Var låg Sveonernas Ubsola respektive Ansgars Birka?

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
persoderberg
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 17 juli 2009, 23:05

Re:

Inlägg av persoderberg » 23 augusti 2009, 23:30

WilmerT skrev:Från Vetenskapligt värde hos Västgötaskolan:
Christer Samuelsson skrev:Såvitt jag känner till anser Adam att det ligger ett Sigtuna i närheten av Birka. Det måste isåfall vara ett annat Sigtuna, inte där man hittat provslagna mynt i bly. d.v.s. Nuvarande Sigtuna i Uppland. Detta Sigtuna lär enligt Adam ligga nära Birka.
Eftersom du hävdar att det skulle vara Köpingsvik som så är jag nog inte ensam om att undra hur du skall få ihop detta.
Christer Samuelsson.
Jag vill utreda om tidsaspekten på Ansgars Birka kontra Adam av Bremens Birka kan vara olika saker. Att ett Birka legat på Björkön finns det väl ingen anledning att diskutera. Frågan är var andra Birka, eller Kaupang/Köpingar, kan ha legat. Samt när vem vetat vad om vilken plats och angett detta till sina sagesmän.
Köpingsvik ligger geografiskt och logiskt oerhört mycket bättre till för Ansgar och Sven Estridsson.

/Wilmer T
... här skiner solen...
Götalandshypotesen är den av akademiker accepterade förklaringsmodellen .

Generellt verkar Uppsala vara en spridd kult då det fanns Ubsal / Opsal / Uppsala överallt . tex 72 st i dag i Norge.
Danska kungen hade ett Uppsala tempel enligt Saxo G.

Atlantis : Spekulationer men ..........
Där doggers bankar finns nu i Nordsjön, det skall ha funnits land som folk bodde vid , stort som england men översvämmat nu av avsmältningen. Källa Forskning och framsteg , minns ej nr, kanske år 2008 !
Minnas att vara blond är en evolutionär anpassning till disigt klimat och vi tros ha bott här uppe i ca 30 000 år. Samer är mörka och kom från sibirien för 8000 ? år sedan.

Uppsala ... det Uppsala Adam talar om är ej en plats utan han säger att templet kallas för Uppsala.... och det låg säkert nära Birka - Sigtuna men det nämns för att Mälerna var senare med sitt kristnande . Kristendomen kom från Väst i Norden . Källa Jan Arvid Hellström "Vägar till Sveriges kristnande".

Birka låg det säkert ett nära Sigtuna men det är också ett allmänt namn på handelsplatser.
Adam skrev att "Birka var götarnas stad ".
De Uppsal som nämns i Islaändska sagor är troligen inte samma som Mälarens ty Norge Damnark och Sveriger krigar och det är VG som gränsar till norge och alla tidiga Sveakungar (kristna ) var Götar ... år 1000 - 1300 ca.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av Hexmaster » 24 augusti 2009, 00:16

persoderberg skrev:Götalandshypotesen är den av akademiker accepterade förklaringsmodellen .
Menar du Västgötaskolan?
persoderberg skrev:Minnas att vara blond är en evolutionär anpassning till disigt klimat och vi tros ha bott här uppe i ca 30 000 år. Samer är mörka och kom från sibirien för 8000 ? år sedan.
Nu blev det plötsligt väldigt mycket mer intressant än huruvida Uppsala låg där det ligger eller någon annanstans. Talar vi om ariernas urhem? Som alltså grundades när inlandsisen ännu låg kvar?

Fin koppling till Atlantis också. Undras om någon gjort den förr.

persoderberg
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 17 juli 2009, 23:05

Re: Re:

Inlägg av persoderberg » 24 augusti 2009, 16:20

Hexmaster skrev:
persoderberg skrev:Götalandshypotesen är den av akademiker accepterade förklaringsmodellen .
Menar du Västgötaskolan?
persoderberg skrev:Minnas att vara blond är en evolutionär anpassning till disigt klimat och vi tros ha bott här uppe i ca 30 000 år. Samer är mörka och kom från sibirien för 8000 ? år sedan.
Nu blev det plötsligt väldigt mycket mer intressant än huruvida Uppsala låg där det ligger eller någon annanstans. Talar vi om ariernas urhem? Som alltså grundades när inlandsisen ännu låg kvar?

Fin koppling till Atlantis också. Undras om någon gjort den förr.
Bland korrekta akademiker heter det Götalandshypotesen som är proffsigare formulerad än VG skolans amatörer . Den är relativt accepterad bland universitetsfolk.


Atlantis ! Havet sjunker undan ibland , reser sig ibland ... finns många platser som bildat myter om man har 100000 år i perspektiv ... tex skall medelhavet vart torrlagt förr ... minns ej när . Svarta havet kom av en jordbävniong.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av Hexmaster » 24 augusti 2009, 20:20

persoderberg skrev:Bland korrekta akademiker heter det Götalandshypotesen som är proffsigare formulerad än VG skolans amatörer . Den är relativt accepterad bland universitetsfolk.
:) Är det Västgötaskolan "proffsigare formulerad"? Detta vill jag se.

Den verkar dock inte vara mer accepterad än att man svårligen hittar belägg för detta. Mest blandade västgöta-gökar som skriver konstigheter på nätet, som här:
https://www.flashback.info/showthread.php?t=982870

persoderberg
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 17 juli 2009, 23:05

Re: Re:

Inlägg av persoderberg » 25 augusti 2009, 20:21

Hexmaster skrev:
persoderberg skrev:Bland korrekta akademiker heter det Götalandshypotesen som är proffsigare formulerad än VG skolans amatörer . Den är relativt accepterad bland universitetsfolk.
:) Är det Västgötaskolan "proffsigare formulerad"? Detta vill jag se.

Den verkar dock inte vara mer accepterad än att man svårligen hittar belägg för detta. Mest blandade västgöta-gökar som skriver konstigheter på nätet, som här:
https://www.flashback.info/showthread.php?t=982870
Götalandshypotesen är den av akademiker accepterade förklaringsmodellen .
Det krävs inte så mycket kontakt med svenska universitet för att få det klart för sig !

Läs på !

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av Hexmaster » 25 augusti 2009, 20:55

persoderberg skrev:Götalandshypotesen är den av akademiker accepterade förklaringsmodellen .
Det krävs inte så mycket kontakt med svenska universitet för att få det klart för sig !

Läs på !
Jag har läst många besynnerligheter i ämnet men att någon i västgötaskolan skulle fått för sig att de har majoriteten av akademikerna med sig, den var ny. Är inte en stor del av poängen att kämpa i underläge?


Men dessa frågor har diskuterats tidigare på forumet. Liksom på Flashback.

Användarvisningsbild
skrivare
Medlem
Inlägg: 111
Blev medlem: 1 januari 2005, 19:04
Ort: forntiden

Re: Var låg Sveonernas Ubsola respektive Ansgars Birka?

Inlägg av skrivare » 27 augusti 2009, 08:07

Jag hänger upp mej på det Adam skriver: "usque ad Bircam". I tidigare inlägg här i tråden omtalas det att denna fras översätts som att man far upp till eller ner till Birka. Men det lilla jag vet om latinet som språk säjer mej ändå att dessa översättningar är fel. Inte så att de är fel rent semantiskt eller ens är översättningsfel. Vad jag menar är att frasen är felöversatt för att det inte passar sammanhanget!

De som översätter har antingen haft Björkö i Mälaren, Köpingsvik på Öland eller nån annan plats för ögonen och översatt därefter. Som Christer Samuelsson skriver är vi människor inte helt objektiva och att uppnå 100 % objektivitet är förstås omöjligt. Frasen "usque ad Bircam" för mej framstår som ut till Birka eller fram till Birka. Jag baserar detta på en översättning av ordet usque som jag stött på för en tid sen, på engelska lyder översättningen som följer: usque "all the way to, without interruption. Usque är ett ord som är släkt med vårt eget ut och man säjer ju faktiskt ut till ... när man talar om att man ska nånstans som ligger lite avsides eller sticker ut på nåt vis. Ut till ön säjer man.

Detta gör att både Köpingsvik och Björkö ligger bra till. Det senare alternativet har förstås nackdelen att man inte funnit nån kyrka där och det förra har nackdelen att det fortfarande finns som ort, vilket det enligt en av skolierna inte ska göra då Birca i Adams bok ska ha förstörts en tid efter Ansgars besök. Som synes finns det fakta som talar emot båda orterna.

Jag har länge lekt med tanken att Ansgar besökte en stad som hette nåt speciellt men att den kallades handelsstad, birk enligt gammalt bruk, och att detta ord misstogs av den gode biskopen som varande namnet på staden. Det har sen valsat runt i Hamburg-Bremens arkiv som namnet på denna stad och när då Adam stötte på uppgifterna om ett Birca som fortfarande var i bruk, kanske hade man detta som smeknamn, såsom man än idag säjer stan om den stad som ligger närmast om man bor på landet eller i stadens förorter, antog han att detta var samma Birca som Ansgar hade besökt.

Till sist får jag smälla Hexmaster lite lätt på fingrarna. Det finns både Västgötaskolan och en Götlandshypotes. Den förra består av en samling människor med varierande kunskaper och utbildning i ämnet historia och som har som hypotes att allt som har med Sveriges tidigaste historia att göra står att finna i Västergötland med omnejd. Mer eller mindre uttalat anser de flesta att det som står i gamla sagor är sant.

Götlandshypotesen är framkastad av akademiker efter förslag från förre adjunkten i historia Verner Lindblom. Götlandshypotesen postulerar att det område som idag kallas Götaland var mottagare och spridare (i Norden) av impulser söderifrån. Någon direkt vagga talar man inte om utan ett svenskt rike växte fram i Västergötland enbart för att det var gynnsamt rent ekonomiskt att så skedde. Milsvid skillnad mellan dessa termer och deras mål alltså.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Var låg Sveonernas Ubsola respektive Ansgars Birka?

Inlägg av Hexmaster » 27 augusti 2009, 08:25

skrivare skrev:Till sist får jag smälla Hexmaster lite lätt på fingrarna. Det finns både Västgötaskolan och en Götlandshypotes. Den förra består av en samling människor med varierande kunskaper och utbildning i ämnet historia och som har som hypotes att allt som har med Sveriges tidigaste historia att göra står att finna i Västergötland med omnejd. Mer eller mindre uttalat anser de flesta att det som står i gamla sagor är sant.

Götlandshypotesen är framkastad av akademiker efter förslag från förre adjunkten i historia Verner Lindblom. Götlandshypotesen postulerar att det område som idag kallas Götaland var mottagare och spridare (i Norden) av impulser söderifrån. Någon direkt vagga talar man inte om utan ett svenskt rike växte fram i Västergötland enbart för att det var gynnsamt rent ekonomiskt att så skedde. Milsvid skillnad mellan dessa termer och deras mål alltså.
Du behöver inte smälla, jag efterlyste en lägesbeskrivning och nu fick jag den - tackar.

Om du tittar på t.ex. Flashback så tror jag att du förstår mitt första tvivel.

persoderberg
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 17 juli 2009, 23:05

Re: Var låg Sveonernas Ubsola respektive Ansgars Birka?

Inlägg av persoderberg » 27 augusti 2009, 12:32

Hexmaster skrev:
skrivare skrev:Till sist får jag smälla Hexmaster lite lätt på fingrarna. Det finns både Västgötaskolan och en Götlandshypotes. Den förra består av en samling människor med varierande kunskaper och utbildning i ämnet historia och som har som hypotes att allt som har med Sveriges tidigaste historia att göra står att finna i Västergötland med omnejd. Mer eller mindre uttalat anser de flesta att det som står i gamla sagor är sant.

Götlandshypotesen är framkastad av akademiker efter förslag från förre adjunkten i historia Verner Lindblom. Götlandshypotesen postulerar att det område som idag kallas Götaland var mottagare och spridare (i Norden) av impulser söderifrån. Någon direkt vagga talar man inte om utan ett svenskt rike växte fram i Västergötland enbart för att det var gynnsamt rent ekonomiskt att så skedde. Milsvid skillnad mellan dessa termer och deras mål alltså.
Du behöver inte smälla, jag efterlyste en lägesbeskrivning och nu fick jag den - tackar.

Om du tittar på t.ex. Flashback så tror jag att du förstår mitt första tvivel.
Att inte känna till Götalandshypotesen är inte så lyckat , den finns nämnd i relativt proffsig litteratur !

Ane den Gamle
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 5 september 2009, 04:56

Re: Var låg Sveonernas Ubsola respektive Ansgars Birka?

Inlägg av Ane den Gamle » 5 september 2009, 05:14

Själva tjusningen i den tidiga svenska historien är ju just osäkerheten. Man kan blott uppställa mer eller mindre trovärdiga hypoteser och det som kan verifiera dem är endast källgrävning och arkeologi. De som säger sig vara säkra på sin sak kan man vara ganska säkra på har fel, för man kan ej vara säker. Man kan bara hävda den ena eller andra hypotesens större tillförlitlighet.

Mycket av tolkningarna vad gäller Sveriges forntid kittas helt enkelt ihop av diverse romantiska föreställningar. Det handlar om vad man VILL tro på.

Hur som helst måste det väl ändå stå klart att svealands-/upplandsskolan är den hypotes som sällar sig mest till mittfållan. Och vad gäller Götalandshypotesen så gör ju en snabb google-sökning det ganska klart att den går att finna huvudsakligen på diverse internet-fora och bland mer nationalistiska och lokalpatriotiska element.

Det är ju lätt att falla för svealandsskolans indicier. Gamla Uppsalas högar, Sigtunas mynt och kyrkoruiner, Björkös gömda stad. Och vad jag förstått så är ju även närheten till Tälje/Telje ett tungt argument. Tycker helt enkelt att det är en ganska fin indiciekedja som ställts upp av dess anhängare, så jag håller den för en mycket god hypotes.

persoderberg
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 17 juli 2009, 23:05

Re: Var låg Sveonernas Ubsola respektive Ansgars Birka?

Inlägg av persoderberg » 5 september 2009, 16:21

Ane den Gamle skrev:Själva tjusningen i den tidiga svenska historien är ju just osäkerheten. Man kan blott uppställa mer eller mindre trovärdiga hypoteser och det som kan verifiera dem är endast källgrävning och arkeologi. De som säger sig vara säkra på sin sak kan man vara ganska säkra på har fel, för man kan ej vara säker. Man kan bara hävda den ena eller andra hypotesens större tillförlitlighet.

Mycket av tolkningarna vad gäller Sveriges forntid kittas helt enkelt ihop av diverse romantiska föreställningar. Det handlar om vad man VILL tro på.

Hur som helst måste det väl ändå stå klart att svealands-/upplandsskolan är den hypotes som sällar sig mest till mittfållan. Och vad gäller Götalandshypotesen så gör ju en snabb google-sökning det ganska klart att den går att finna huvudsakligen på diverse internet-fora och bland mer nationalistiska och lokalpatriotiska element.

Det är ju lätt att falla för svealandsskolans indicier. Gamla Uppsalas högar, Sigtunas mynt och kyrkoruiner, Björkös gömda stad. Och vad jag förstått så är ju även närheten till Tälje/Telje ett tungt argument. Tycker helt enkelt att det är en ganska fin indiciekedja som ställts upp av dess anhängare, så jag håller den för en mycket god hypotes.
Google är inget vetenskapligt verktyg.

Problemet du har är att de 5 första kristna kungaätterna har starkast social anknytning till götalandskapen.
Alla kungar utom en , år 1000 - 1250, där man vet gravplats ligger i götalandskapen.

persoderberg
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 17 juli 2009, 23:05

Re: Var låg Sveonernas Ubsola respektive Ansgars Birka?

Inlägg av persoderberg » 5 september 2009, 16:41

persoderberg skrev:
Ane den Gamle skrev:Själva tjusningen i den tidiga svenska historien är ju just osäkerheten. Man kan blott uppställa mer eller mindre trovärdiga hypoteser och det som kan verifiera dem är endast källgrävning och arkeologi. De som säger sig vara säkra på sin sak kan man vara ganska säkra på har fel, för man kan ej vara säker. Man kan bara hävda den ena eller andra hypotesens större tillförlitlighet.

Mycket av tolkningarna vad gäller Sveriges forntid kittas helt enkelt ihop av diverse romantiska föreställningar. Det handlar om vad man VILL tro på.

Hur som helst måste det väl ändå stå klart att svealands-/upplandsskolan är den hypotes som sällar sig mest till mittfållan. Och vad gäller Götalandshypotesen så gör ju en snabb google-sökning det ganska klart att den går att finna huvudsakligen på diverse internet-fora och bland mer nationalistiska och lokalpatriotiska element.

Det är ju lätt att falla för svealandsskolans indicier. Gamla Uppsalas högar, Sigtunas mynt och kyrkoruiner, Björkös gömda stad. Och vad jag förstått så är ju även närheten till Tälje/Telje ett tungt argument. Tycker helt enkelt att det är en ganska fin indiciekedja som ställts upp av dess anhängare, så jag håller den för en mycket god hypotes.
Google är inget vetenskapligt verktyg.

Problemet du har är att de 5 första kristna kungaätterna har starkast social anknytning till götalandskapen.
Alla kungar utom en , år 1000 - 1250, där man vet gravplats ligger i götalandskapen.

Notera även att 1 a ÄTT från Uppland är Vasa på 1500 talet , host host host ....

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 23 november 2003, 12:46
Ort: Mordor

Re: Var låg Sveonernas Ubsola respektive Ansgars Birka?

Inlägg av Uruk-Hai » 8 september 2009, 12:07

persoderberg skrev: Google är inget vetenskapligt verktyg.
Men att söka reda på hur många uppsala det finns på Eniro är vetenskapligt?

persoderberg
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 17 juli 2009, 23:05

Re: Var låg Sveonernas Ubsola respektive Ansgars Birka?

Inlägg av persoderberg » 8 september 2009, 18:00

Uruk-Hai skrev:
persoderberg skrev: Google är inget vetenskapligt verktyg.
Men att söka reda på hur många uppsala det finns på Eniro är vetenskapligt?
Har jag aldrig sagt men finns det fler än ett så bör man lura på varför.

För övrigt : de 5 första kristna kungaätterna har starkast social anknytning till götalandskapen.
Alla kungar utom en , år 1000 - 1250, där man vet gravplats ligger i götalandskapen.

History freak
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 27 mars 2015, 02:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Var låg Sveonernas Ubsola respektive Ansgars Birka?

Inlägg av History freak » 4 januari 2016, 02:09

Mycket intressant tråd. Ta er tid att läsa igenom den och begrunda argumenten !

"Skrivare" skrev: Jag har länge lekt med tanken att Ansgar besökte en stad som hette nåt speciellt men att den kallades handelsstad, birk enligt gammalt bruk, och att detta ord misstogs av den gode biskopen som varande namnet på staden. Det har sen valsat runt i Hamburg-Bremens arkiv som namnet på denna stad och när då Adam stötte på uppgifterna om ett Birca som fortfarande var i bruk, kanske hade man detta som smeknamn, såsom man än idag säjer stan om den stad som ligger närmast om man bor på landet eller i stadens förorter, antog han att detta var samma Birca som Ansgar hade besökt.

Jag har länge tänkt på samma sätt. Att vi skall kunna utröna var Ansgars Birka låg är nog omöjligt då källorna på många sätt är otillförlitliga och ibland talar emot sig själva. Det gäller absolut Adam av Bremen som skrev sitt alster c:a 1070.

Låt oss tala om sannolikheter och sunt förnuft. Vad vet vi om större handelsplatser i Skandinavien på vikingatiden ? I Danmark fanns Ribe och Hedeby. I Norge fanns Kaupang. Gotland var självständigt och var en stor handelsnation . I Sverige fanns enl. källorna bara Björkö/Birka. Är det verkligen sannolikt att svenskarna bara skulle ha den relativt lilla Mälarstaden ?. Björkö/Birka som dessutom ligger i en avkrok om man ser på de stora handelslederna. Jag skulle tro att det fanns åtminstone en stor handelsstad mycket bättre belägen vid de stora handelslederna. Idag vet vi att Köpingsvik fanns som var fyra gånger större än Björkö/Birka med kulturlager som var lika tjocka som på Björkö/Birka. Köpingsvik var aktivt från c:a 700- 1250 e.kr.

Mycket talar för att Björkö/Birka var Ansgars Birka, men lika mycket talar för att det kan ha varit Köpingsvik. Adams uppgifter om resvägar på land och på vatten stämmer inte. Framför allt inte restiden på vatten. Han anger segeltid från Danmark till Birka på fem dagar. Det är omöjligt att nå Mälaren på fem dagar, men fullt möjligt att nå Köpingsvik.

Är det inte rimligt att anta att det fyra gånger större Köpingsvik var Ansgars mål ?
Adam skrev: Birka är götarnas stad i svearnas land.Det talas inte mycket om detta. Kan det vara sant ?
När Adam skrev 1070 angav han att Birka fortfarande levde då Björkö/Birka hade varit övergivet i hundra år. Kan det ändå ha varit Björkö/Birka som Adam talade om ?

Detta är bara tre berättigade frågor som gör att jag är mycket undrande om platsen för Ansgars Birka.

Skriv svar