Historiskt sevärt i Regensburg, Aalen eller Esslingen?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Historiskt sevärt i Regensburg, Aalen eller Esslingen?

Inlägg av Morgan » 15 februari 2006, 10:38

Hej,

vet jag är ute i god tid, men... Just nu läser jag min andra termin i en ingenjörsutbildning i Jönköping, men jag har valt ut tre av Högskolan i Jönköpings partneruniversitet i Tyskland som jag tänker försöka studera vid höstterminen 2007 och eventuellt också vårterminen 2008.

Är det någon som har tips på historiska sevärdheter i någon av dessa städer? Jag har tänkt mig den prioriteringsordningen som städerna står i i trådrubriken. Det enda jag känner till om dessa städer är att Messerschmitt AG hade en flygplansfabrik i Regensburg, men den är väl borta nu antar jag.

MVH, Morgan

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 15 februari 2006, 11:55

Regensburg är en höjdarstad. Stadskärna med medeltida prägel dominerad av massiva stenhus (och en del bostadstorn à la Italien). Centraleuropas äldsta stenbro (över Donau). Domkyrka plus ett antal andra fina kyrkor. En del minnen från Romartiden. Fyra skapliga bryggerier (Kneitinger, Bischofshof, Spital och Albrecht) inne i staden och några riktiga pärlor utanför (Prösslbräu i Adlersberg, Goss i Deuerling m fl). Gammelbayerns enda vingård i närheten (Kruckenberg). För mig hade valet varit enkelt.

/ Probstner
Bilagor
Bron och domkyrkan.jpg
Bron och domkyrkan.jpg (41.96 KiB) Visad 1221 gånger
Gränd.jpg
Gränd.jpg (20.59 KiB) Visad 1221 gånger
Kneitingerkeller by night.jpg
Kneitingerkeller by night.jpg (28.61 KiB) Visad 1221 gånger

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 15 februari 2006, 12:35

Probstner skrev:Regensburg är en höjdarstad. Stadskärna med medeltida prägel dominerad av massiva stenhus (och en del bostadstorn à la Italien). Centraleuropas äldsta stenbro (över Donau). Domkyrka plus ett antal andra fina kyrkor. En del minnen från Romartiden. Fyra skapliga bryggerier (Kneitinger, Bischofshof, Spital och Albrecht) inne i staden och några riktiga pärlor utanför (Prösslbräu i Adlersberg, Goss i Deuerling m fl). Gammelbayerns enda vingård i närheten (Kruckenberg). För mig hade valet varit enkelt.

/ Probstner
Jo, jag har som sagt egentligen redan bestämt mig för Regensburg, men sen vet man aldrig hur det blir med realiseringen av det, alltså har jag lagt till två reservalternativ. Även om International Office här på högskolan har sagt att konkurrensen till utbytesplatserna i Tyskland aldrig har varit stor så kan ju saker och ting ändra sig, och jag har ingen lust att fjäska för några högskoleföreningar bara för möjligheten att uppleva den tyska kulturen på nära håll under en längre tidsperiod.

Morgan

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 15 februari 2006, 12:41

Du kan beställa en broschyr på Regensburgs hemsida om bla museer odyl. Karta över Gamla staden ingår.
http://www.regensburg.de/tourismus/inte ... lish.shtml
Hittar säkert mer om du surfar runt på deras hemsida.

/CvD

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 15 februari 2006, 17:37

Du kan alltid åka till Bmw fabrik(regensburg) och få en lite historia lektion om kriget och dess bil historia, men beställ tid i god tid typ 6-8mån.

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 15 februari 2006, 17:51

Mr x skrev:Du kan alltid åka till Bmw fabrik(regensburg) och få en lite historia lektion om kriget och dess bil historia, men beställ tid i god tid typ 6-8mån.
Är det typ samma fabrik som fanns under kriget? Har för mig att i stort sett varenda fabrik under andra världskriget blev sönderbombad.

Morgan

Skriv svar