Vad är skillnaden på Wikings och Norsemen?

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 10 oktober 2003, 19:35

Osprey skrev:medan vikingar anger män och kvinnor som lever på ett visst sätt, i en viss kultur.
Riktigt, och frågan är väl tom. om någon kvinna någonsin omnämnts som viking? Jag tror bara det är män...

Det var detta jag menade med skämtet om värsting ovan, vilket kanske några missförstod?

Att ett litet fåtal personer som ägnat sig åt något vi intill idag inte 100%igt kan definiera, vilket kallas "viking" fått ge namn åt miljoner människor som aldrig haft med denna aktivitet göra, samt fått ge namn åt en arkeologisk och historisk epok i skandinavien, det finner jag ganska anmärkningsvärt, och man får då vara glad att 1980-talet i Norden inte kallas "värstingtiden" och att alla svenskar under denna tid kallades värstingar...

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 10 oktober 2003, 21:19

Catholic encyclopedia skrev:Icelandic literature is in its beginning closely connected with that of Norway; in fact it is originally Norse. Iceland was colonized in the ninth and tenth centuries by Norwegians who left their native land when Harold Harfagri, forced all Norway to submit to his sway (A.D. 872). Iceland, though politically independent until 1262, remained in close contact with the mother country; its language also remained Norse.[
Detta och liknande referat ur engelsk litteratur har fått mig att tro att Norse men är män från Norden kanske specifikt Norge.Alltså att det är som skillnaden nordbor och vikingar då vi talar om dem.
Norsemen = nordbor
Vikings = vikingar

mvh
Björn

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Osprey » 12 oktober 2003, 21:49

Att ett litet fåtal personer som ägnat sig åt något vi intill idag inte 100%igt kan definiera, vilket kallas "viking" fått ge namn åt miljoner människor som aldrig haft med denna aktivitet göra, samt fått ge namn åt en arkeologisk och historisk epok i skandinavien, det finner jag ganska anmärkningsvärt, och man får då vara glad att 1980-talet i Norden inte kallas "värstingtiden" och att alla svenskar under denna tid kallades värstingar...
Det där är riktigt intressant och än vet vi inte vad framtida människor kommer att kalla vår tid. Vikingarna kallade sig antagligen inte vikingar själva, liksom ej heller normännen. På samma sätt var de som levde under medeltiden inte medvetna om att de levde i denna tid utan de levde i nuet.

En mycket intressant fråga är då, hur kommer framtiden att se på oss, vad kommer de att kalla oss och vår tid? Själva talar vi ju om det i termer som industrirevolution och informationssamhälle, men det är ju så som vi ser det nu, det kanske kommer att kallas "världskrigstiden" eller "de kalla krigens tid" senare... eller kanske "värstingtiden" för den delen... eller beroende på hur folk i framtiden värderar olika händelser kanske "hippietiden"... jag vet inte...

Givetvis beror detta på åt vilket håll utvecklingen går i framtiden, går vi mot en lugnare tid med mindre krig så kommer säkert 1900-talets stora krig att kraftigt påverka hur folk ser på det, jag utelämnar 2000-talet här eftersom vi bara är i yttersta början och ännu inte vet hur det kommer att se ut... går vi däremot mot en vildare, mer hjänsynslös tid (vilket jag inte tror) så kommer hippie-bitar etc. att överväga i hur de ser oss...

Hur som helst, inget folk har någonsin levt i annat än nuet och i modern tid... :)

Skriv svar