För att inte diskutera sönder min tråd om att kyrkorna håller på att förlora sin funktion så tänker jag öppna en tråd om kyrkruiner i Sverige och det har blivit några stycken. I Uppland är det två kända kyrkoruiner och en av dessa är Össeby-Garn. Denna socken var två socknar förut, Garn och Össeby, nu är det Össeby kyrka som är ruin medan Garns gamla kyrka används fortfarande. Det var året 1838 som dessa socknar slogs ihop, enligt 1835 års folkräkning hade Össeby 307 invånare och Garn 872 invånare, antagligen så gick det inte längre att försörja prästen i Össeby eftersom det var en mindre socken. Vanligvis så stod herrgårdarna som kyrkornas patronat, men eftersom Össeby bara hade inga adligheter, därmed hade socken fyra hushåll som försörjdes sig på egna medel. Men samtidigt var det nog svårt att försörja prästen med tiondet i Össeby socken.
Folkmängden i den nyblivna socknen var 1 162 invånare 1840 som var fördelade på 215 hushåll, varav 24 var självförsörjande och det var ett rent sagt en agrar socken utan några större skråväsen under denna tid. Bilden här nedanför visar Össebys gamla kyrka.
Det finns flera kyrkor med kyrkoruiner, i Uppland finns även Karls kyrkoruin norr om Norrtälje och denna socken upptar nu i Söderby-Karl socken. Flasta socken upptogs tidigt i Skokloster socken, denna kyrkoruin kallas numera för Flasta mur. En ny kapell har blivit byggt på en gamla sockenkyrkas botten och det är Rånäs kapell som blev byggd på Fasta kyrkas forna plats. Sedan 1797 blev Fasta och Esterna socknar ihopslagna och den nyblivna socken fick namnet Fasterna.
Jag känner till att det finns en del andra ruiner efter kyrkor i Sverige, bl a Skallsjö utanför Göteborg.
Stefan
Kyrkruiner el gamla kyrkplatser
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Kyrkruiner el gamla kyrkplatser
- Bilagor
-
- osseby.jpg (116.16 KiB) Visad 4071 gånger
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Appropå Össeby-Garn kyrkoruin, så ligger den precis vid Brottby i Vallentuna kommun, och är lätt att ta sig till från motorvägen E18. Vackra sommardagar kan man ta med sig matsäck och sitta och fika där om man vill, kyrkan är utan tak och inuti finns bänkar. Utanför finns två runstenar.
http://www.skolor.vallentuna.se/publ/bu ... artanv.htm
Mvh -Dan
Mvh -Dan
...och om man ändå är i området tycker jag att man ska passa på att titta till Vada sjökullar också. Järnåldersgravfält med tre kungshögar, beläget precis bakom Vada kyrka någon kilometer norr om Brottby.Dûrion Annûndil skrev:Appropå Össeby-Garn kyrkoruin, så ligger den precis vid Brottby i Vallentuna kommun, och är lätt att ta sig till från motorvägen E18. Vackra sommardagar kan man ta med sig matsäck och sitta och fika där om man vill, kyrkan är utan tak och inuti finns bänkar. Utanför finns två runstenar.![]()

Henrik
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt: