Asagudarna och deras ursprung.

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 18 juni 2003, 11:57

Leonidas skrev:
UrsusRex skrev:Myten om Oden som vandrare tros ha nått Norden via skyterna som kom i kontakt med utvandrarfolk från skandinavien århundradena f.Kr.
Menar du att detta skandinaviska folk återvände hem sedan med denna mytbildning i bagaget? Eller gick Odenkulten i fler led, t.ex. skyter -> sarmater -> goter... och sedan? Om kulten förts vidare av migrerande folk, borde sannolikheten att det likaledes förts till Norden av ett migrerande folk vara ganska stor. Frågan är vilket?
Jag tror att de germaner som ställde upp infanteri vid skyternas sida (de var främst bastarner och skirner) omvärderade sina egna gudar gentemot skyternas. Inte nödvändigtvis att de tog över dem rätt av. Några av dessa återvände sedan hem med nya synvinklar på sina gamla gudar.

Jag menar att bilden av gudarna från olika folk vävts samman till olika lokala gudar med olika namn. Om det egna folkets gud besitter en brist och man kan finna en förklaring eller orsak till denna i ett annat folks bild av deras gud, varför skulle man inte tillskriva sin egen gud samma egenskaper? Eller varför skulle man inte låta sin egen schamanistiska gud få sitta upp på en häst och bli lika mäktig som skyternas gud? UJag spekuleraar bara!

Skirnir är namnet på en av de lägre asarna, nämligen Frejs skosven (kallfaktor) från Vanaheim. Som född Van bemästrar han den magiska besvärjningen ett schamanistiskt inslag och det är han som rider till Jottunheim med Frejs kärleksförklaring till Gerd. Frej ger honom i belöning för detta sin häst och sitt svärd varför Frej hånas och i Ragnarök står vapenlös. Skirner är med andra ord en gud med schamanistiska inslag och ägare av en häst vissa likheter med Oden vill säga. Om man dessutom låter fantasin flöda kanske berättelsen ur Skirnismal (800-talets Norge) om Skirnirs resa kanske skildrar just skirnernas resor till skyternas land och hem igen med hästar som belöning? Detta är förståss en av de "gulliga" eddiska gudasånger som ombetts att inte omnämnas i denna sträng men jag kan inte låta bli, FÖRLÅT. I Codex regius (1270-talet) omnämns skirnismal med namnet skirnis.

Men varifrån kommer folket skirner? Djinghis du verkar haj på folkslag?

Bastarner ska enligt forn nordiskt lexikon ha utvandrat från Sverige ca 700 f.Kr och så står det massa århundraden och deras olika boplatser mestadels runt Donaus mynning. Namnet tros vidare betyda bastarder och skulle indikera att folkslaget tidigt blandades upp i många andra etniska element.
/björn

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 18 juni 2003, 12:28

Jag tror att de germaner som ställde upp infanteri vid skyternas sida (de var främst bastarner och skirner) omvärderade sina egna gudar gentemot skyternas.
Är du säker på att germaner ställde upp som legosoldater under skyterna? De egentliga Skyterna (Skythai: stäppfolken som levde norr om svarta havet) uppgick ju på 300-talet i det sarmatiska väldet, medan germanerna framträder i källorna först ett sekel senare.
Ang. Skirner så vet jag inget om ett sådant folkslag, utan som du tidigare nämnt var Skirner ("den skinande") i fornordisk mytologi Frejs tjänare och en av Vanerna.
Bastarner däremot var ju en av de första beskrivna grupper av germaner, men de stred snarare under makedonierna än skyterna. Att de skulle ah sitt ursprung i Sverige tvivlar jag starkt på.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 18 juni 2003, 12:31

'Säker och säker de enda egentliga källorna jag har om forntida folkslag just nu e ovannämnda böcker och där står det ju att så var fallet. Men det e ju som sagt inga fackböcker. Jag spekulerar därför bara

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 18 juni 2003, 12:37

Kanske de som sammanställt dessa lexikon haft svårt att skilja skyter och sarmater åt eller helt enkelt blandat ihop de två folkslagen. Jag vet faktiskt inte. Men nu tycker jag detta blivit så intressant att det blir bibblan nästa.

Hlidsjalf
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 22 februari 2003, 22:12
Ort: Gbg

Inlägg av Hlidsjalf » 18 juni 2003, 13:18

>>Djingis

Germanerna framtäder första gången i källorna i ett brev som Caesar skriver till Senaten, eller har jag kanske missuppfattat vad du menar?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 18 juni 2003, 14:09

Hlidsjalf skrev:>>Djingis

Germanerna framtäder första gången i källorna i ett brev som Caesar skriver till Senaten, eller har jag kanske missuppfattat vad du menar?
Germaner är kända i romerska källor från 200 f.kr, då i form av de tidigare nämnda Bastarnerna (Bastarnae) och Skirer (Sciri, inte skirner som Ursusrex trodde) nämns bland de folk som bodde vid Donau 169 f.kr. De äldsta källorna om germanska folk nämns dock av grekern Pytheas. Vid Caesars tid så var germanerna väl kända hos romarna, tänk på att Cimbri och Teutoni var två germanstammar som hotat Rom men stoppats av Marius 102 resp. 101 f.kr.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1586
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 18 juni 2003, 14:32

Djinghis Khan skrev:
Hlidsjalf skrev:>>Djingis

Germanerna framtäder första gången i källorna i ett brev som Caesar skriver till Senaten, eller har jag kanske missuppfattat vad du menar?
Germaner är kända i romerska källor från 200 f.kr, då i form av de tidigare nämnda Bastarnerna (Bastarnae) och Skirer (Sciri, inte skirner som Ursusrex trodde) nämns bland de folk som bodde vid Donau 169 f.kr. De äldsta källorna om germanska folk nämns dock av grekern Pytheas. Vid Caesars tid så var germanerna väl kända hos romarna, tänk på att Cimbri och Teutoni var två germanstammar som hotat Rom men stoppats av Marius 102 resp. 101 f.kr.
Fast då trodde de att germanerna var kelter. Det var först under Julius Caesars fälttåg i Gallien som romarna insåg att germanerna var ett folk skilt från kelterna.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 18 juni 2003, 14:48

Örjan skrev:
Djinghis Khan skrev:
Hlidsjalf skrev:>>Djingis

Germanerna framtäder första gången i källorna i ett brev som Caesar skriver till Senaten, eller har jag kanske missuppfattat vad du menar?
Germaner är kända i romerska källor från 200 f.kr, då i form av de tidigare nämnda Bastarnerna (Bastarnae) och Skirer (Sciri, inte skirner som Ursusrex trodde) nämns bland de folk som bodde vid Donau 169 f.kr. De äldsta källorna om germanska folk nämns dock av grekern Pytheas. Vid Caesars tid så var germanerna väl kända hos romarna, tänk på att Cimbri och Teutoni var två germanstammar som hotat Rom men stoppats av Marius 102 resp. 101 f.kr.
Fast då trodde de att germanerna var kelter. Det var först under Julius Caesars fälttåg i Gallien som romarna insåg att germanerna var ett folk skilt från kelterna.
Jo ni har rätt i att germani var en beteckning som användes först av Caesar, men poängen är att de existerade innan, dock knappast tillsmamans med Skythai

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 18 juni 2003, 16:15

:lol: Okej skirer inte skirner ...... inte konstigt att jag inte hittade några böcker om dom då :?

Men skyter och sarmater ska jag snart vara mera inläst på!

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Re: Asagudarna och deras ursprung.

Inlägg av UrsusRex » 18 juni 2003, 16:23

hasseman skrev:Är det inte så att Asagudarna hade en rätt så kort storhetstid i Norden?
Hur kom egentligen Asatron till Norden? Varifrån och när?
Hur influerat var det av den Grekiska och Romerska antika tron?
Men hörrni vi får inte glömma huvudfrågorna i den här strängen. Vet inte om ni gjort det men jag kände att jag höll på med det när jag nu börjat läsa in mig på skyterna. Självklart måste vi ta reda på de olika folkslagens "förehavanden" eller "vistelseort" om vi vill bevisa deras influens på Odenskulten dock.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 18 juni 2003, 17:57

UrsusRex skrev::lol: Okej skirer inte skirner ...... inte konstigt att jag inte hittade några böcker om dom då :?

Men skyter och sarmater ska jag snart vara mera inläst på!
Kolla gärna Ospreys böcker:

http://www.ospreypublishing.com/title_d ... 86&ser=MAA

http://www.ospreypublishing.com/title_d ... 5X&ser=MAA

Har inte läst dom (ännu) men de verkar mycket bra

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 18 juni 2003, 18:15

Djinghis Khan skrev:
UrsusRex skrev::lol: Okej skirer inte skirner ...... inte konstigt att jag inte hittade några böcker om dom då :?

Men skyter och sarmater ska jag snart vara mera inläst på!
Kolla gärna Ospreys böcker:

http://www.ospreypublishing.com/title_d ... 86&ser=MAA

http://www.ospreypublishing.com/title_d ... 5X&ser=MAA

Har inte läst dom (ännu) men de verkar mycket bra
Intressanta titlar, men frågan är hur mkt som avhandlas gällande deras religion. Jag har läst några andra av deras titlar och det handlar mest om krigarna.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 18 juni 2003, 18:42

Jag har själv en jävla massa problem att hitta något om religon i ämnet. Men bilden av Oden, eller vad för namn skyternas motsvarighet kan ha haft, som vandrare borde inte vara svår att konstatera. Med det åsyftar jag att skyterna var nomader och att deras kungar bodde på stäppen även efter det att städer grundats. Följdaktligen är det inte svårt att tänka sig deras gud så som en vandrare.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 18 juni 2003, 19:08

Leonidas skrev:
UrsusRex skrev:Myten om Oden som vandrare tros ha nått Norden via skyterna som kom i kontakt med utvandrarfolk från skandinavien århundradena f.Kr. (Källa fornnordiskt lexikon)
Menar du att detta skandinaviska folk återvände hem sedan med denna mytbildning i bagaget? Eller gick Odenkulten i fler led, t.ex. skyter -> sarmater -> goter... och sedan? Om kulten förts vidare av migrerande folk, borde sannolikheten att det likaledes förts till Norden av ett migrerande folk vara ganska stor. Frågan är vilket?
Så jag tror starkt på en Odenfigur i skytisk/sarmatisk religon. En schamanistisk ryttargud på vandring med rötter i indoeuropeiska religioner och asien.
Men Leonidas frågeställning är jätteintressant.
Var det ett folkslag som utvandrade från norden och sedan återvände?
Eller var det lånade trupper från norden (jag är medvetaen om att NATO inte fanns på den tiden!) som efter avtjänad tid återvände me dhästar och guld?
Eller är det bara så enkelt som att påtryckningarna från öst drev folk västerut och till norden varpå deras trosuppfattningar blandades med den redan befintliga?

OCH VILKET var folket som förde odenskulten till norden?

ca 500 f.Kr sökte skyterna allierade för att försvara sig mot den persiska kung Darius utan resultat. Kanske värvade de då legosoldater från norden?

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 18 juni 2003, 19:12

Under samma krig runt år 500 f.Kr mot Darius tillämpade skyterna den brända jordens taktik vilket kanske fick folkgrupper väster om dem eller rent av de skyter som fanns där innan kriget att i brist på frodig mark flytta längre västerut och till skandinavien?

Skriv svar