Jomsborg och jomsvikingasagan
Jomsborg och jomsvikingasagan
Jag vill veta allt om dessa vikingar och hoppas på er hjälp kort och gott!
/B
/B
- CJBackfire
- Medlem
- Djinghis Khan
- Medlem
Jag har tidigare gjort ett inlägg om Jómsvikingarna och Jómsborg, men det skadar inte att ta det en gång till. Enligt legenden omtalas Jómsvikingarna som ett slags brödraskap av krigare förlagda vid öfästningen Jómsborg, och som varje säsong lät sig hyras som legoknektar av diverse furstar. Dom beskrivs främst i det isländska verket Jómsvíkingasaga. Dagens forskare tror sig ha identifierat Jómsborg i ön Wolin vid Oders mynning i Östersjön, där arkeologer har funnit tecken på skandinaviska garnisionskrigare och hamn för långskepp vid den annars slaviska bosättningen.
/DK M
/DK M
- Djinghis Khan
- Medlem
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
- CJBackfire
- Medlem
-
Panzerfaust
- Utsparkad
jomsborg och jomsvikingasagan
om jag inte misstar mig så kom väl jomsvikingarna från bornholm
Enligt min historiska kartatlas låg Jomsborg som beskrivits ovan vid Oders mynning.
I övrigt kan jag meddela att jomsvikingarna omnämns i romanen "Röde Orm". Jag vet inte om det bygger på någon verklig händelse men så här står det i alla fall sammanfattningsvis i boken:
Ett gäng jomsvikingar far iväg för att bråka lite men får på nöten (i Norge har jag för mig). De överlevande tillfångatas och dekapiteras på löpande band med yxa och kubbe. Men en av jomsvikingarna har långt vackert hår och ber att någon håller undan håret från nacken när han halshuggs. Detta går bödeln med på och då gör han givetvis en "Kevin Hood" (Rycker till så att han som håller undan håret får händerna avhuggna, liksom Kevin Costner i Prince of thieves). På så sätt lyckas de sista jomsvikingarna slå sig ur situationen.
Till saken hör att fiendernas hövding under halshuggningen står och hånar de besegrade, i synnerhet den hårfagre eftersom han svurit att dräpa hövdingen och äkta hans dotter. Han håller ord.....
I övrigt kan jag meddela att jomsvikingarna omnämns i romanen "Röde Orm". Jag vet inte om det bygger på någon verklig händelse men så här står det i alla fall sammanfattningsvis i boken:
Ett gäng jomsvikingar far iväg för att bråka lite men får på nöten (i Norge har jag för mig). De överlevande tillfångatas och dekapiteras på löpande band med yxa och kubbe. Men en av jomsvikingarna har långt vackert hår och ber att någon håller undan håret från nacken när han halshuggs. Detta går bödeln med på och då gör han givetvis en "Kevin Hood" (Rycker till så att han som håller undan håret får händerna avhuggna, liksom Kevin Costner i Prince of thieves). På så sätt lyckas de sista jomsvikingarna slå sig ur situationen.
Till saken hör att fiendernas hövding under halshuggningen står och hånar de besegrade, i synnerhet den hårfagre eftersom han svurit att dräpa hövdingen och äkta hans dotter. Han håller ord.....
Orm skrev:.
/B