutet av augusti 2009 togs första spadtaget och den nya museihallen håller just nu på att färdigställas.
Inflyttningen som kommer att påbörjas under sommaren 2010 kommer att ske i etapper med några fordon i taget.
Parallellt med inflyttningen sker byggandet av utställningarna och det hela beräknas vara klart för invigning maj/juni 2011.
Det nya museet kommer att visa den militära fordonsutvecklingen från tidigt 1900-tal fram till idag. Utställningen kommer att innehålla en blandning av både hjul och bandgående, svenska och utländska fordon.
www.arsenalen.se
Stefan Karlsson
Pansarmuseet stängde grindarna sista augusti 2009 och veckan efter påbörjades flytten till Strängnäs.
I slutet av augusti 2009 togs första spadtaget och den nya museihallen håller just nu på att färdigställas.
Inflyttningen som kommer att påbörjas under sommaren 2010 kommer att ske i etapper med några fordon i taget.
Parallellt med inflyttningen sker byggandet av utställningarna och det hela beräknas vara klart för invigning maj/juni 2011.
Det nya museet kommer att visa den militära fordonsutvecklingen från tidigt 1900-tal fram till idag. Utställningen kommer att innehålla en blandning av både hjul och bandgående, svenska och utländska fordon.
www.arsenalen.se
Stefan Karlsson