Var stod slaget vid Bråvalla?

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 12 december 2003, 18:59

Hann barðist við Harald konung hilditönn á Brávelli í eystra Gautlandi, ok þar fell Haraldr konungr ok mikill fjöldi liðs með honum
Kul vem har skrivit detta. Ja dessutom kan jag hålla med om att det låter onekligen som Östergötland.
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 13 december 2003, 19:37

Det är underligt att man aldrig sett Götavirke föras fram som mytens Bråvalla, det måste jag hålla med om. Jag har inte läst något av materialet från utgrävningarna (om man inte räknar en sammanfattning på webben och skyltarna på platsen) men tyvärr *tror* jag en detalj saknas - fynd som tyder på att vallen faktiskt varit plats för strid. Funnes det så borde väl Götavirke kunna bli en ganska het kandidat?

Användarvisningsbild
Pax Vobiscum
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 6 december 2003, 22:38
Ort: Östergötland

Inlägg av Pax Vobiscum » 14 december 2003, 15:20

Christer Samuelsson skrev:
Hann barðist við Harald konung hilditönn á Brávelli í eystra Gautlandi, ok þar fell Haraldr konungr ok mikill fjöldi liðs með honum
Kul vem har skrivit detta. Ja dessutom kan jag hålla med om att det låter onekligen som Östergötland.
Christer Samuelsson.
Ja, visst är det kul!
Citatet är hämtat från Hervarsagan, http://www.snerpa.is/net/forn/hervar.htm.
Finns det en kärna av sanning i denna text borde den rimligtvis innefatta geografiska platser (enl. mig). Tidigare inlägg i frågan har indikerat att östgötakusten och inlandet delats av en gräns mellan olika centralmakter. Kan Bråvalla placeras både skriftligt och arkeologiskt kanske en av de viktigaste gränsdragningarna i detta "försverige" kan vara lokaliserad.

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 16 december 2003, 01:08

Ja, visst är det kul!
Citatet är hämtat från Hervarsagan, http://www.snerpa.is/net/forn/hervar.htm.
Finns det en kärna av sanning i denna text borde den rimligtvis innefatta geografiska platser (enl. mig). Tidigare inlägg i frågan har indikerat att östgötakusten och inlandet delats av en gräns mellan olika centralmakter. Kan Bråvalla placeras både skriftligt och arkeologiskt kanske en av de viktigaste gränsdragningarna i detta "försverige" kan vara lokaliserad.
Vad jag tycker är minst sagt intressant i sammanhanget är att här kan man jämföra Saxos text med Hervarsagans. Då skulle man få en lektion i hur en dansk 1200 talsförfattare handskas med de Isländska sagamaterialet, det har jag aldrig haft tillfälle till. I värsta fall är det tvärs om, men man kan ändå se hur historien s.a.s. blir historia.
Tyvärr fungerar inte din länk men det lär väl ordna sig ändå.
Beträffande detta med gränser, så står det tre eller fyra s.k. Ingemarsstenar i Östergötland. Resten ett fyrtoital står i Uppland och Sörmland, kanhända skvallrar även dessa om gamla gränser, har du någon uppfattning om detta?
Christer S.

Användarvisningsbild
Pax Vobiscum
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 6 december 2003, 22:38
Ort: Östergötland

Inlägg av Pax Vobiscum » 16 december 2003, 13:07

Länk till Hervarsagan: http://www.snerpa.is/net/forn/hervar.htm (denna länk tillhandahölls av Dan Koehl i strängens första inlägg)

Tyvärr har jag inte läst Saxo, inte heller är jag någon hejare på Isländska och får därmed lita på andras tolkningar av dessa texter tills vidare.
Beträffande detta med gränser, så står det tre eller fyra s.k. Ingemarsstenar i Östergötland. Resten ett fyrtoital står i Uppland och Sörmland, kanhända skvallrar även dessa om gamla gränser, har du någon uppfattning om detta?
Christer S.
De flesta står väl i Sörmland? Min uppfattning är att kusttrakterna i Östergötland har en större koppling till Mälarregionen, främst Sörmland, än vad resten av landskapet har. Vidare tror jag att regionen varit föremål för stora stridigheter mellan "kung"(?) i Östergötland och främmande makt(er) från tex mälarregionen. En indikation på delad makt i området utgörs av det faktum att det som enda område i Sverige visar tecken på dubbel beskattning. Kustlandet (öster om Götavirke) omfattas både av Ledungssystemt och götalandskapens skattesystem. Utan att spekulera allt för mycket borde man kunna konstatera att detta område är omstritt under en lång period. Fornborgar i anslutning till Götavirke har daterats till 400-500 tal och Götavirke antas vara uppfört någon gång runt år 800 http://www.archaeology.su.se/arklab/gotavirke/6.html
Försvarsverken och tydliga tecken på dubbelt inflytande tycker jag gör att ett ev. slag vid Bråvalla=götavirke får en lämplig historisk, geografisk samt strategisk inramning.

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 16 december 2003, 17:19

De flesta står väl i Sörmland? Min uppfattning är att kusttrakterna i Östergötland har en större koppling till Mälarregionen, främst Sörmland, än vad resten av landskapet har. Vidare tror jag att regionen varit föremål för stora stridigheter mellan "kung"(?) i Östergötland och främmande makt(er) från tex mälarregionen. En indikation på delad makt i området utgörs av det faktum att det som enda område i Sverige visar tecken på dubbel beskattning. Kustlandet (öster om Götavirke) omfattas både av Ledungssystemt och götalandskapens skattesystem. Utan att spekulera allt för mycket borde man kunna konstatera att detta område är omstritt under en lång period. Fornborgar i anslutning till Götavirke har daterats till 400-500 tal och Götavirke antas vara uppfört någon gång runt år 800 http://www.archaeology.su.se/arklab/gotavirke/6.html
Försvarsverken och tydliga tecken på dubbelt inflytande tycker jag gör att ett ev. slag vid Bråvalla=götavirke får en lämplig historisk, geografisk samt strategisk inramning.
Till detta kan man blott säja Amen. Emellertid är jag inte benägen att sätta min själs eventuella salighet på att Bråvalla slag verkligen gått av stapeln.
Det vore väl utmärkt trevligt om man kunde gräva upp något. Kopplingen till Götavirke är synnerligen intressant - en ganska elegant teori.

Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Hugin
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 26 maj 2004, 13:42
Ort: Elsebråne

Inlägg av Hugin » 28 maj 2004, 10:23

Jag har hört att det stod i bråviken norr om norrköping
men en annan källa, nämligen greken Pytheas som reste till "Tule" på 300 talet fkr snackar om slaget vid bravalla som skall ha stått "tio dagsresor norr om .." oj har visst glömt men det var i alla fall inte vid bråviken.
Om det var samma slag.. skulle inte tro det. Men det kan ju vara så att det stod et slag vid 300 fkr och det sedan blev en legand när man sedan hade ett till stort slag till så döpte man det efter det gamla slaget. Hänger ni med?
Fast et kan ju oxå vara så att historikerna och öveersättarna av Pytheas skrifter har blandat ihop allt...
:?

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 28 maj 2004, 16:51

Hugin skrev:Jag har hört att det stod i bråviken norr om norrköping
men en annan källa, nämligen greken Pytheas som reste till "Tule" på 300 talet fkr snackar om slaget vid bravalla som skall ha stått "tio dagsresor norr om .." oj har visst glömt men det var i alla fall inte vid bråviken.
Om det var samma slag.. skulle inte tro det. Men det kan ju vara så att det stod et slag vid 300 fkr och det sedan blev en legand när man sedan hade ett till stort slag till så döpte man det efter det gamla slaget. Hänger ni med?
Fast et kan ju oxå vara så att historikerna och öveersättarna av Pytheas skrifter har blandat ihop allt...
:?
Jodå många anser även att Pytheas kokat ihop en god historia... Att Pytheas skulle omnämna Bravalla, tycker jag är synnerligen märkligt, jag har alldrig hört talas om det, men fördenskull kan det ju ändå vara så. Har du några källor beträffande detta vore det högst intressant. Dessutom hänger det väl knappast ihop tidsmässigt, som du påpekar.
Hälsningar
Christer Samuelsson

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 28 maj 2004, 17:14

En liten rolig iaktagelse jag gjorde igår. Tittade på en hemsida om gamla flygflotilljen i Norrköping, där det står att man lätt kan se att det är platsen för slaget vid Bråvalla. :)

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Hugin
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 26 maj 2004, 13:42
Ort: Elsebråne

Inlägg av Hugin » 31 maj 2004, 13:06

Först vill jag bara kommentera angående flygflottiljen: OK, konstigt.
Sedan var det källan, det är en begangnad bok som jag av en slump hittade på en loppis för ett halvår sedan. Den är, står det, en direkt översättning med notiser gjord av Alf henriksson efter en papyruskopia hittad av arkeologerna Percy F och Rudolf H. 1983. Boken är skriven 1984 och tryckt 1985

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 12 juni 2004, 12:04

Hugin skrev:Först vill jag bara kommentera angående flygflottiljen: OK, konstigt.
Sedan var det källan, det är en begangnad bok som jag av en slump hittade på en loppis för ett halvår sedan. Den är, står det, en direkt översättning med notiser gjord av Alf henriksson efter en papyruskopia hittad av arkeologerna Percy F och Rudolf H. 1983. Boken är skriven 1984 och tryckt 1985
Tack för tipset. Jag har hittat ett ex. på antis. Blir säkert spännande läsning.
Hälsningar.
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
saffecool
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 30 december 2005, 20:03

Inlägg av saffecool » 31 juli 2006, 16:00

barzam skrev:Efter din beskrivning om Sviþjoð förmodar jag att det är
SÖ FV1948;289, vid Aspa bro, Ludgo socken, Södermanland.

Inskriften lyder (efter Rundata):
ostriþ : lit : -ira : ku(m)... ...usi ÷ at : anunt ÷ auk : raknualt : sun : sin ÷: urþu : ta...R : - (t)an...-...(k)u : ua-u : rikiR : o rauniki : ak : snialastiR : i : suiþiuþu

Och i 'nationellt fornspråk':
Astrið let [g]æra kum[bl þa]usi at Anund ok Ragnvald, sun sinn. Urðu da[uði]R Dan[mar]ku, va[R]u rikiR a Rauningi ok sniallastiR i Sveþiuðu.

I rundatas engelska översättning:
Ástríðr had these monuments made in memory of Ônundr and Ragnvaldr, her son. (They) died in Denmark, were powerful in Rauningi and the ablest in Sweden.

Det finns 13 stenar från Ludgo socken, men bara denna nämner Sviþjoð. En av de andra stenarna nämner dock en marknadsplats som tydligen är viktig efter vad jag läste på internet.

/Janne

Har faktigt varit vid den stenen. :D

Oj, gammal tråd, ursäktar...,

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 1 augusti 2006, 10:37

Slaget vid bråvalla är väl ändå inget annat än en saga...en myt, legend och dikt. Eller tror ni att en dansk kung på 130 bast gav sig in och fightades? Om ett slag någon gång utkämpats på en plats kallad bråvalla...borde det väl vara vid bråviken i Östergötland!? Men att sitta och spekulera i det hela är ju ganska meninsgslöst.

Jrgen
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: 24 juli 2006, 12:37
Ort: Högsby/Växjö

Inlägg av Jrgen » 1 augusti 2006, 12:54

Perra skrev:Eller tror ni att en dansk kung på 130 bast gav sig in och fightades?
Bara för att en del av berättelsen kan avvisas betyder inte det att allting endast är påhitt. Det är samma sak som att påstå att de gamla egyptsierna aldrig existerat, för att Moses omöjligen kunde ha flytt ifrån dem genom att dela på havet.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 1 augusti 2006, 13:34

Det är inte det minsta samma sak...det finns det nämligen massa bevis för. Var har du beläggen för slaget vid bråvalla?

Skriv svar