Prag
Prag
Jag åker dit nästa vecka och kanske får en eftermiddag fri. Vad skall jag som militärhistorietönt titta på? Jag var där ungefär 1990 och såg armémuseum - men det gjorde då inget djupare intryck på mig.
MVH
Hans
MVH
Hans
Uppe på Petřínberget (det där gröna på samma sida som slottet, med ett minieiffeltorn på) finns en gammal spegellabyrint, och längst inne finns en stor panoramamålning som heter "svenskarna på Karlsbron". Mer romantik än krigshistoria (tror den gjordes till världsutställningen när det nu var - 1896?), men den är skoj.
/ Probstner
/ Probstner
Besserwissern säger: begravningsplats, inte kyrkogård.Per-Erik Larsson skrev:Jag och tjejen planerar att fara till Prag till hösten.
Finns det inte en borg och en katedral som är mycket interessant? :)
Samt en judisk kyrkogård, där de döda mer eller mindre ligger på varann?
Borgen finns faktiskt med i Guinness rekordbok som världens största. Men i själva verket är det mer som en liten stad i staden. Betydande medeltida delar finns kvar (bl a Vladislavsalen, som är det största bevarade världsliga rummet från medeltiden), men utanpåverket ger mest intryck av sent 1700-tal (under Maria Theresia och Josef II fick borgen en enhetlig klassicistisk fasad).
Katedralen är standard, dock lite senare än motsvarande längre västerut. Och hela västra halvan är i nygotik.
Skojsigast i Prag är gaturummet - att man kan gå i timmar i historiska miljöer som aldrig tycks ta slut. Upplevelsen förhöjs ytterligare vid intag av landets öl. Att spana på fasader med humlebeskan pirrande på gommen är en riktig höjdare.
/ Probstner
-
hans lindquist
- Medlem
Kolla kyrkan...
...där motståndsmännen, som sprängde ihjäl Heydrich, förskansade sig mot SS.