Hjälp mig att planera resan till Finland!

Skriv svar
OJJE
Medlem
Kontakt:

Hjälp mig att planera resan till Finland!

Inlägg av OJJE » 28 mars 2006, 18:09

Hej!

Jag har nu ansökt om semester från och med 17 Juli och ett par veckor framåt. Har lekt med tanken på att göra en resa till Finland för att göra en krigshistorisk rundvandring och tex besöka ett par krigsskådeplatser/muséer/minnen/platser osv från Vinterkriget och fortsättningskriget.

Men jag behöver tips på resebyråer som anordnar sådana resor i Finland. Behöver även förslag på platser man kan/ska besöka. Funderar på att besöka Frontmuséet utanför Ekenäs, gjorde min militärtjänst där hösten 2004, men han aldrig besöka muséet.

Har även funderat på Öst-Karelen, finska karelen osv som möjliga resmål, men även här behöver jag förslag på resebyråer och annan information!

Har ingen bil så det blir att utnyttja tåg/buss/båt under resan. Hade tänkt mig 7 dagar till att börja med och se om man kan sätta ihop en liten mini-semester.

Har även släkt uppe i Sodankylä/Kemijärvi om det finns intressanta resmål i det området så skulle man kunna se om släktingarna skulle vara intresserade av att visa mig runt där.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 28 mars 2006, 18:47

Om du är intresserad av Finlands krigshistoria så lönar det sig verkligen att besöka Krigsmuséet i Helsingfors. Ett annat ställe som jag kan rekommendera är sjöfästningen Sveaborg från 1700-talet. Där finns muséer (Krigsmuséet Manegen, U-båten Vesikko samt Kustartillerimuséet) som berör krigen på 1900-talet. För ytterligare information lönar det sig att kolla vad som står på Försvarsmaktens hemsida på internet http://www.mpkk.fi/se/muut/smus/

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 28 mars 2006, 23:12

Kan rekommendera Suomassalmi eller Kuhmo.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: Hjälp mig att planera resan till Finland!

Inlägg av MD650 » 28 mars 2006, 23:13

OJJE skrev:Hej!

Har även släkt uppe i Sodankylä/Kemijärvi om det finns intressanta resmål i det området så skulle man kunna se om släktingarna skulle vara intresserade av att visa mig runt där.
I Kemijärvi med omnejd är det ju perfekt att följa striderna vid Salla.
:)

Skriv svar