Kreta-resan...

Användarvisningsbild
svarta gardet
Medlem

Till Maal o övriga

Inlägg av svarta gardet » 11 september 2005, 21:20

Det var bara vad dom sa till mig.Källgranskning är nog svårt att få fram men som dom uttryckte det så var Britterna inte så trevliga som man kan tro.Sen ang Turkarna så syftar jag på deras invasion av Kreta m,m Nog om det.Sen vill jag bestryka att det är en liten reseskildring jag har skrivit.Som jag skrev så vore det roligt om nån kunde svara på om det är sant som dom sa att många dog pga att deras fallskärmar inte vecklade ut sig nån som hört nåt om det?.Finns det intresse så ska jag lägga ut lite bilder på monumentet o krigskyrkogården.//

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 11 september 2005, 23:52

Fallskärmsjägarna hoppade med självutlösare vilket innebar att fallskärmen utvecklade sig automatiskt så fort de lämnade planet. Många JU-52:or blev träffade av luftvärnseld och när fallskärmsjägarna och piloterna lämnade planen så brändes deras fallskärmar sönder av eldslågorna från planet. Det var dock inte alltid alla ens hann lämna planet. Det finns också vittnesmål om fallskärmsjägare som hoppade på för låg höjd för fallskärmen att kunna utveckla sig. När man hoppar så tätt så finns det också en risk att fallskärmar trasslar in sig i varandra vilket också skedde.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Till Maal o övriga

Inlägg av Hans » 12 september 2005, 00:22

svarta gardet skrev:Det var bara vad dom sa till mig.Källgranskning är nog svårt att få fram men som dom uttryckte det så var Britterna inte så trevliga som man kan tro.Sen ang Turkarna så syftar jag på deras invasion av Kreta m,m Nog om det.Sen vill jag bestryka att det är en liten reseskildring jag har skrivit.Som jag skrev så vore det roligt om nån kunde svara på om det är sant som dom sa att många dog pga att deras fallskärmar inte vecklade ut sig nån som hört nåt om det?.Finns det intresse så ska jag lägga ut lite bilder på monumentet o krigskyrkogården.//
Bara av nyfikenhet - kan du prata grekiska?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
svarta gardet
Medlem

Nej Hans

Inlägg av svarta gardet » 14 september 2005, 16:42

Nej jag kan inte flytande grekiska-(Om nu inte värmlänska är som Grekiska)
Men med kroppspråk o Engelska o Tyska o en Kompis på Rodos(Grek) så kommer man långt :-)

Användarvisningsbild
mrvector
Medlem

Inlägg av mrvector » 20 september 2005, 23:24

Jag tycker det vore intressant med lite bilder på monumenten etc :)

/mvh Viktor

Användarvisningsbild
svarta gardet
Medlem

Det finns bilder... kolla på Kretabilder

Inlägg av svarta gardet » 21 september 2005, 19:20

Finns bilder på Historiska sevärdheter o resetips...
kolla kretabilder mvh Svarta gardet

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 21 september 2005, 20:06

Du har bilderna i en tråd och diskussionen i en annan? Hm - kanske inte så dumt, bildsjoken är lite störande när man bläddrar och så.

Noterade vandaliseringen av det tyska monumentet - tänk att det fortfarande kan väcka känslor. Nån som har en aning om vad det grekiska klottret betyder?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 4 oktober 2005, 16:37

Hexmaster skrev:Nån som har en aning om vad det grekiska klottret betyder?
Bra med grekiska vänner ibland.
The grafiti reasonably demands the war recompensations promised, but never given from the germans
MVH

Hans

Skriv svar