Var låg Sveonernas Ubsola respektive Ansgars Birka?

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
FoxTox
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 1 oktober 2003, 17:31
Ort: Östergötland

Inlägg av FoxTox » 11 december 2003, 19:36

Christer

Jag har inte diskuterat hur samhället fungerade. Det jag skrev är väl närmast en truism... och därmed utan poäng...
Historieskrivning som baserar sig på vad det s.k. sunda förnuftet säjer, är ingen historieskrivning utan endast antaganden.
Vill du därmed påstå att all historieskrivning är utan antaganden? Att hänvisa till "källor", t ex skrivna, är ju ett antagande att dessa källor är relevanta eller inte är det. Vi väljer. I arkeologiska undersökningsrapporter är huvuddelen (minst) resonemang, rimliga slutsatser och antaganden. Det finns ingen annan möjlighet. Historieskrivning är det naturligtvis ändå, men om det är "rätt", tja, i förhållande till vad? Verkligheten? Vilken verklighet? Vems?
Citat:
Dessutom vet vi då inte vad för slags centralpunkt det var.

Visst vet vi det, Birka är tvivelsförutan en handelsplats det är arkeologiskt klarlagt det är dessutom inte Mälarens första handelsplats utan har en föregångare som heter Helgö, den verkar upphöra ungefär samtidigt som Björkön börjar användas.
Nu plötsligt vet vi? Handelsplats, visst, vilken plats är inte det? "Inte Mälarens första handelsplats", nej självklart inte, skulle man kring Mälaren ha börjat med handelsplatser först på 700-talet? Vad vore det för efterbliven landsända?
Ändå kan du läsa i boken "Thirteen studies on Helgö", (Agneta Lundström, red.) och se att det inte finns någon som helst enighet om vad Helgö varit eller dess betydelse. Vems "historieskrivning" ska vi anta är rätt? Är det någons? Vi har att välja eller välja att låta bli att välja...

Kort sagt: Vad du föreslår att vi ska koppla bort förnuftet, dvs sluta tänka. Lycka till!

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 11 december 2003, 20:19

Jag har inte diskuterat hur samhället fungerade. Det jag skrev är väl närmast en truism... och därmed utan poäng...
För den oinvigde kan jag berätta att en truism är en uppenbar självklarhet. Det är m.a.o. en uppenbar självklarhet att det järnålderstida sammhällets struktur var mycket mer komplicerat än vad Adam påstår, han lär enligt dej förenklat det hela. Sanningen är emellertid den att Adam knappt berör detta ämne, än mindre förenkar problemställningen. Har du verkligen läst Adams Gesta? jag skall be att få citera dej:
Dessutom vet vi helt säkert att "samhället" inom nusvenskt område var oerhört mycket mera komplext än Adams förenklingar
Vi kan väl börja med det, så återkommer jag sedan.

Christer Samuelsson.

FoxTox
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 1 oktober 2003, 17:31
Ort: Östergötland

Inlägg av FoxTox » 11 december 2003, 21:58

Christer skrev:För den oinvigde kan jag berätta att en truism är en uppenbar självklarhet. Det är m.a.o. en uppenbar självklarhet att det järnålderstida sammhällets struktur var mycket mer komplicerat än vad Adam påstår, han lär enligt dej förenklat det hela. Sanningen är emellertid den att Adam knappt berör detta ämne, än mindre förenkar problemställningen. Har du verkligen läst Adams Gesta?
"Samhällets struktur" har jag heller aldrig nämnt och det har inte heller Adam.

Men läs Fjärde boken så har du väl massor av uppgifter om det dåtida samhället. Men Adam "påstår" inte, han berättar så gott han vet eller har hört för att framställningen ska få en bakgrund. Och detta kan naturligtvis bara bli förenklingar. Uppenbarare självklarhet får man väl leta efter. Varför hakar du upp dig på detta?

Som avslutning citerar du mig. Och?

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 12 december 2003, 17:02

"Samhällets struktur" har jag heller aldrig nämnt och det har inte heller Adam.
Okej då du skrev alltså:
Dessutom vet vi helt säkert att "samhället" inom nusvenskt område var oerhört mycket mera komplext än Adams förenklingar
Detta skall enligt dej vara en uppenbar självklarhet. Jag skulle vilja påstå att vi inte vet med någton bestämdhet att vari denna komplexitet bastod. Vad är det för förenklingar Adam gör?
I sin fjärde bok berättar Adam om att männen låter sig hellre bli hängda en piskade, att svenskarna är oerhört gästfria, här finns Askomaner som kallar sig vikingar, Adam räknar upp namnen på ett antal kungar och biskopar samt medelar han om oss diverse resrutter. han slutar med diverse skepparhistorier om cykloper och andra sagoväsen.
Har man beskrivit ett samhälle då? tycker du verkligen det.
Han har gett några småskildringar i sin fjärde bok och knappast beskrivit det dåtida svenska samhället, än mindre gjort några förenklingar.
Detta är mycket viktigt, I Adams Gesta kan man få många värdefulla inblickar i den tid han beskriver, därmed vill jag påstå att Adam inte kan viftas undan med att han gör förenklingar vilket, jag nog tycker du försöker göra.

Christer Samuelsson.

FoxTox
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 1 oktober 2003, 17:31
Ort: Östergötland

Inlägg av FoxTox » 12 december 2003, 17:39

I sin fjärde bok berättar Adam om att männen låter sig hellre bli hängda en piskade, att svenskarna är oerhört gästfria, här finns Askomaner som kallar sig vikingar, Adam räknar upp namnen på ett antal kungar och biskopar samt medelar han om oss diverse resrutter. han slutar med diverse skepparhistorier om cykloper och andra sagoväsen.
På dessa tre rader sammanfattar du alltså fjärde boken? 44 kapitel och 67 tillförda skolier på tre rader med ett par utvalda meningslösheter? Ren förfalskning av fakta och du borde skämmas!!!

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 12 december 2003, 18:32

På dessa tre rader sammanfattar du alltså fjärde boken? 44 kapitel och 67 tillförda skolier på tre rader med ett par utvalda meningslösheter? Ren förfalskning av fakta och du borde skämmas!!
Skall man ge sig ut på sådan is att man anklagar någon för förfalskning bör man föra det i bevis min gode man, var vänlig gör det, annars har du begått mej en stor orätt. Så ska du tänka på forumets regler, en del saker får man tänka, men inte skriva.
Ta god tid på dej, jag skall ut och dricka öl med Nils Rabenius och återkommer om söndag.
Christer Samuelsson.

FoxTox
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 1 oktober 2003, 17:31
Ort: Östergötland

Inlägg av FoxTox » 12 december 2003, 20:34

Har du ingen självkritik alls?

Själv tänker jag inte ägna en minut ytterligare till denna tråd.

Användarvisningsbild
WilmerT
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 9 juli 2003, 22:53
Ort: Metropolis Civitas Lund

Inlägg av WilmerT » 13 december 2003, 22:49

Hmm.
Jag måste säga att det bär emot att dra fram samma argument en gång till, men när vän Christer nu återigen trycker fram sina överslätande slutsatser finner jag mig lockad att ändå göra det. :-)
Christer Samuelsson skrev:[...]
Adam räknar upp namnen på ett antal kungar och biskopar samt medelar han om oss diverse resrutter. han slutar med diverse skepparhistorier om cykloper och andra sagoväsen.
Christer, jag har bestämt för mig att jag bett dig läsa Adam nogrannare på denna punkt. Detta är rent allmänt en viktig poäng om man ska tolka Adam:
I vissa fall refererar han samtida källor (som Estridsson, vilken han träffat, och vilken vidare tjänstgjort under Anund bland sveonerna).
I vissa fall - som gällande cykloper och andra sagoväsen - anger han IMHO med önskvärd tydlighet att han ställer sig frågande till sanningshalten, men likväl citerar han de för tiden tillgängliga källorna. Sagoväsen är alltså inte Adams påfund, det är de klassiska författarna - samtida snarare med Jesus än med Adam. (Ja av Bremen, ingen annan :-))
Så - låt oss slippa fler inlägg om bristen på trovärdighet hos Adam med hänvisning till dessa referenser, om jag får be (och det är väl tillåtet).
Betydligt intressantare är att koppla hans samtida källor - eller hyfsat samtida, som Rimbert/Ansgars-vita - och försöka utröna en koppling i tid och rum:
WilmerT skrev:
Christer Samuelsson skrev:I en s.k. skolio nr 136 i Adams gesta står att:
"Adalvard den yngre (d.v.s. den Adalvard som Stenkil upplät Sigtuna som residentstad åt), under resan från Skara till Sigtuna, gjorde ett besök i Birka, som nu är till den grad ödelagt att man knappast kan se några spår av staden. Därför kunde man inte återfinna den helige Unnis grav."
[...]
[...]
1) Min huvudtes när det gäller tolkning av (o)historiska källor är att man måste beakta tidslinjen i de referenser som ges till tid och rum. Och för den delen person.
Se Article foundations där jag försökt formulera min utgångspunkt.
[...]
3) En sådan oklarhet är när man tänkt sig att Birka legat var någonstans.
[...]
4) Om man nu reser till den på ~1050-talet kända kungsstaden Sigtuna och ställer frågan om man kan få besöka den kända handelsplatsen Birka som ska ligga i närheten - vilken handelsplats visas man då till?
- Jag tror det vara sannolikt att den vid detta laget sedan 50-100 år ödelagda köpstaden på Björkön kommer ifråga. Och den är mycket riktigt ödelagd, som Adams samtida sagesman uppger - det har ju arkeologiska utgrävningar visat.
[..]
5) Om vi därför istället backar några hundra år, och m h a bl a Adam och Rimbert (nå det är väl rent av de enda källorna ?) försöker bilda oss en uppfattning om var deras Birka ligger - vad kan vi då dra för slutsatser?
[...]
6) Så vad säger [ni]:
- Har jag en logisk grund för mitt resonemang enligt ovan, anser du?
- Kan vi utläsa ur Adam av Bremen när han refererar till samtida källor som varit i sveonernas land, respektive när han fått information från Sven Estridsson eller andra danska kontakter - som väl rimligen mycket väl kan tänkas känna till den stora handelsplatsen (ja en handelsplats kallar vi Birka, och bygger det på birk, biäerkörätt etc.) som bevisligen har legat i Köpingsvik?
- Och kan vi med den utgångspunkten granska möjligheten att danska samt äldre angivelser av Birka (Ansgar, rimbert och Unni främst) refererar den handelsplats som med generell term antas ha hetat Birka, eller, snarare, antas ha skrivits ner som 'Bircam' på Adams medeltida latin?
- Eller kan du med den bakgrunden entydigt hävda att det inte finns sannolika skäl till att fullfölja klargörandet av de geografiska referenserna, i akt och mening att underbygga en framtida undersökning av gravfynd etc. i och kring Köpingsvik som kanske kanske inte kan visa sig gömma ännu oupptäckta hemligheter?
/Wilmer T
... här skiner solen...

PS. Vänligen, till samtliga, blanda inte ihop Götalandsteorin/Västgötaskolans teser med kritik mot Uppsala/Svealandstesorin utan närmare eftertanke.
Götalandsteorin i sig kan hävda företräden för historiska platser i nuvarande Götaland framför platser i nuvarande Svealand. Därtill finns det personer med mer eller mindre dåligt underbyggda ideer om platser som baserat på ortnamn och dylikt skulle kunna "fastställas" som giltiga. Detta är en helt annan sak.
Man bör dock notera t ex historieläraren Verner Lindblom, också hänförd till Västgötaskolan, kanske den minst diskrediterade av de namnkunniga "Västgötaskolans" företrädare - som huvudsakligen med viss skärpa invänder mot den inte alltid så väl underbyggda slutsatsen som varit förhärskande under 1900-talet - att alla historiska platser med närmast självklarhet befunnits lokaliserade kring Stockholm/Uppsala.
Det finns givietvis inga facit, bara antaganden. Problemet med gällande historieskrivning enligt Svealandsteorin är att man accepterar antaganden där slutsatsen leder en till Mälardalsregionen, men med eftertryck bortvisar teorier, hypoteser och annat som inte är bevisförda för övriga delar av de gamla sveonska områdena i nuvarande Götaland/Svealand.

Jag vill bestämt hävda att en teoretisk bild av vår fornhistoria måste byggas på ett flertal antaganden, där inte bara skriftliga källor vägs in (Lundamodellen) och där mer än arkeologi och medeltida 1200/1300-tal tas som grund för förhållandena från, säg, 700-talet fram till Birger Jarl/Ladulås och efterföljare (Uppsalamodellen).
Därvid finner jag intentionerna intressanta (som också berördes ovan) om att beakta geografiska referenser i de (o)tillförlitliga skriftliga källorna för att om möjligt fastställa var de fornhistoriska platserna faktiskt legat (Västgötaskolan).

Därifrån är det bästa man kan göra att utan förutfattade meningar betrakta de olika teorierna och deras argumnet. Och att utifrån detta försöka dra en slutsats som baseras på ett flertal, sinsemellan logiska, antaganden.

Detta gäller vare sig vi vill finna platsen för slaget vid Bråvalla, Ansgars Birka eller sveonernas Ubsola. IMHO.
DS.

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 15 december 2003, 18:54

Hmm.
Jag måste säga att det bär emot att dra fram samma argument en gång till, men när vän Christer nu återigen trycker fram sina överslätande slutsatser finner jag mig lockad att ändå göra det.
Jo jo en del fläskben vill man inte missa.. Något förvånad kan jag konstatera att du citerar något bakvänt, detta är skrivet som svar till Fox Tox där han hävdar att Adam beskriver det svenska samhället, vilket jag inte tycker är korrekt , Adam ger några glimtar av hur det kunde se ut i Sverige för sådär 950 år sedan, men han beskriver då rakt inte samhället. Eller tycker du det? Det har egentligen ingenting med Adams trovärdighet att göra. Adam skriver vad han skriver. Man bör komma ihåg att Hans Gesta är en Kyrkopolitisk kampskrift snarare än en historiebok. Den är tillägnad hans chef Biskop Liemar och tillkommen att bättra på Hamburg Bremens minst sagt solkiga rykte. Jag vill minnas att Henrik Janson har skrivit att bland de dåtida dokumenten från detta stift, finns knappast ett som inte är förfalskat.
Christer, jag har bestämt för mig att jag bett dig läsa Adam nogrannare på denna punkt. Detta är rent allmänt en viktig poäng om man ska tolka Adam
Ja det var ju dumt av mej att inte lyssna på dina goda råd.
I vissa fall refererar han samtida källor (som Estridsson, vilken han träffat, och vilken vidare tjänstgjort under Anund bland sveonerna)
Jag känner till att Estridson tjänstgjort hos Sveonerna och under Anund, men står verkligen Anund omnämd.?
I vissa fall - som gällande cykloper och andra sagoväsen - anger han IMHO med önskvärd tydlighet att han ställer sig frågande till sanningshalten,
Här precis här skulle jag uppskatta mycket om du ville redgöra för var just detta står !!! Jag vill ha bok och kapitel, eller sidanteckning eller vad det nu kan vara. Avståndstagandet skall ju vara med önskvärd tydlighet, vill jag påminna om.
men likväl citerar han de för tiden tillgängliga källorna. Sagoväsen är alltså inte Adams påfund, det är de klassiska författarna - samtida snarare med Jesus än med Adam. (Ja av Bremen, ingen annan )
Jaså.
Så - låt oss slippa fler inlägg om bristen på trovärdighet hos Adam med hänvisning till dessa referenser, om jag får be (och det är väl tillåtet).
Det är klart att du får be om det, men vore det inte bättre om du på ett övertygande sätt tog mej ur mina villfarelser - så härvidlag lovar Orsa kompani inte något bestämt.
Betydligt intressantare är att koppla hans samtida källor - eller hyfsat samtida, som Rimbert/Ansgars-vita - och försöka utröna en koppling i tid och rum:
Jag tycker det är intressant men inte intressantare.
Sedan har du lagt till ett kollosalt Stort PS som jag skall be att få återkomma till
Christer S.

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 15 december 2003, 19:34

Beträffande Verner Lindblom:
Verner Lindblom i Götene förnyade Västgötaskolan högsta grad. Han anser att det fanns ett samband mellan Västergötland och det sjunkna Atlantis ja Västergötland skulle t.o.m. kunna vara Atlantis. Att Platons Atlantis är en litterär novell, och inte någon historisk källa, har inte gått upp för den gode adjunkten.
Så påstår Lindblom att det gått en kulturström genom Sverige från sydväst mot nordost, alltså genom Västergötland till Mälardalen, vilket skulle bevisa Västergötlans framskjutna plats. Så hävdar han att Svear är svenskar i gemen och skulle alltså omfatta även västgötar. Vilket visserligen en högst elegant lösning på svårigheterna med den svenska geografiska omstruktureringen, men hos den relativt samtida källan Saxos Grammaticus får han inte något medhåll alls, ty denne anser att det förvisso är skillnad på Götar och Svear.
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
WilmerT
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 9 juli 2003, 22:53
Ort: Metropolis Civitas Lund

Inlägg av WilmerT » 21 december 2003, 12:25

Passar på att tipsa om en första större uppdatering sedan i somras på mitt hobbyprojekt om intressanta frågor rörande vår forntida historia:
Ancient Nordic Sources - geography and logical mathematics
Det är inte så många artiklar som uppdaterats sedan i september (tid och vilja går inte alltid ihop) men en hel del är nytt sedan föregående publiceringstillfälle (augusti).
[har fokuserat på Bjärköarätten för en analys av om huruvida knytningen till Stockholm verkligen är godtagbar. Det är den inte IMHO - vad detta leder till för Birka på Ansgars tid har jag inte räknat ut, dock. Än :-)]

Christer Samuelsson skrev:
WilmerT skrev:I vissa fall refererar han samtida källor (som Estridsson, vilken han träffat, och vilken vidare tjänstgjort under Anund bland sveonerna)
Jag känner till att Estridson tjänstgjort hos Sveonerna och under Anund, men står verkligen Anund omnämd.?
Det är jag alldeles säker på.
Men jag ska verifiera det om du vill. :-)
Tillagt:
Bok IV:21:
Angående avstånden inom Skandinavien återger Adam Estridssons utsga; "Detta", sade [Estridsson], "har jag själv kunnat konstatera när jag en gång under kung Jacob i tolv år gjorde krigstjänst i dessa länder…"
Christer Samuelsson skrev:
WilmerT skrev:I vissa fall - som gällande cykloper och andra sagoväsen - anger han IMHO med önskvärd tydlighet att han ställer sig frågande till sanningshalten,
Här precis här skulle jag uppskatta mycket om du ville redgöra för var just detta står !!! Jag vill ha bok och kapitel, eller sidanteckning eller vad det nu kan vara. Avståndstagandet skall ju vara med önskvärd tydlighet, vill jag påminna om.
[...]
Christer S.
Jag minns inte riktigt om jag noterat kring detta; kolla möjligen min sammanfattning av Adam av Bremen.
Bok IV:19 är åtminstone av intresse. Låt gå för att man måste anstränga sig för att göra tolkningen, men den avslutande satsen "...dylikt anses av våra landsmän vara föga troligt" ser jag som en ganska klar indikation på att de refererade källornas utsagor inte ska tas på allt för stort allvar, enligt Adms egen mening alltså.
Jag kan säkert leta upp fler passager om så önskas. :-)

/Wilmer T

PS. Om Västgötaskolan - föreslår tråden viewtopic.php?t=9384&highlight=v%E4stg%F6taskolan
och skall med glädje kommentera ditt anfall vid tillfälle.
Tillåt mig bara påpeka att jag inte accepterat Västgöta-argument för sakens skull. Jag finner dock deras invändningar mot Svealandsteorins fundament väl befogade i flera fall - och ämnar utröna det närmare efterhand som tillfälle ges. DS.
Senast redigerad av 1 WilmerT, redigerad totalt 23 gånger.

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 21 december 2003, 14:10

Bok IV:19 är åtminstone av intresse. Låt gå för att man måste anstränga sig för att göra tolkningen, men den avslutande satsen "...dylikt anses av våra landsmän vara föga troligt" ser jag som en ganska klar indikation på att de refererade källornas utsagor inte ska tas på allt för stort allvar, enligt Adms egen mening alltså.
Så man måste anstränga sig för att göra tolkningen, jag vill minnas att man med all önskvärd tydlighet kunde läsa att Adam tog avstånd från dessa skriverier, Låt oss se efter vad där står.

Adam ägnar 26 goda rader att beskriva dessa märkliga figurer och sagoväsen. Beträffande amasonerna som bor i något sorts Norrland tror Adam inte på att de blir havande genom att dricka vatten, utan umgänge med Handelsmän eller andra män som de håller fångna hos sej. Men med all önskvärd tydlighet tror han på amasoner.
Sedan räknar adam upp ett menageri av diverse figurer t.ex. människor med hunduvud på bröstet, som man kan se på slavmarknaderna i Ryssland mm.

Sedan skyller han mycket riktigt på Solonius när han berättar om Alanerna som föds gråhåriga och är grymma storätare Det finns även antropofager som påstås äta människokött.
Så slutar berättandet om dessa sällsamma varelser med att han skriver:

" Där finns åckså andra märkvärdig varelser som sjöfarande berättar att de ofta sett, men dylikt anses av våra landsmän vara föga troligt"

Tar Adam avstånd från allt vad han tidigare skrivit eller bara vad sjöfarande berättat? Det är befängt att tänka sig att karln skriver ett halvt kapitel som han sedan tar avstånd ifrån.

God Jul i alla fall
Christer Samuelsson.

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 22 december 2003, 11:51

Jag skulle vilja göra följande tillägg beträffande Adam och hans Gesta.
Det är ingalunda så att jag anser honom fullständigt opålitlig. Det är mej ett mysterium att han berättar som han gör just i detta fall. Rent kyrkopolitiskt är det väl tveksamt om man drar några poänger på att norra Sverige är befolkat av diverse vidunder. Frågan från början var egentligen om Adam berättade om det svenska samhället, vilket är nog så tveksamt, jag kan sträcka mej till att han ger glimtar av det svenska samhället.
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
WilmerT
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 9 juli 2003, 22:53
Ort: Metropolis Civitas Lund

Inlägg av WilmerT » 29 juli 2004, 11:59

Från Vetenskapligt värde hos Västgötaskolan:
Christer Samuelsson skrev:Såvitt jag känner till anser Adam att det ligger ett Sigtuna i närheten av Birka. Det måste isåfall vara ett annat Sigtuna, inte där man hittat provslagna mynt i bly. d.v.s. Nuvarande Sigtuna i Uppland. Detta Sigtuna lär enligt Adam ligga nära Birka.
Eftersom du hävdar att det skulle vara Köpingsvik som så är jag nog inte ensam om att undra hur du skall få ihop detta.
Christer Samuelsson.
Jag vill utreda om tidsaspekten på Ansgars Birka kontra Adam av Bremens Birka kan vara olika saker. Att ett Birka legat på Björkön finns det väl ingen anledning att diskutera. Frågan är var andra Birka, eller Kaupang/Köpingar, kan ha legat. Samt när vem vetat vad om vilken plats och angett detta till sina sagesmän.
Köpingsvik ligger geografiskt och logiskt oerhört mycket bättre till för Ansgar och Sven Estridsson.

/Wilmer T
... här skiner solen...

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 29 juli 2004, 12:37

Bästa Wilmer.
Du har uppmanat mej att svara på detta och det skall jag visst göra. Du får emellertid finna dej i att jag inte kommer att svara på dina textmassor, utan vi tar en fråga i taget. Det hela är mycket enkelt, jag har inte tid att sitta hela dagar framför datorn bara för du tycker så. Nu tar vi en fråga i taget, det får du helt enkelt bara finna dej i.
Vad tycker du känns mest angeläget att diskutera?
Hälsningar.
Christer Samuelson.

Skriv svar