Av det jag läser om skyterna kan jag säga följande;
Författarne är väldigt sparsamma med att dra religösa kopplingar. Dock nämner de Den stora Gudinnan och att djur tycks ha haft stor betydelse. Särskillt hjorten. Den stora gudinnan vet jag egentligen inte var de fått irfån än utom att hon finns avbildad som en mycket betydande kvinna och vad gäller djuren säger författarna att de är för stiliserade och oregelmässiga för att vara avgudabilder. Jag vet inte jag.....
Men i vilket fall hittar jag inget om någon manlig gud. Dock kvarstår jag vid min hypotes att ett nomadfolk torde ha en "vandringsgud" eller en vandrande gud tills jag funnit något som motsäger detta.
Herodotos´ framställer skyterna som tillbedjare av Ares och Demeter och som vänner av de eleusinska mysterierna. Han berättar också om en eldkult och om schamanistiska inslag.
Ares: grekisk krigsgud med barbarisk härkomst (mytologiskt nu) vildsint och krigisk, Stridstumultets gud som romarna identifierade med Mars. En klar Odenkandidat i mina ögon.
Demeter: förmodligen vad de moderna forskarna menar med "Den stora gudinnan". Hon är i princip modergudinnan jord (Gaia) och dyrkades förutom i tempel i grottor och heliga lundar. I nordisk mytologi kallas hon Hlodyn
Eleusinska mysterier: Kultiska handlingar så hemliga att de undgått eftervärlden. Förmodligen åskådliggjordes myten om Demeter och hennes dotter Kore. Namnet har mysteriet fått efter orten där kulten var belägen Eleusis två mil NV om Athen. Att bli invigd i mysterierna skulle ge en bättre förutsättningar i nästa liv.
I senhednisk nordiskmytologi är Tor son till Oden och Hlodyn. Så för att spekulera igen då, alltså rena hypoteser
För skyterna var yxan ett viktigt föremål!
De hade enligt Herodotos en manlig stridsgud och en kvinnlig modersgudinna. De begravde sina döda i högar för en resa till nästa liv med all tänkbar husgeråd.
Tidigare skrev jag om Tors likheter med båtyxfolket.
Kanske är skyterna själva tors förebild och deras gudar Oden och Hlodyn
Ja ja jag har en vild fantasi och spårar ur totalt