Var stod slaget vid Bråvalla?

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Carolus XII
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: 1 juni 2003, 11:35
Ort: Haninge, handen.

Inlägg av Carolus XII » 1 juni 2003, 12:41

Jag vet inte, jag har läst det någonstans, letar efter källan just nu, men jag kan ju ha fel. :oops:


//Fredde

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 2 juni 2003, 23:24

hangatyr skrev:
Carolus XII skrev:Jag har hört på dagens östermalm, faktiskt. Ska genast leta reda på källan! :wink:
borde itne dagens östermalm ha legat under vatten på den tid det begav sig?
Rätta mig om jag har fel, men landhöjningen sedan vikingatiden ligger väl på fyra meter. Östermalm har precis som alla andra av Stockholms stadsdelar en kuperad terräng. Vilket innebär att större delen ligger över fyra meter över havet.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 3 juni 2003, 21:19


Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 3 juni 2003, 21:35

Var ligger Korsholm (platsen för sajtens uppgifter) är den mer i höjd med Wasa? Där (mellan Härnösand och wasa) är ju höjningen som högst?

(För några år sedan i Skåne fick jag däremot tydliga exempel på att det sjunker, alltså att nordligare änden av skandinaviska halvön reser sig så mycket att den södra "tippar" och sjunker, märkligt...förmodar att vi här håller oss kring tiden 700-750 e.Kr?)

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 6 juni 2003, 01:07

Korsholm ligger i närheten av Vasa, och landhöjningen är som sagt olika kraftig i olika delar av landet.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 6 juni 2003, 14:48

ooops...
jag har nu talat med Birkamuséet och de säger: 5 meter sedan vikingatiden, inga 10 meter med andra ord... :oops:

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 6 juni 2003, 15:02

En eloge, klart seriöst att kolla. Mer sånt och detta forumet blir berömt... :D

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 6 juni 2003, 16:01

...borde inte denna tråd ligga under medeltiden?

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 6 juni 2003, 16:09

beror på. Frågan kom upp i samband med Karl den store hur man skall räkna. I Sverige räknas (väl?) medeltiden från 1066 till 1523?

Problemet är att man i Europa i övrigt saknar vendeltid och vikingatid och börjar medeltiden tidigare.

I fallet Karl den store kände jag ingen motivation att hävda den svenska räkningen in absurdum, eftersom han hade få eller ingen koppling till sverige.

Men slaget vid Bråvalla är ju väldigt svenskt. Hänskjuter frågan till Marcus?

(Länk till sträng som diskuterar medeltidens tidsgränser)

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 6 juni 2003, 21:51

men då återgår vi till frågan huruvida bråvallaslaget kan ha utkämpats på östermalm? Någon som har koll på vikingatidens strandlinje i stockholmsområdet??

Höhö, ser framför mig bråvallaslaget utkämpas i dag på ösermalm... fiiina damer med dvärgpudlar som yr omkring bland svinfylkingarna och herrar med skepparmössa som desperat försöker behålla fattningen mitt under den inledande spjutkastarattacken!! :lol:

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 6 juni 2003, 23:09

hangatyr skrev:men då återgår vi till frågan huruvida bråvallaslaget kan ha utkämpats på östermalm? Någon som har koll på vikingatidens strandlinje i stockholmsområdet??

Höhö, ser framför mig bråvallaslaget utkämpas i dag på ösermalm... fiiina damer med dvärgpudlar som yr omkring bland svinfylkingarna och herrar med skepparmössa som desperat försöker behålla fattningen mitt under den inledande spjutkastarattacken!! :lol:
Hittade en sida med en eventuell Östermalmsbo som varken hade pejl på pudlar eller strandlinjer eller skepparmössor, men ändå drar sitt strå till stacken i denna debatt:

Sören Lindhe
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 7 maj 2003, 07:41
Ort: Sören Lindhe

Inlägg av Sören Lindhe » 12 juni 2003, 10:04

Vid tiden för Bråvallaslaget styrdes Svealand och Götaland av Harald Hildetand och hans brorson Sigurd Ring. Haralds Morfar var Ifvar Vidfamne som dog 790. Sigurd hade satt sig på Uppsalatronen och Harald styrde det danska riket från danmark. Efter en del bråk dem emellan skickade Harald bud till Sigurd att komma honom till mötes på Bråvalla hed. Där skulle de avgöra alla skiljaktigheter.
Många anser att denna plats ligger mellan Bråviken och Slätbaken i det som vi idag kallar Vikbolandet. Andra menar att det låg alldeles nedanför Kolmården invid Bråvikens innersta strand. Det skall ha utspelats 812.
Harald Hildetand förlorade slaget och dog och blev höglagd med stor cermoni som anstod en kung. Det finns historier i Östergötland som pekar ut storhögen i Ledberg som hans gravhög.
Det finns även en annan tolkning som går ut på att slaget stod någonstans mellan småland och Halland(jag kome rinte ihåg platsen nu) och drivs flitigt av lokalpatrioter.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 12 juni 2003, 21:55

Sören Lindhe skrev:Vid tiden för Bråvallaslaget styrdes Svealand och Götaland av Harald Hildetand och hans brorson Sigurd Ring. Haralds Morfar var Ifvar Vidfamne som dog 790. Sigurd hade satt sig på Uppsalatronen och Harald styrde det danska riket från danmark.
Vet man vem av dem som styrde Götaland?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 12 juni 2003, 23:52

Sören Lindhe skrev:Vid tiden för Bråvallaslaget styrdes Svealand och Götaland av Harald Hildetand och hans brorson Sigurd Ring. Haralds Morfar var Ifvar Vidfamne som dog 790. Sigurd hade satt sig på Uppsalatronen och Harald styrde det danska riket från danmark. Efter en del bråk dem emellan skickade Harald bud till Sigurd att komma honom till mötes på Bråvalla hed. Där skulle de avgöra alla skiljaktigheter.
Många anser att denna plats ligger mellan Bråviken och Slätbaken i det som vi idag kallar Vikbolandet. Andra menar att det låg alldeles nedanför Kolmården invid Bråvikens innersta strand. Det skall ha utspelats 812.
Harald Hildetand förlorade slaget och dog och blev höglagd med stor cermoni som anstod en kung. Det finns historier i Östergötland som pekar ut storhögen i Ledberg som hans gravhög.
Det finns även en annan tolkning som går ut på att slaget stod någonstans mellan småland och Halland(jag kome rinte ihåg platsen nu) och drivs flitigt av lokalpatrioter.
Götar och svear styrdes knappast av ngn gemensam kung i praktiken förrän 1100- 1200-talet. Sigurd Ring anses för f.ö. vara en fiktiv gestalt, liksom Harald.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 13 juni 2003, 12:58

Djinghis Khan skrev: Götar och svear styrdes knappast av ngn gemensam kung i praktiken förrän 1100- 1200-talet. Sigurd Ring anses för f.ö. vara en fiktiv gestalt, liksom Harald.
Olof Skötkonung som var kung över både Västergötland och Uppland i början av 1000-talet var iallafall ingen fiktiv person. Större delen av 1000-talet var Sverige enat, det är mycket möjligt att det var enat tidigare. Sedan är det ju en annan fråga om hur mycket makt dessa kungar hade.

Skriv svar