hangatyr skrev:Leonidas skrev:Jag hoppas att jag uttryckte mig någorlunda klart (sista inlägget innan jag stängde av datorn på jobbet), men risk för att upprepa mig så undrar jag om man måste utföra ngn rit eller ngt? Vilket iofs är fånigt om man redan anser sig troende.
som sagt, inte vad jag vet, men det är möjligt att det finns organisationer som tillämpar någon form av "konfirmation". Något som jag personligen tycker verkar lite fånigt, då det väl, som du säger, borde räcka att man anser sig troende. Konfirmation luktar kristendom.
Håller med er!
och sedan måste jag säga att mina närmaste...som inte är asatroende alltså...brukar som Hangatyr säger ta det med ro och snarare bli nyfikna.
Vad jag menar är att med risk för att va tjatig, men jag skulle vilja se en ansökan om bygglov för ett tempelbygge annat än på "karusellens vikingaby" och liknande (plojnamn! Självklart!).
Eller att jag utan påföljd kunde sätta eld till min farsa i en träbåt, vilket vore hans önskan.
Det funkar inte i Sverige men tydligen är det på g att legitimiteras i Danmark.
Eller för att ta ett alldeles RIMLIGT exempel på alla sätt. Varför ska int ett äktenskap utfört av asatroende godkännas?
Jag gifte mig själv i sommras. Både jag och min fru ville gifta oss "ståtligt" (vilket ofta kallas kyrkligt) men för att legitmisera det så skedde det i en kyrka. Jag lovade att älska henne inför gud men jag sa aldrig vilken gud.
Alt. hade varit att gifta sig borgerligt och sedan ställt till kalas....vet inte varför vi inte gjorde det faktiskt!
*skratt* Kan ha att göra med att svärmor jobbar på pastorsexpeditionen? (inget skämt utan dagens sanning!

)