Landhöjning kring Mälaren under tvåtusen år

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Flizzaff
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 augusti 2009, 20:17

Re: Landhöjning kring Mälaren under tvåtusen år

Inlägg av Flizzaff » 14 oktober 2009, 02:33

Sarvi skrev:
Flizzaff skrev:Jag fick en erinran i huvudet i förrgår: Gripsholms slott (Mariefred) ligger mycket nära vattenytan. Vid Kungshatt i Stockholm finns ett märke på en sten där det står: 1914 och där finns en målad linje som anger Mälarens höjd. Det tangerar nog att vara en knapp meters landhöjning.
Är det inte så att märket på Kungshatt markerar den högsta nivån för vårfloden 1914, snarare än medelnivån för Mälaren 1914? Eller menar du att Mälarens nivå skulle varit en meter högre för knappt hundra år sedan?

I den arkeologiska utredningen om Slussen finns ett ganska kortfattat, men ändå belysande, resonemang om landhöjdningen och strandlinjeförskjutningen i Stockholmsområdet sedan ca 1000-talet. Kanske kan vara till någon hjälp. :)

Se mitt inlägg ovan:

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Re: Uppland under 0 - 1000 e.Kr. var nog inte så stort?

Inlägg av Dan Koehl » 19 juli 2010, 03:16

Dan Koehl skrev: Därmed inte sagt att Agne fit av denna anledning måste ha legat där. men gjorde den det, var det sannolikt lite närmare Uppsala än nuvarande Stockholm? tex vid det dåtida utflödet i mälaren som kanske tom under vissa tider såg ut som ett deltalandskap?
7 år efter att jag skrev stycket ovan hittar jag på nätet http://www.ukforsk.se/nya/stock-ny.htm skrivet av Av Börje Sandén, 2004-06-07, 2004-06-20, 2007-03-27, 2007-09-15, 2010-01-10, 2010-07-01 följande:

"I den här artikeln vill jag på nytt slå ett slag för min uppfattning att det är sundet vid Almarestäket som är omnämnt i Olav den heliges saga."

Lite lustigt. Undrar om han sneglade på våra diskussioner ett år tidigare?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Landhöjning kring Mälaren under tvåtusen år

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 september 2010, 23:12

Enligt fornminneregistret så skall det finnas ett skeppsvrak i eller vid Örsundaån utanför Örsundsbro i Uppland, det skall möjligen ligga mellan denna ort och Alstasjön. Eftersom Ekolnviken Lårstaviken inte ligger så långt ifrån Orsundsbro(Ekoln är en del av Mälaren) så kan skeppet har sjunkit djupt ner i marken och antagligen går denna skeppshistoria tillbaka till medeltiden. På tal om Lårstaviken så var den bredare under 1800-talet och under detta sekel hade Örsundsbro båtförbindelse med Uppsala. Öster om Örsundsbro så finns det öppen mark som tidigare har varit "vatten" och numera är Örsundaån en smal å som bara mindre båtar kan ta sig fram till orten.

Från Fornlämningsregistret:
RAÄ-nummer Fröslunda 107
Lämningstyp Fartygs-/båtlämning
Antikvarisk bedömning Fast fornlämning
Byråmässigt beslutad Ja
Osäker position Ja
Osäker utbredning Nej
Kategorier Kommunikations-/maritima lämningar
Typisk datering Stenålder Bronsålder Järnålder Medeltid Nyare tid
Län Uppsala
Kommun Enköping
Landskap Uppland
Socken Fröslunda
Koordinater (N/E) 6624644 / 628538 (SWEREF 99 TM)
Koordinater (x/y) 6625377 / 1583323 (RT-90 2,5 gon V)
Beskrivning Bärgning: Vid Landsberga mot Altasjön har varit en farled. In en äng, som kallas Långtorsviken, har man funnit vraket av ett fartyg.
Status: Okänd.
Datering: Uppgiften om att man en gång påträffat ett vrak i ängen är publicerad 1881. Med tanke på detta, samt att den aktuella farleden sedan århundraden är uppgrundad till följd av strandförskjutningen, bör fartyget vara flera hundra år gammalt.
Orientering Örsundaån, V Altasjön, Landsberga, ängen Långtorsviken
Skadestatus Uppgift saknas
Undersökningsstatus Ej undersökt
Läge Ej återfunnen


Enligt en källa så skall båtlämningen vara beskriven i Enköpingsposten den 12 maj 1881 och tidningen finns på mikrofilm på Uppsala universitetsbibliotek "Carolina", tyvärr har jag inte det i mitt tidningsarkiv ännu.

Stefan

Jan Eskildsen
Tidigare medlem
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2007, 12:53
Ort: Danmark

Re: Landhöjning kring Mälaren under tvåtusen år

Inlägg av Jan Eskildsen » 16 november 2010, 09:40

I begyndelsen af tråden spørges om landhævning i Uppland-området.
Dette blev også sidste år besvaret i artikel om Knud d Stores strid med svear i 1025 og 1026;

Wolff, Jørgen: Knut den Stores strider i Skandinavien 1025-26, Ale Nr. 3, 2009.
8-)

Skriv svar