Så tror jag nog inte alls att du har förstått hurpass komplett snurrigt det är att resa ett äreminne över en person under en vattenyta. Tror du fornlämningsregisteret har svar på den frågan med??
Nej, jag tror inte det.........Jag skrev att jag tyckte det var konstigt att man eventuellt hade stått i vattnet när man rest Ingvarstenen vid Varpsund(höjdnivån är fem meter). Därför borde den där "landet" funnits under 1000-talet när Ingvarstenen blev rest. Det var det jag försökte få fram.
I denna mening försökte jag skriva en lite hypotetisk redogörelse;
Jag har svårt att föreställa mig om dom stod i vattnet för att resta stenarna, men det kanske dom gjorde för drygt tusen år sedan också, jag vet inte ja!!!
Jag tror att fornlämningsregistret är bekant för dig med, Christer.
Kan du inte ta och kolla saken med fornlämningsregistret.
Det har jag försökt med, har bl a försökt hittat lite intressant som jag redovisar som en bilaga.
Stefan
Nu har jag studerat några fornlämningar vid Skepphusaviken(en del av Mälaren) i Kungsåra socken i Västmanland i fornlämningsregistret. Skepphusa är en by i denna socknen som ligger söder om kyrkan.
Nr/typ av fornlämning/höjd
61/stensättningar/20
90/gravfält och hägnadssystem/15-20
91/hägnad/20
119/gravfält/10
Det sistnämnda gravfältet ligger inte så långt ifrån stranden, den låg nog väldigt nära stranden när detta anlades(det står tre olika tidsepokrar i fornlämningsregistret, Stenålder, bronsålder o järnålder).
127/stensättning/10
Vad jag kan tyda på kartan så ligger denna fornlämning vid någon form av sankmark och då är den eventuella teorin att den hade anlagt efter sankmarken grundadet, den ligger alledes invid detta.
En teori är att gravfältet nr 119 är yngre det som är nummer 90.
Stefan