Nåväl... Mitt andra museibesök var på Malmöhus slott, vilket inhyser flera olika muséer i sina lokaler. Konstmuseum, vilket jag inte ägnade någon vidare uppmärksamhet just igår, ett naturmuseum och ett stadsmuseum. Stadsmuséet visar helt logiskt Malmö stads utveckling från 1200-talet och framåt (en avdelning om förhistorian på platsen finns också).
Hur som helst har man nu även en nystartad permanent utställning med namnet Makt över människor. Denna visar bla Malmöhus slotts historia som fängelse. Fokus ligger dock inte på själva fängelset som sådant, utan på historier kring de fångar som suttit inspärrade där, hur man behandlade dessa etc.
Jag var ganska hurtig när jag klev in i utställningen, men när jag gick därifrån var det med lätt darrande ben... och jag kände mig just då totalt maktlös. Om det var syftet med utställningen, så måste jag verkligen säga att de som gjort den har lyckats väldigt bra. Det var länge sedan något musei-besök berörde mig så starkt som detta. Rekommenderas verkligen, men inte för alltför känsliga personer...
/Mäster Grå