Militära träd

Skriv svar
Torin
Medlem
Kontakt:

Militära träd

Inlägg av Torin » 18 december 2005, 20:44

Jag samlar på träduppgifter. Det handlar om träd som kan berätta en historia. Träden kommer efterhand ut i böcker som har titeln "Mystiska träd", de kommer att komma ut för olika delar av landet. Den första boken som är ute handlar om träd i Västra Götaland. Nästa bok skall avhandla Halland, Skåne, Blekinge och Öland. Jag ger ut böckerna på eget förlag.

Jag har ett eget dataregister över träd i Sverige, det omfattar i dag ca 1,800 uppgifter.
Det är ordnat kommunvis så att jag kan söka.

Några trädtips jag har fått in handlar om militär användning av träd.
Alla som gjort lumpen minns väl följande order: "Uppställning vid trädet" eller "två fingar höger trädet" .

I Skövde på P4 hade de Taktiska Eken, men den är tyvärr borta nu, vet inte om stridsvagnarna mejade ner den.
På ett annat håll hade de "Regementschefens tall". Detta träd skulle värnpliktiga hälsa på. en mörk natt blev trädet nedsågat. Synd för annars hade jag gärna skrivit om det.

Däremot kommer jag att berätta om ett träd som finns på en marinbas inom hemligt område. Det trädet får fartygen order om att förtöja vid. Jo, det är sant, jag har det på bild och har varit där. Mer får ni inte veta, det kommer i nästa bok.

Så tipsa mig om militära träd!
Jag vill ha bild, enkel kartskiss så att jag kan hitta trädet.
Berätta också vad du vet om trädet, sant eller skrönor.
Helst uppgift om kommun och län så att det kan placeras i dataregistret.
Intressanta träd kommer att bli omskrivna, var så säker.
Läs om Mystiska träd på min webbplats, http://www.torinfoto.se eller köp boken alternativt låna den på biblioteket så fattar du ännu bättre vad jag menar.

PS.
Givetvis tar jag gärna emot tips om andra intressanta träd.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 18 december 2005, 22:00

Sveriges nordligaste ek finns enl. uppgift på I 19:s regementsområde.
:)

Torin
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Torin » 19 december 2005, 07:53

MD650 skrev:Sveriges nordligaste ek finns enl. uppgift på I 19:s regementsområde.
Tack, men var ligger I:19?
Vet du något om trädet?

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 19 december 2005, 10:31

Torin skrev:
MD650 skrev:Sveriges nordligaste ek finns enl. uppgift på I 19:s regementsområde.
Boden
http://www.i19.mil.se/

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 19 december 2005, 10:50

Torin skrev: Vet du något om trädet?
Ja!

Torin
Medlem
Kontakt:

eken i Boden

Inlägg av Torin » 19 december 2005, 10:52

CvD skrev:
Torin skrev:
Boden
http://www.i19.mil.se/
Har varit inne på den sidan men det står inget om någon militär ek vilket inte är så konstigt. De sysslar ju med försvar.
Men det är ändå intressant, jag har bara två träduppgifter från kommunen Boden, det ena är en tall i Rödingeträsk och det andra en ormgran i södra Svartbyn. Dessa båda träd är fridlysta.
Så jag är intresserad av mer uppgifter om Eken hos militären. Vad vet du mer?
Maila gärna direkt till mig på info@torinfoto.se

Torin
Medlem
Kontakt:

Re: Militära träd

Inlägg av Torin » 30 mars 2009, 21:55

De mystiska träden har nu fått en egen hemsida.
www.mystiska.se

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 31 mars 2009, 13:44

OT: inte ett militärt träd men legendariskt i största allmänhet: "Sparbankseken", dess förebild som väl var eken på lägdan vid Flottsund söder om Uppsala, vid gamla Stockholmsvägen.

Nu är trädet borta men gamla foton, målningar etc måste väl finnas.

Tar man med NORGE i bilden har vi ju "Björken vid Slinde" (googla), gammalt hedniskt offerträd (Balderskult) som stod kvar till 1800-talet. Berömd tavla av Thomas Fearnley, kompis med J. C. Dahl som i sin tur kände Caspar David Friedrich.

Jan Danielsson, nu död men sågs i natur-TV för inte så länge sedan, har skrivit en bok om träd med uppgifter som kanske intresserar. Historia, myt och natur i skön förening.

Hedin
Medlem

Inlägg av Hedin » 24 april 2009, 21:15

Dubbeleken på Revingehed är väl P7s maskot på något sätt? Framför kanslihuset på Lv6 har de flesta av I16 och Lv6 regementschefer planterat varsitt träd när de slutat som regementschef.

Torin
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Torin » 26 april 2009, 19:37

Hedin skrev:Dubbeleken på Revingehed är väl P7s maskot på något sätt? Framför kanslihuset på Lv6 har de flesta av I16 och Lv6 regementschefer planterat varsitt träd när de slutat som regementschef.
Den skulle jag gärna vilja ha en bild på.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 3 maj 2009, 16:59

Däremot kommer jag att berätta om ett träd som finns på en marinbas inom hemligt område. Det trädet får fartygen order om att förtöja vid. Jo, det är sant, jag har det på bild och har varit där. Mer får ni inte veta, det kommer i nästa bok.
I örlogshamnen i Karlskrona fanns två ekar, numera en efter en pills backade på det ena i späd ålder. Det kvarvarande benämns "trädet" och är allmänt känt i flottan, särskilt i torpedbåtkretsar. Enligt legenden skall två ekar ha tagits med till Karlskrona från Gålöbasen vid Hårsfjärden någon gång på 70-talet och planterats på kajen för ge torpedbåtschapparna lite hemkänsla när de låg i Pottis över vintern. Begreppet "trädet" används allmänt i flottan som just samlingsplats eller förtöjningsplats vid detta träd.

Detta träd beskrivs bla i "Attack till sjöss".

Skriv svar