Asagudarna och deras ursprung.

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 18 juni 2003, 19:18

Intressanta titlar, men frågan är hur mkt som avhandlas gällande deras religion. Jag har läst några andra av deras titlar och det handlar mest om krigarna.
Det är religion du vill ha? Det bli svårt, eftersom det enda vi har att tillgå på den punkten är de tolkningar som görs utifrån arkeologiska fynd samt vissa samtida (utomstående) källor.
ca 500 f.Kr sökte skyterna allierade för att försvara sig mot den persiska kung Darius utan resultat. Kanske värvade de då legosoldater från norden?
Med all respekt, det är oerhört långsökt.
Jag har själv en jävla massa problem att hitta något om religon i ämnet. Men bilden av Oden, eller vad för namn skyternas motsvarighet kan ha haft, som vandrare borde inte vara svår att konstatera. Med det åsyftar jag att skyterna var nomader och att deras kungar bodde på stäppen även efter det att städer grundats. Följdaktligen är det inte svårt att tänka sig deras gud så som en vandrare.
Vet du om en sådan gud? Eller är det en hypotes?

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 18 juni 2003, 19:26

Djinghis Khan skrev:
Intressanta titlar, men frågan är hur mkt som avhandlas gällande deras religion. Jag har läst några andra av deras titlar och det handlar mest om krigarna.
Det är religion du vill ha? Det bli svårt, eftersom det enda vi har att tillgå på den punkten är de tolkningar som görs utifrån arkeologiska fynd samt vissa samtida (utomstående) källor.
ca 500 f.Kr sökte skyterna allierade för att försvara sig mot den persiska kung Darius utan resultat. Kanske värvade de då legosoldater från norden?
Med all respekt, det är oerhört långsökt.
Jo det e långsökt jag vet! Men vi spekulerar ju :D

Vad gäller att kartlägga religon efter arkeologiska rön och samtida källor och hörsägen så e det väl just så vår bild av asatron uppstått liksom egyptiernas-, romarnas religon etc
Nog måste det finnas böcker om skyternas religon därute nånstans?

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 18 juni 2003, 19:27

Jag har själv en jävla massa problem att hitta något om religon i ämnet. Men bilden av Oden, eller vad för namn skyternas motsvarighet kan ha haft, som vandrare borde inte vara svår att konstatera. Med det åsyftar jag att skyterna var nomader och att deras kungar bodde på stäppen även efter det att städer grundats. Följdaktligen är det inte svårt att tänka sig deras gud så som en vandrare
Vet du om en sådan gud? Eller är det en hypotes?
Ren och skär hypotes

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 18 juni 2003, 20:23

Av det jag läser om skyterna kan jag säga följande;

Författarne är väldigt sparsamma med att dra religösa kopplingar. Dock nämner de Den stora Gudinnan och att djur tycks ha haft stor betydelse. Särskillt hjorten. Den stora gudinnan vet jag egentligen inte var de fått irfån än utom att hon finns avbildad som en mycket betydande kvinna och vad gäller djuren säger författarna att de är för stiliserade och oregelmässiga för att vara avgudabilder. Jag vet inte jag.....

Men i vilket fall hittar jag inget om någon manlig gud. Dock kvarstår jag vid min hypotes att ett nomadfolk torde ha en "vandringsgud" eller en vandrande gud tills jag funnit något som motsäger detta.

Herodotos´ framställer skyterna som tillbedjare av Ares och Demeter och som vänner av de eleusinska mysterierna. Han berättar också om en eldkult och om schamanistiska inslag.

Ares: grekisk krigsgud med barbarisk härkomst (mytologiskt nu) vildsint och krigisk, Stridstumultets gud som romarna identifierade med Mars. En klar Odenkandidat i mina ögon.

Demeter: förmodligen vad de moderna forskarna menar med "Den stora gudinnan". Hon är i princip modergudinnan jord (Gaia) och dyrkades förutom i tempel i grottor och heliga lundar. I nordisk mytologi kallas hon Hlodyn

Eleusinska mysterier: Kultiska handlingar så hemliga att de undgått eftervärlden. Förmodligen åskådliggjordes myten om Demeter och hennes dotter Kore. Namnet har mysteriet fått efter orten där kulten var belägen Eleusis två mil NV om Athen. Att bli invigd i mysterierna skulle ge en bättre förutsättningar i nästa liv.

I senhednisk nordiskmytologi är Tor son till Oden och Hlodyn. Så för att spekulera igen då, alltså rena hypoteser :D

För skyterna var yxan ett viktigt föremål!
De hade enligt Herodotos en manlig stridsgud och en kvinnlig modersgudinna. De begravde sina döda i högar för en resa till nästa liv med all tänkbar husgeråd.

Tidigare skrev jag om Tors likheter med båtyxfolket.
Kanske är skyterna själva tors förebild och deras gudar Oden och Hlodyn

Ja ja jag har en vild fantasi och spårar ur totalt :P

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 18 juni 2003, 21:27

Angående den tidigare diskussionen om denna bild och Oden så hävdar källan nedan att det visserligen är Oden, men att den ena fågeln är en korp och den andra en örn. Kan man vara så säker på att det är (den ridande) Oden som avses. Faller hela sarmatteorin eller finns det fler belägg för Oden som ridande med spjut.

Bild




En annars intressant sida då jag länge förundrat mig över de många fågelmotiven på hjälmar, ornament och mynt (braktetrar) från folkvandringstiden.

http://www.vikinganswerlady.com/beasts.htm

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 18 juni 2003, 23:42

Tänk också på att skyterna inte var ett folk, utan en mängd olika nomadfolk som bodde på den sydryska stäppen - med olika kulturyttringar, språk och religiösa föreställningar. Dock identifierar dagens forskare kulturella band mellan dessa olika folk som levde över ett brett område från Karpatherna till Altai. Skythai var grekernas samlingsnamn för dessa östliga folk.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 18 juni 2003, 23:45

Jag har alltid funderat över den bilden som kommer från en hjälmplåt från Vendel. Varför avbildas Sleipner med fyra ben? På bildstenarna har han åtta. Finns det kanske någon bildsten med Oden till häst hållandes spjut?
Gungner betyder på fornnordiska "den vid ritt gungande" ungefär och åsyftar sådana ryttarspjut (lansar) som sarmaterna använde. På Torslundaplåten dansar Oden (eller åtminstone en enögd schaman) med ett spjut.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 18 juni 2003, 23:49

Huruvida det var korrekt eller inte, kan ju vara en annan sak, men grekerna talade välockså om KeltoSkyter, vid gränsområdena, vilket också kunde förklara hur en schamangestalt (druiden) kunde bli viktig för skyterna som gud?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 18 juni 2003, 23:56

UrsusRex skrev:Jag har alltid funderat över den bilden som kommer från en hjälmplåt från Vendel. Varför avbildas Sleipner med fyra ben? På bildstenarna har han åtta. Finns det kanske någon bildsten med Oden till häst hållandes spjut?
Gungner betyder på fornnordiska "den vid ritt gungande" ungefär och åsyftar sådana ryttarspjut (lansar) som sarmaterna använde. På Torslundaplåten dansar Oden (eller åtminstone en enögd schaman) med ett spjut.
Det var inte bara Sarmaterna som använde spjut/lans...
Ska leta efter bildstensbilder från min kära hemöj, men det blir imorgon. God natt

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 18 juni 2003, 23:57

Djinghis Khan skrev:Tänk också på att skyterna inte var ett folk, utan en mängd olika nomadfolk som bodde på den sydryska stäppen - med olika kulturyttringar, språk och religiösa föreställningar. Dock identifierar dagens forskare kulturella band mellan dessa olika folk som levde över ett brett område från Karpatherna till Altai. Skythai var grekernas samlingsnamn för dessa östliga folk.
I boken jag läser om skyterna står det att grekerna använde namnet skyter till alla nomadiska folkslag på den Eurasiska stäppen utan urskiljning.

Det egentliga skytiska folket talade tveklöst samma språk i alla stammar ungefär som nomader i Asien talar turkisk turkidialekt idag står det vidare. Deras språk var en iransk dialekt som stod närmare avestiskan än fornpersiskan. Fråga nu inte vad avestiska e för jag har inte en aning.
Men språket och konsten är spridd över ett mycket stort område

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 18 juni 2003, 23:59

Djinghis Khan skrev:
UrsusRex skrev:Jag har alltid funderat över den bilden som kommer från en hjälmplåt från Vendel. Varför avbildas Sleipner med fyra ben? På bildstenarna har han åtta. Finns det kanske någon bildsten med Oden till häst hållandes spjut?
Gungner betyder på fornnordiska "den vid ritt gungande" ungefär och åsyftar sådana ryttarspjut (lansar) som sarmaterna använde. På Torslundaplåten dansar Oden (eller åtminstone en enögd schaman) med ett spjut.
Det var inte bara Sarmaterna som använde spjut/lans...
Ska leta efter bildstensbilder från min kära hemöj, men det blir imorgon. God natt
:D Nej jag är medveten om det men det var sarmaterna som var först med stigbygeln i området vilket följdaktligen gav förutsättningar för längre utstuderade ryttarlansar.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 19 juni 2003, 00:01

I boken jag läser om skyterna står det att grekerna använde namnet skyter till alla nomadiska folkslag på den Eurasiska stäppen utan urskiljning.
Exakt det jag menade. Vilken bok förresten?
Det egentliga skytiska folket talade tveklöst samma språk i alla stammar ungefär som nomader i Asien talar turkisk turkidialekt idag står det vidare. Deras språk var en iransk dialekt som stod närmare avestiskan än fornpersiskan. Fråga nu inte vad avestiska e för jag har inte en aning.
Men språket och konsten är spridd över ett mycket stort område
Alla...? Avestiska ska vi diskutera imorgon, nu ska jag lägga mig. G'natt

/DK M

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 19 juni 2003, 00:03

Skyterna Olle Moberg

Sov gott

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 19 juni 2003, 00:18

Vart jag än vänder mig återkommer teorin att utvandrande goter ska ha influerats av stammarna runt donau och vid "invandringen" eller återvandringen som det nu blivit tagit med sig bilden av Oden som ryttare.

Seriöst nu: Jag tror att En schamanistisk gud fanns i skandinavien liksom på den Eurasiska stäppen. Deras gud var en beriden "vandringsgud" (hypotes)vilket Oden också kom att bli vid goternas hemvändande. Det är vad jag tror sen måste man krydda det lite åt höger och vänster :D
Vad gäller spjutet gungner e d liksom en bonusgrej som kanske borde bli en egen disskusion?
Senast redigerad av 1 UrsusRex, redigerad totalt 19 gånger.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 19 juni 2003, 00:20

Djinghis Khan skrev:Ska leta efter bildstensbilder från min kära hemöj, men det blir imorgon. God natt
Vilken jävla lyx :D både för oss och för dig........ men mest för dig!

Skriv svar