Asatron

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Användarvisningsbild
WilmerT
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 9 juli 2003, 22:53
Ort: Metropolis Civitas Lund

Inlägg av WilmerT » 26 augusti 2003, 11:56

Dan Koehl skrev:Jag tror det finns en sträng som handlar om runor :)
Tja - kanske kopieras de relevanta inläggen dit, då? :-)

Men för diskussionen om asarna är väl ändå en eventuell koppling genom runor av intresse?
Det är ju i så fall ett, av flera nödvändiga (och alls inte - ännu? - tillräckligt många konstaterade), indicier för att det skulle kunna föreligga en invandring av den IMHO fastslaget existerande asa-stammen från Kaukasus och det Turkiska området, till Norden.

/Wilmer T
... här skiner solen...

xintro
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 25 september 2003, 08:56
Ort: öland

Inlägg av xintro » 29 september 2003, 12:23

Är det någon annan än jag som har slagits av hur underliga stämningsbyten det finns i gudasagorna? En del texter är rätt religiöst svåra, medan andra verkar vara tramsiga barnsagor, enbart ägnade åt att roa. Ett exempel på den lite "svårare" myten är väl den om Odens frivilliga hängning. Han hänger sig själv i världsträdet, offrar sig åt sig själv, dör av törst, spjutsår och strypning. En korp hackar ur hans ena öga, och när han slutligen ramlar ner från trädet har han blivit trollkunnig. Efter detta kallas han ju ofta den hängde guden. Hela förloppet är fantastiskt, och religiöst obegripligt åtminstone för mig. Detta ser jag som en "seriös" myt, ägnad att förklara varför Oden kan mera än andra, han både lever och är död samtidigt.
Visst en kånstig myt men var det värkligen så det gick till? Det sades att det var han som upptäckt runorna genom att offra sig själv till sig själv. Han hängde sig i Yggdrasil, som har fått sin namn efter den händelsen. (Ygg är ett annat namn för Oden och drasil är ett annat namn för fåle/häst.) I världsträdet hängde han i nio dagar genomborrad av spjut (så som alla andra offer till Oden verkar ha gått till) över en bottenlös avgrund. När han skärpte sin blick fick han se 24 magiska runor som gav honom liv igen. Oden är inte odödlig, som de flesta dödsgudar brukar vara. För att bli ännu visare var han tvungen att offra sitt ena öga för att få dricka ur Mimers brunn. Han har även druckit ur inspirationens mjöd som vaktades av Suttung. Inspirationens mjöd bestod av Kvasers blod. Kvaser var en mycket vis man som skapats av spott från vaner (ett annat slags gudasläckte) och asar.

UrsusRex: Jag skummade igenom det du hade skrivit och fann till min förvåning att det inte stod om varken Fenrisulven, Hel eller Midgårdsormen när du berättade om Lokes barn eller så var det jag som missade det.
:P

Tillsammans med jättinnan Angerboda hade Loke tre barn, Midgårdsormen, Fenrisulven och Hel.

Midgårdsormen
Reda första dagen i Midgårdsormens liv blev den kastad i havet av Oden. Oden hade fått höra att ett fruktansvärt monster hade fötts. Så han slängde det i havet i hopp om att det inte skulle överleva. Tyvärr började ormen växa med rekordfart och slingrade sig snart runt hela jorden. När den blivit så lång att det blev svårt att få plats började den sluka sig själv. Man kan säga att Midgårdsormen är som en snara som dras åt kring jorden. Tor har även försökt fiska upp ormen ett antal gånger. Jag mins inte om han lyckas tillslut men vet att han varit nära och på grund av en feg jätte misslyckats.

Fenrisulven
När Fenrisulven var lite hade Oden inte hjärta till att kasta ner den i en avgrund utan han tog med den till vallhall. Efter att tiden gick blev Fenrisulven jätte lik och ingen vågade gå nära den och ge den mat. Endast Tyr vågade. Fenrisulven blev ett problem för asarna och att ha den i sin närhet blev en riskfråga. Man kom överens om att kedja fast ulven på en ö, men först var man tvungen att få fram en kätting som var stark nog. Man gjorde olika försök men inget lyckades. Tillslut smiddes det en kätting som bestod av kvinnors skägg, bergens rötter, fiskarnas andedräkt, fåglars spott och andra ovanliga ingredienser. Kättingen blev sidentunn och fick namnet Gleipner. Men när man skulle sätta på Gleipner på ulven gick han endast med på det om han fick en försäkran om att han skulle kunna komma loss. Tyr blev tvungen att hålla sin hand i ulvens väldiga käftar och när Fenrisulven upptäckte att han inte kunde komma loss bet han till och Tyr blev av med sin arm. Fenrisulven bands fast i väldiga klippblock på en ö. För att han inte skulle kunna bitas trycktes ett svärd in i hans mun.

Hel
Hel (”Den dolde”) är dödsrikets gudinna. Dödsriket heter också Hel (kan ha att göra med Helvetet) och dit kommer man om man dör en vanlig död, alltså inte i strid. Hel kastades av Oden ner i Nifelhem (därav hennes konstiga utseende, hälften isblå, hälften ruttet kött) redan som liten. Hon tog sig sedan makt i Undervärlden och skaffade sig sitt eget rike där hon tog emot dom som dog. Det gällde att klippa naglarna innan man dog annars skulle man bidra till skeppet Nagelfar som är byggt av döda mäns naglar. När skeppet är färdig kommer världen att gå under. Hels rike är helt inringat av en väldig mur och det finns bara en grind in dit. Har man en gång passerat den kan man inte komma därifrån.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 1 oktober 2003, 01:50

Tack för påfyllnaden :) Jag skrev lite i hast svaret då frågan kom. Detta handlar ju inte om historia egentligen utan mytologi/religon. Men för sjutton; lets rocka :lol: Vi fyller på med mytologi, det värsta som kan hända är ju att vi hamnar i loungen. ;)

Vad gäller Yggdrasil och Odens häst finns det i nån annan tråd, var länge sen jag kollade in på skalman, det är tydligen inte alldeles rätt att det är så att Ygg och drasil kan tolkas som Odens häst. Tror tråden heter yggdrasil eller liknande, handlar i vilket fall om det är en ask eller en idegran.

Mvh
Björn
Senast redigerad av 1 UrsusRex, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 1 oktober 2003, 02:00

barzam skrev:Världsträdet Yggdrasill brukar i äldre litteratur tolkas som Odens häst:
Yggr 'förskräcklig', drasill 'häst', kenningen har sin förklaring i att Oden säger sig ha blivit offrad åt sig själv och hängt nio nätter i trädet i fråga. Förklaringen är dock inte tillfredsställande av formella skäl: det finns inget fogemorfem mellan ordets två leder. Regeln i germanska språk är att sammansättningar har det, om det inte är frågan om en sammansättning av typen blågul (minns inte termen riktigt: något i stil med bharuvrihi).

Efter denna introduktion kommer vi här till pudelns kärna: Yggdrasill betecknas ju ständigt i Völuspå som en ask, men det finns väldigt goda skäl till att anse att det inte är det utan istället en idegran. Problemet är att jag glömt bort skälen, men när jag hörde dem blev jag övertygad.
Någon som vet vilken bok jag ska läsa?
Där var det :) i tråden ygdrasil viewtopic.php?p=100558#100558 i äldre historia. Där finns också en i mitt tycke intresant tråd om gudarnas ursprung;)

Mvh
Björn

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 1 oktober 2003, 02:28

Nagelfar togs upp, Vi skulle ju kunna fortsätta?

Skoläder som kasseras ska brännas i elden så att Vidar har en ordentlig sko på foten så att han kan dräpa Fenrisulven genom att sätta foten i dess gap och sticka svärdet genom dess gap och rätt i dess hjärta.
Fenris päls är nämligen så tjock och hård att inga vapen biter på den.
Fenrisulven är Lokes äldsta barn avlad med tursakonan Angrboda. Asarna hämtade vargen från Jottunheim till sig själva i asgård. Men snart var Tyr den ende som vågade mata besten. Asarna såg varthän det barkade och tvinnade div rep och kättingar för att binda ulven men inga av dessa höll.
Så man bad dvärgarna om hjälp och de smidde bojan Gleipner av kattens klampande, kvinnans skägg, bergens rötter, björnens senor, fiskens andedräkt och fågelns spott. Fenris anade oro då gudarna ville låta honom visa sin styrka på denna till synes klena boja och krävde att en av dem skulle hålla sin hand i dess mun som pant då bojan provades. Tyr var ju modigast så han gjorde detta och miste på så vis sin hand. Sedan forslades ulven i båt till en ö (Lyngve?) där han fjättras efter konstens alla regler till klippan Gjöll. Men i ragnarök då alla berg omskakas lossnar Tviete, den kil gudarna kilat fast klippan Gjöll med och Fenrisulven sliter sig och beger sig till slagfältet där han dödar Oden men möter sin bane i Vidar.

Brynstenar ska inte kastas ty var gång detta görs så rör sig brynstenen i tors huvud, en rest efter striden med jätten Hrungner. Där Tjalve lurar jätten att stå på sin enorma sköld istället för att hålla den höjd till försvar. Tor anfaller ju nämligen underifrån ty spåren av åskviggarna synns ju i marken inte i himmlen. På så vis kan Tor kasta hamaren och dräpa jättarnas förkämpe i holmgång. Men en splittra från jättens vapen, en enorm brynsten vid namn Hein, satt då redan i tors huvud. Efter sin död faller Hrugner över Tor så att denne fastnade under jättens ben. Ingen orkade lyfta benet, inte ens gudarna tillsammans. Men så dyker Tors dygnsgamle son Magne upp och befriar sin far i ett naffs. ;)

Nån som kan mer skrock relaterat till nordisk mytologi?

/B

Klöver
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 15 maj 2003, 11:16
Ort: Fristad

Inlägg av Klöver » 22 oktober 2003, 23:55

I världsträdet hängde han i nio dagar genomborrad av spjut (så som alla andra offer till Oden verkar ha gått till) över en bottenlös avgrund. När han skärpte sin blick fick han se 24 magiska runor som gav honom liv igen. Oden är inte odödlig, som de flesta dödsgudar brukar vara. För att bli ännu visare var han tvungen att offra sitt ena öga för att få dricka ur Mimers brunn. Han har även druckit ur inspirationens mjöd som vaktades av Suttung. Inspirationens mjöd bestod av Kvasers blod.
Jag är inte säker på att sagan om Mimers brunn skall tolkas så....jag har alltid antagit att den helt enkelt är en omskrivning för hans trädoffer. Alltså samma myt, egentligen, berättad på ett annat sätt. Grundtanken är ju att han genom att såra sig själv, offra sig - möjligen även dö - erhåller krafter till trolldom och sejd. Slutresultatet blir den kadaverlike trollkarl som är Oden. Men säker kan man ju inte vara. Något säger mig dock att dessa två historier kommer från olika bygder eller tider. Någon som vet de ursprungliga källorna till dessa bägge myter? Det var alltför längesedan jag läste de fornnordiska sagorna.

Kvasers blod: Detta har jag själv inte tolkat som en särskilt seriöst religiös myt. Den verkar vara full av slapstickbetonade skämt - man blir en stor skald av att dricka mjöd! (man tycker sig ana hur historieberättaren skrattande tillägger att åtminstone tycks de rusiga tro det, pratsaliga som de blir!) Kvaser själv var ju skapad genom att gudarna spottat eller spytt i en tunna - det låter som han var den idealiske fyllhunden personifierad. Nej, jag tror att myten är en drift med rusigheten. Visserligen kunde rusdrycker ha en religiös betydelse i Asatron, det betvivlar jag inte alls - men just denna myten tycker jag inte ger sken av det. Vore roligt om någon kunde få mig att ändra uppfattning.

Angående Odensoffer: Det är inte sant att man enbart offrade till oden genom spjutsting. I alla fall inte om man skall räkna de fallna fienderna under ett slag till offer - de gavs ju ofta åt Oden före slaget. Nu vet jag att berättelsen om det Sk. Midvinterblotet i Ubsola inte tillmäts så stort vetenskapligt värde längre, men där talas väl bara om hängda offer? Även på Odens tre dagar? Jag vet faktiskt inte riktigt vad du menar med att alla odensoffer stacks med spjut....det måste vara något jag har missat. Det vore roligt att veta mera om!

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 23 oktober 2003, 00:13

Någon som vet de ursprungliga källorna till dessa bägge myter?
Völuspa, väl? Någon konkurrerande urkälla finns väl inte?
men där talas väl bara om hängda offer?
Jag tänker på det som "upphängda", inte "dödade medelst hängning". Om man offrar hästar och oxar verkar hängning... opraktiskt. Visserligen finns ju mosse-liken som ofta blivit strypta, vilket skulle kunna ses som en faktor för att hängning vore möjligt men... jag vet inte nånstans där det talas om dödande genom hängning i för-kristna nordiska sammanhang.

Användarvisningsbild
SolitaryMan
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 13 juni 2003, 09:16
Ort: Stockholm

Inlägg av SolitaryMan » 23 oktober 2003, 08:25

En teori jag läst nånstans (minns inte riktig var) lyfter fram Odens roll som himmelsgud. Att han bara har ett öga skulle då relatera till dygnets växlingar, dvs ögat=solen, tomma ögonhålan=månen. I ett ännu vidare perspektiv skulle något liknande gälla för Tyr, som också tolkats som en äldre himmelsgud (Tyr - Tiwaz - Zeus), med handen=solen, avsaknad av hand=månen.

/Martin

Klöver
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 15 maj 2003, 11:16
Ort: Fristad

Inlägg av Klöver » 23 oktober 2003, 13:49

Jag tänker på det som "upphängda", inte "dödade medelst hängning". Om man offrar hästar och oxar verkar hängning... opraktiskt. Visserligen finns ju mosse-liken som ofta blivit strypta, vilket skulle kunna ses som en faktor för att hängning vore möjligt men... jag vet inte nånstans där det talas om dödande genom hängning i för-kristna nordiska sammanhang.
Du har givetvis rätt. Jag tänkte mig inte för igår, när jag skrev. Offren har troligtvis dödats först, och sedan hängts upp. Ofta nämns ju att offerblodet har skvätts omkring på de församlade och på avgudabilderna, även om det känns som en efterapning av det kristna vigvattenskvättandet. Vissa indicier för att de trots allt har hängts finns dock - även om jag känner att jag inte ens själv vill försvara den teorin fullt ut längre! :)
Bland annat nämns ju att lunden vari offren hängs hålls för heliga till följd av de offrades förruttnelse och död (Vita Ansgari, vill jag minnas) ....det borde betyda att offrens dödskamp i trädet hade magisk betydelse....likaså att de fick hänga tills de ruttnade ner....kanske försökte man upprepa Odens bragd? Från landskapslagarna vet vi att tjuvar hängdes, men det finns anledning att tvivla på att de lagarna är tillräckligt gamla för att ha sina rötter i heden tid.

Går vi över till att betrakta strypning i allmänhet (trevlig tråd va?) så är ju Ibn Fadlans berättelse av intresse....enligt honom så stryper ju ett par män Stormannens slavinna med ett rep samtidigt som "dödsängeln" (en gammal kvinna) stöter en dolk i hennes bröst upprepade gånger. Slavinnan skulle följa sin herre i döden....kanske offrade man henne åt honom, på samma sätt som man offrade åt Oden? I så fall är det egentligen ett blot som skildras. Intressant tanke. Allt detta givetvis om man betraktar de "rus" som han skildrar såsom verkligen varande nordbor.

Men varifrån har du fått att Odensoffren offrades med just spjut? Jag har alltid tänkt mig att man skar halsen av dem med dolk eller dagg eller liknande...varför vet jag dock inte. Tror inte jag läst någon ingående beskrivning av detta.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 23 oktober 2003, 18:23

Jag tänkte mig inte heller för. Jag skrev det där alldeles efter att ha pysslat lite mid Ibn Fadlan, och i den texten sägs ju rakt ut (åtm. enl. Dans referat på wikipedia) att ruserna hängde brottslingar tills de dog - alltså mycket tydligt just en hängning med rep, i träd. Så belägg för det finns faktiskt. (Jag har inte någon bra version av Ibn Fadlan till hands alls, det har känts som en väldig brist senaste 24 timmarna:-/)

Starvid
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 6 november 2003, 10:46
Ort: Uppsala

Inlägg av Starvid » 6 november 2003, 19:57

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_6483357.asp

Jag är inte troende alls utan ateist, men visst vore det tufft att bli gravsatt enligt de gamla riterna, bli bränd på bål, eller ännu hellre, bli bränd på ett skepp.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 6 november 2003, 22:19

*skratt* KANON!!!!!!!!

På tiden! dock knappast troligt i Sverige där asadyrkan är jämställt med djävulsdyrkan :( ---kanske ska flytta till Danmark? hmmmm....

/B

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 9 november 2003, 21:29

UrsusRex skrev:*skratt* KANON!!!!!!!!

På tiden! dock knappast troligt i Sverige där asadyrkan är jämställt med djävulsdyrkan :( ---kanske ska flytta till Danmark? hmmmm....

/B
är det?? jag har då aldrig blivit beskylld för att vara djävulsdyrkare! Tvärtom är många nyfikna och intresserade när de får reda på att jag är "asatroende".

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 10 november 2003, 03:07

hangatyr skrev:
UrsusRex skrev:*skratt* KANON!!!!!!!!

På tiden! dock knappast troligt i Sverige där asadyrkan är jämställt med djävulsdyrkan :( ---kanske ska flytta till Danmark? hmmmm....

/B
är det?? jag har då aldrig blivit beskylld för att vara djävulsdyrkare! Tvärtom är många nyfikna och intresserade när de får reda på att jag är "asatroende".
Jepp bland folk så! Även om jag faktiskt lyckats få et par gliringar som smått sinnesrubbad för min tro på detta eminenta forum så har jag också mött nyfikenhet.

Men ibland frågas det om offer osv.

Men det är inte det jag menar. Jag menar hur staten/kyrkan ser på det.
Asadyrkan är förbjudet och den har likheter med djävulsdyrkande...sägs det ;) Kattmord och fan hans moster..... har inget bra exempel men mest för att svenska asadyrkande personer smyger med sina blot.
Och ett blot behöver ju inte innebära kattstrypning och blod!!!!!
Häll ut en kanna öl så har du blotat! eller köp en grillad kyckling på vivo eller vad du vill!

/B

Användarvisningsbild
Boroda
Medlem
Inlägg: 123
Blev medlem: 30 april 2003, 10:17
Ort: Numera Borås

Inlägg av Boroda » 10 november 2003, 11:06

Och ett blot behöver ju inte innebära kattstrypning och blod!!!!!
Häll ut en kanna öl så har du blotat! eller köp en grillad kyckling på vivo eller vad du vill!
Det är ju värre än kattstrypning...det är ju alkoholmissbruk av värsta storten :wink: Varför inte hälla ut ett glas vatten istället?

Skriv svar