Skall åka på en tripp till Norge, Narvik - Altaområdet. Vad rekommenderar ni vad gäller 2 vk sevärdheter (gärna länkar).
MVH
PS: Är det någon som har länk till Tirpitz-utställningen(muséum) i Tromsö ?
Narvik - Alta
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
I Alta var också skarpsinnade demonstrationer mot utbyggnad av älven där runt 1979-80 nånstans och det kommer jag ihåg. Alta var då hela Nordens blickpunkt. Nånting man kan har i medvetande om du skulle åka dit upp.
Narvik är inte så gammal som tätort, minnesmärkerna finns utanför Narvik, ett minnesmärke längs med "Blå vägen" mellan Narvik-Kiruna. Det finns också lite bunkrar här och var runt om i omgivningen.
Stefan
Narvik är inte så gammal som tätort, minnesmärkerna finns utanför Narvik, ett minnesmärke längs med "Blå vägen" mellan Narvik-Kiruna. Det finns också lite bunkrar här och var runt om i omgivningen.
Stefan
Det finns en massa ting att se på den vägen. Naturligtvis är området runt Narvik mest intressant men det finns ting att se utmed hela kusten. Bland de större tingen vill jag nämna:
I Narvik finns det ett krigsmuseum.
I Tromsø finns dels en utställning med föremål från Tirpitz. Men det finns också ett minnesmärke ute på Håkøy där Tirpitz sänktes. Samt en hel drös med minnesstenar och minnesmärken inne i stan. Men det finns en del andra kul saker också. Till exempel resterna av den gamla sjöflygplanshamnen. Rester av gamla fångläger och en del annat spännande som folk flest inte upplever som turistattraktioner.
Jag bor i Tromsø sedan bortåt 20 år och har kört droska i byen så jag har "rimelig kjennskap" kring vad som finns här. Så om du kommer till stan kan du kontakta mig så skall jag guida dig till det som finns att se här. Fast helst lite på förhand.
I Narvik finns det ett krigsmuseum.
I Tromsø finns dels en utställning med föremål från Tirpitz. Men det finns också ett minnesmärke ute på Håkøy där Tirpitz sänktes. Samt en hel drös med minnesstenar och minnesmärken inne i stan. Men det finns en del andra kul saker också. Till exempel resterna av den gamla sjöflygplanshamnen. Rester av gamla fångläger och en del annat spännande som folk flest inte upplever som turistattraktioner.
Jag bor i Tromsø sedan bortåt 20 år och har kört droska i byen så jag har "rimelig kjennskap" kring vad som finns här. Så om du kommer till stan kan du kontakta mig så skall jag guida dig till det som finns att se här. Fast helst lite på förhand.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
- Lars Gyllenhaal
- Medlem
- Kontakt:
Narvik - Alta
Hej,
Det finns mer att se än vad jag visste i Kåfjord utanför Alta. Kolla: http://www.bismarck-class.dk/tirpitz/mi ... d_now.html
Missa inte bilden av dörren som sannolikt kommer från Tirpitz.
Mvh,
L
Det finns mer att se än vad jag visste i Kåfjord utanför Alta. Kolla: http://www.bismarck-class.dk/tirpitz/mi ... d_now.html
Missa inte bilden av dörren som sannolikt kommer från Tirpitz.
Mvh,
L