Narvik - Alta

Skriv svar
Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Narvik - Alta

Inlägg av Battler » 1 juli 2005, 23:34

Skall åka på en tripp till Norge, Narvik - Altaområdet. Vad rekommenderar ni vad gäller 2 vk sevärdheter (gärna länkar).

MVH

PS: Är det någon som har länk till Tirpitz-utställningen(muséum) i Tromsö ?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 2 juli 2005, 07:45

Här kanske det finns lite tips?!
:)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 juli 2005, 16:56

I Alta var också skarpsinnade demonstrationer mot utbyggnad av älven där runt 1979-80 nånstans och det kommer jag ihåg. Alta var då hela Nordens blickpunkt. Nånting man kan har i medvetande om du skulle åka dit upp. :D
Narvik är inte så gammal som tätort, minnesmärkerna finns utanför Narvik, ett minnesmärke längs med "Blå vägen" mellan Narvik-Kiruna. Det finns också lite bunkrar här och var runt om i omgivningen.

Stefan

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 11 juli 2005, 01:13

Det finns en massa ting att se på den vägen. Naturligtvis är området runt Narvik mest intressant men det finns ting att se utmed hela kusten. Bland de större tingen vill jag nämna:

I Narvik finns det ett krigsmuseum.

I Tromsø finns dels en utställning med föremål från Tirpitz. Men det finns också ett minnesmärke ute på Håkøy där Tirpitz sänktes. Samt en hel drös med minnesstenar och minnesmärken inne i stan. Men det finns en del andra kul saker också. Till exempel resterna av den gamla sjöflygplanshamnen. Rester av gamla fångläger och en del annat spännande som folk flest inte upplever som turistattraktioner.

Jag bor i Tromsø sedan bortåt 20 år och har kört droska i byen så jag har "rimelig kjennskap" kring vad som finns här. Så om du kommer till stan kan du kontakta mig så skall jag guida dig till det som finns att se här. Fast helst lite på förhand.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 11 juli 2005, 21:43

Tackar för svaren, Donkeyman får ett specielt erkännande, för erbjudande om personlig guidning. Har redan företagit resan, det blev den "lilla resan" med ändpunkt, Treriksröset. Skrev tråden under planering av resan, men tidsbrist gjorde att det inte blev som jag tänkt mig.

MVH

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 juli 2005, 11:05

Battler

Du kan också hyra en bil, det finns ganska gott om minnesmärken i omgivningarna runt om Narvik.

Stefan

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

Narvik - Alta

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 12 juni 2009, 07:51

Hej,

Det finns mer att se än vad jag visste i Kåfjord utanför Alta. Kolla: http://www.bismarck-class.dk/tirpitz/mi ... d_now.html

Missa inte bilden av dörren som sannolikt kommer från Tirpitz.

Mvh,

L

Skriv svar