nordmän i Amerika

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

nordmän i Amerika

Inlägg av wreezig » 29 maj 2003, 21:22

För några år sedan hittades ett skelett i USA som var extremt gammalt och hade icke indianska drag ( åtminstone sägs det vara så ).
Detta skelett ville forskare DNA-testa för att se vilken härstammning det hade.
Indianska intressegrupper motsatte sig det för att dom redan visste att det var en indian och ville begrava kvarlevorna igen medan vita Odinister och rasister trodde att skellettet hade vitt nordiskt ursprung.
Detta leddde till att forskarna stoppades medan det inleddes en rättsprocess om rätten till skellettet.

Dom vita odinisterna påstår också att det finns spår av nordisk runskrift i USA som indianerna troligtvis lärt sig av vikingar.

Är det någon som vet något om detta?
Låter som trams för mig.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 29 maj 2003, 21:36

Skelettet har uppmärksammats upprepade gånger även i mer vetenskapliga media, så det är knappast bara en skröna som sprids i vissa kretsar. Däremot så vet jag inte mer exakt vad man har kommit fram till.

/Forsberg

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 29 maj 2003, 21:48

jag brukar bli lite irriterad när man skapar vetenskapliga sanningar på enskilda fall. Bara för att man hittat EN skalle med nordeuropeiska drag, betyder det då att indianerna då var nordbor från början? NEJ! det kan däremot betyda att det för länge sedan fanns en indian med drag som påminner om de nordbor har i ansiktet.

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 29 maj 2003, 22:18

Det finns en runsten ('Kensingtonstenen'), funnen i Mellanvästern år 1898 som vissa tror är autentisk vikingatida runristning.

Det finns dock en mängd språkliga problem med denna sten (ingen pluralböjning hos verben etc.), men en amerikansk forskare är övertygad om att stenen är riktig och säger sig ha bevis på detta. Stenen anses av den traditionella runologin för en förfalskning, i min mening på goda grunder.

Tidningen Vi hade två långa artiklar om stenen (2002: nr 20 och 24).

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 30 maj 2003, 19:49

hangatyr skrev:NEJ! det kan däremot betyda att det för länge sedan fanns en indian med drag som påminner om de nordbor har i ansiktet.
Med DNA test borde man förmodligen kunna se lite mer än så.

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 30 maj 2003, 22:48

Jag inbillar mig att jag sett samma program som Wreezig. Eller ett om samma fall.

Som jag uppfattade saken så antyddes det att skelettet i fråga var avsevärt äldre än man tidigare trott. Alltså långt äldre än vikingatid.

Dvs. från en folkgrupp som fanns på den nordamerikanska kontinenten innan indianerna kom via landryggan som nuemr är Beringssund.
(Skulle detta inte innebära att skelettet i fråga vore ca 35000 år gammalt, minst?)

Det låg tydligen redan på en indiansk kyrkogård/gravplats och indianerna i området var lindrigt roade av att utsättas för vad de upplevede som gravskändning, även i vetenskapligt syfte.

Sedan angavs också de orsaker som Wreezig nämde. Vissa ansåg att detta var ett utslag av etniskt intresse för indianerna som har politisk nytta av att vara "först" i Amerika.

Hur mycket sanning det ligger i denna utsaga låter jag vara osagt, men i USA är det mesta möjligt.
:roll:

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 31 maj 2003, 23:15

Hm... Kan ju vara så att leffe o co kom till USA pch åkte till mellanvästern eller så och umgicks med indianernas, även innan de skulle ha kommit dit...

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 31 maj 2003, 23:32

barzam skrev:Det finns en runsten ('Kensingtonstenen'), funnen i Mellanvästern år 1898 som vissa tror är autentisk vikingatida runristning.
Det var en artikel om detta i dagens DN (lördag), men jag har inte lyckats hitta den på nätupplagan (som inte är världens bäst strukturerade nättidning, direkt ...). Teorin var väl snarare att den skulle vara från 1300-talet och inte vikingatiden, dock.

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 1 juni 2003, 11:22

Det stämmer. Mitt misstag.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 1 juni 2003, 12:23

Kan ni mena den s.k. Kennevikmannen mån tro? Det 9 000 år gamla skeletett av europid typ som hittades i USA?

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 1 juni 2003, 13:12

Har för mig att Jan Lindblad på 70-talet var inne på att det skulle funnits ljushyade människor i norra sydamerika, i Guyana eller Surinam eller så, vilka han menade kunde varit ättlingar till européer (vikingar) från tiden innan kolonisationen?

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 1 juni 2003, 13:34

Enligt endel legender så skall en dansk viking med namnet Ullman tydligen ha tagit sig hela vägen till Florida och eventuellt så långt som till Mexiko.
(det tror jag nu inte såvärst mycket på, men iallafall...)

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 2 juni 2003, 17:24

En anledning till att spanjorerna så enkelt kunde lägga under sig Syd- och Mellanamerika var att det redan fanns legender i indiankulturerna där om vitskinnade och skäggiga kulturbärare som en gång hade kommit seglande från öster. De trodde att det var samma gäng som kommit tillbaka igen, snarare än bara barbariska invaderare som man borde försvara sig mot. Bl a Thor Heyerdahl var inne på de där legenderna. Han kopplade ihop dem med de vitskinnade "långöronen" på Påskön, som var en av de två folkgrupper som tidigare bodde där (de andra var polynesier). Långöronen kom dit först, och underkuvade de senare ankommande polynesierna. Det var också de som drev fram byggandet av de märkliga statyerna. Senare gjorde polynesierna uppror och hade ihjäl nästan alla de vitskinnade, även om det tydligen fortfarande skall finnas en del anlag kvar hos de nuvarande infödingarna. Enligt Heyerdahl skulle de vitskinnade ha kommit till Påskön från sydamerikanska kontinenten medan polynesierna förstås kom från andra hållet. Heyerdahl tänkte sig att det var samma folk som först anlände till Maya (Quetzalcoatl, den bevingade ormen, kallades de tydligen där av någon anledning), sedan vandrade vidare ner till Inka (där de kallades Viracocha, sjöskum) och så småningom avseglade mot Påskön. Hela tiden spred de glatt kultur omkring sig (vad nu det betyder).

Det var ett tag sedan jag läste Heyerdahl, men om jag minns rätt så skall de vitskinnade ha anlänt till Maya några århundraden in på vår tideräkning, för att via Inka så småningom ta sig ända till Påskön någon gång på 1200- eller 1300-talet.

Det är mycket spekulation från Heyerdahl och andra, men legenderna hos Maya och Inka om de vitskinnade kulturbärarna är vad jag förstår ett faktum. Jag tror mig också ha läst att det åtminstone hos Inka är så att de allra mest högstående byggnadsverken är de äldsta, som om de hade fått sig till livs en fix och färdig teknik som sedan så sakteliga degenererade. Och bilderna på gammalt stenarbete från t ex Tiahuanaco (som ligger i Bolivia, och som jag har för mig att man tror byggdes av den civilisation som föregick Inkas) är onekligen ruskigt imponerande. (Fast dateringarna därifrån tror jag inte stämmer med Heyerdahls långöron, staden är från innan de enligt honom skall ha anlänt.)

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 2 juni 2003, 19:11

Hmmm... det börjar lukta Hancock eller rentutav von Däniken...
Angående påståendet om att spanjorerna skulle erövrat Central- och Sydamerika lätt så är det en förenkling, och det har aldrig helt bevisats att Cotrés verkligen identifierades med guden Quetzálcoatl eller att Pizarro skulle liknats vid Tici Viracocha.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 2 juni 2003, 19:49

Djinghis Khan skrev:Hmmm... det börjar lukta Hancock eller rentutav von Däniken...
Nej, det luktar Heyerdahl. Jag vet inte varför du vill byta ut en spekulist mot en annan?

Skriv svar