Var stod slaget vid Bråvalla?

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
skrivare
Medlem
Inlägg: 111
Blev medlem: 1 januari 2005, 19:04
Ort: forntiden

Inlägg av skrivare » 4 december 2006, 06:47

(Mitt första inlägg här. Jag har varit medlem en längre tid men glömt bort att göra mer än läsa lite. Nu kände jag dock att det var dags att skriva lite.)

Den boken använde jag mej av vid en B-uppsats i historia när jag läste i Lund på 90-talet. En sak gjorde mej väldigt misstänksam gentemot boken ifråga, nämligen att det står att fyndet av papyrusrullarna gjordes 29 feb 1983. Den som är något bevandrad i almanackan inser snabbt att det inte var något skottår 1983. Därför har jag kommit fram till att detta måste ha varit ett skämt av den gode Henrikson. Han gillade ju att skämta då och då.
Christer Samuelsson skrev:
Hugin skrev:Först vill jag bara kommentera angående flygflottiljen: OK, konstigt.
Sedan var det källan, det är en begangnad bok som jag av en slump hittade på en loppis för ett halvår sedan. Den är, står det, en direkt översättning med notiser gjord av Alf henriksson efter en papyruskopia hittad av arkeologerna Percy F och Rudolf H. 1983. Boken är skriven 1984 och tryckt 1985
Tack för tipset. Jag har hittat ett ex. på antis. Blir säkert spännande läsning.
Hälsningar.
Christer Samuelsson.

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 4 december 2006, 23:13

Ja du store tid i "Pyteas resa till Thule", gör sig Alf Henriksson skyldig till en burlesk en drift med den fornnordiska berättartraditionen. Fast kul är den. Phyteas träffar t.ex. i ett avsnitt av boken, en försäljare av metkrokar från Gnosjö, samt en finsk gosse någonstans i rosslagen, som rest nidstång och har diverse märkligheter för sig.
Jag trodde jag medelat forumet den saken. men det har jag tydligen inte gjort. Så skall jag erkänna att jag någon dag trodde på detta, så när jag läst ingressen kom jag till klarhet.
Hälsningar
Christer Samuelsson

kultursnubbe
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: 7 november 2006, 14:20
Ort: Virtuella verkligheten

Inlägg av kultursnubbe » 8 januari 2007, 11:51

Hej
Herulen skrev:
Ofta är det så att föremål från slutet av äldre järnåldern fram till och med medeltid i Västsverige har kopplingar till mälardalsregionen (svitjod), Norge samt Östangeln i England. Föremål från Östergötland har under samma epok kopplingar till Danmark och Tyskland.

Här får du gärna utveckla lite, detta känns som nyheter. Ser man till Birka så pekar exv, det tidiga materialet mot daniskt och västeuropeiskt ursprung. Vidare så verkar under 5-600 tal östsverige legar under något överherrradöma av "mälardalsregionen" enligt en tolkning av föremålsbeståndet. Vad är det för föremål och när är du itiden angående Västaverige och Östergötland. kanske också varifrån kommer dessa antaganden.
/nisio

Skriv svar