Ristningar i sten

Skriv svar
Torin
Medlem
Kontakt:

Ristningar i sten

Inlägg av Torin » 26 november 2009, 19:22

Det finns mycket att titta på som är gratis.
Mina favoriter är träd och ristade stenar, några exempel på stenar.

I Halland finns Bexells ristade stenar. Han lejde stenarbetare som högg in citat från kända personer i stenar och berghällar. De som jobbade fick betalt per bokstav. Dessa dokument finns i närheten av Grimeton i norra Halland. De var försvunna länge men hittades övervuxna med mossa, hittills har man hittat ca 160 stendokument.

På en berghäll på Hisingen i Göteborg har chefredaktören till Göteborgs Handels och sjöfartstidning S.A. Hedlund låtit hugga in namn på de personer som gästat honom. Även detta är en sevärdhet som är gratis.

Vid Prästens Berg i Jonsered, Partille kommun, ristade min farfars far in sitt namn och texten “Herren är min herde” Detta skedde på 1890-talet. Kristian Torin hette han och var den första brukspredikanten i Jonsered, anställd av Gibson.

Kristian var född på torpet Tippakull, under Arlösa i Halland. Där högg han in med hebreiska bokstäder, Herren är min herde, på en stenhäll. Stenen finns på kartor utmärkt med MS och länge undrade folk över dessa konstiga runtecken

Det lär även finnas någon som ristat in psalmverser i stenar, men jag vet inte var dessa finns.

Skriv svar