Gräv ut Valhall?

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 27 september 2003, 14:18

Vad var Fasts position/uppdrag? Privat, eller akademisk?

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 27 september 2003, 15:54

Teodric skrev:Vad var Fasts position/uppdrag? Privat, eller akademisk?
Om det nu funnits någon Västgötaskola så är Fast en förgrundsfigur i högsta grad. Fasts uppdrag var väl privat, dikterat av ett stort historieintresse. Det var alltså inget uppdrag från någon. Fast är till yrket bergsingenjör och härvidlag är han väl akademiker.
räcker det så?
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 27 september 2003, 16:41

Tack det räcker mer än väl:) Undrade mest om han hade någon akademisk position att agera från. Men han är alltså i princip en tyckar-svensson?

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 27 september 2003, 17:12

Teodric skrev:Tack det räcker mer än väl:) Undrade mest om han hade någon akademisk position att agera från. Men han är alltså i princip en tyckar-svensson?
Nej det är han då rakt inte, han är Västgötahypotesens nydanare och därvidlag en viktig person. Jag måste bryta här men återkommer, jag har vänner på middag i kväll.
Mer i morgon eller i svarta naten.
Christer Samuelsson.

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 28 september 2003, 17:33

Alltså Carl Otto Fast är en förgrundsfigur i vad som kanske lite slarvigt beskrivs som Västgötaskolan.Västgötaskolans lärofader är han förvisso, även om man idag alltmer sällan hör om att Uppsala egentligen låg på Kinnekulle etc. - det är Fast som är pappa till detta, dock inte omlokaliseringen av Sigtuna till Sätuna, det är ihopkommet av en 1700 talspräst vars namn jag glömt.
Fast är som mest aktiv på 30 talet och emellanåt kan man få för sig att han har Nazisympatier. Det är svårt att bedöma men han har en del teorier om den ariska rasens urhem o.s.v. om jag nu minns rätt.
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 28 september 2003, 18:52

Hade han någon bakgrund eller utbildning? Relevant för ämnet, menar jag...

Användarvisningsbild
WilmerT
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 9 juli 2003, 22:53
Ort: Metropolis Civitas Lund

Inlägg av WilmerT » 30 september 2003, 16:30

Ja vad säger den artikeln om Västgötaskolan, menar du Christer?
Att dryfta huruvida det finns vetenskapligt obelagda teser framlagda av herrarna i nämnda sällskap är väl att slå in öppna dörrar... ;-)

Intressantare är väl att beakta de enskilda delar i den samlade produktionen som faktiskt kan tillföra forskningen något nytt. Om det nu finnes sådana - och det tror jag nog att fler än jag har fått för sig.
En objektiv behandling har bl a Henrik Jansson gjort i Till frågan om Svearikets vagga. En mindre objektiv men för den delen väl så källkritiskt grundlig har Lars Gahrn gjort i sin avhandling från 1988, Sveariket i källor och historieskrivning

Fortsatt diskusion om Västgötaskolans företrädare och det som - eventuellt - går att finna av vetenskapligt värde kanske kan hållas på denna tråden:
Diskussion om Västgötaskolan

/Wilmer T
... här skiner solen...

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 1 oktober 2003, 18:33

Teodric skrev:Hade han någon bakgrund eller utbildning? Relevant för ämnet, menar jag...
Nej han var bergsingenjör. Trots att det handlar om Halleberg kan det nog inte betraktas som relevant. :)
Christer Samuelsson

Skriv svar