Asagudarna och deras ursprung.

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 24 juni 2003, 22:28

"Likheten med den fornnordiske guden Tor förs gärna tillbaka på gemensamma indoeuropeiska myter" (källa: NE)

Ja varför inte? Han är ju den demondräpande, blixtskjutande åskans herre, likt Tor. Fast han rider ju på den vita elefanten Airāvāta, det kanske inte är så värst nordiskt... :wink:

Bild
Bild

Kusiner(?)

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 24 juni 2003, 22:45

Tja... Det e ju solklart det syns på polisongerna att de är släkt :lol:

I en bokillustration av Lorenz Frolich från 1895 ses Loke och Tor på vär till Trym i Tors vagn. Hjulen har hakkors..... en solvagn?

Nä nu svamlar jag ...ska kolla upp vagnar som Djinghis bett om

Återkommer senare
/Björn

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 24 juni 2003, 23:30

UrsusRex skrev:Tackar Leonidas!! :D
Det är faktiskt en hel bok utlagd. Mkt bra hittils!

bigj5
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:25
Ort: Västkusten

Om Asagudar och annat löst gudafolk

Inlägg av bigj5 » 25 juni 2003, 12:47

Hejsan!
Angående Asagudarna.

Vet dock inte så mycket mer om just detta som andra skulle jag tro. Har dock "läst" att en del historiker verkar luta åt att dessa asagudar så starkt påminner om de forna grekiska och romerska gudavärldarna att en viss "import" verkar vara sannolik för Nordens del. Naturligtvis hopblandad med egna varianter. Det verkar ju som gudarna bland "vanerna" var snällare och kanske hade de mer kvinnliga drag än de asagudar som exempelvis Tor och Oden och andra krigiska element.

Under perioden ungeför år 0 fram till 500-600-talen rörde det ju på sig i den del av Europa som låg norr om Limes, den romerska gränsen. Det är kanske så att impulser söderifrån även kan ha letat sig upp hitt till Skandinavien! Folk rörde ju på sig även på den tiden. Man handlade, hörde talas om andra gudar o.s.v. Vilket satte sina spår.

Asagudarna fördes väl in av dem som hade bäst kontakter - vilket ju plundrare och handelsmän oftast hade under denna tid. Men exakt hur det var vet vi inte riktigt - men impulser söderifrån är väl inte omöjligt att tänka sig. Kristendomen kom väl samma väg något senare. Även den påverkade ju människorna här uppe! Trots vad man kan tro idag, så var den hedna tiden långt mer tolerantare vad gäller tron än vad som senare sker under den kristna tiden. Då fick man bara ha en gud, inga andra. Hedningarna var mer flexibla på den punkten, skulle man kunna uttrycka saken! Under den kristna tiden gick det ju så långt att det blev dödsstraff på att tro på något annat än den kristne guden! Sådana grymma regler förekom knappast under hednatiden - då var man i det hänseendet mer fri att experimentera fram gudar och andrar litre som man själv ville. Mångfalden var större då, iro0niskt nog!

Det är ju bara lösa tankar, men jag tror att vi får se utvecklingen i sådana banor!

MNVH
bigj5

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 25 juni 2003, 14:17

Välkommen Bigj5
Jag tror som du att gudarna till viss del är "importerade" men endast fragment av dem som kommit att bilda en helhetsbild av dem.
T.e.x som i vår tidigare disskusion här i strängen angående Oden. Jag tror schamanistiska gudar har funnits bland de flesta naturfolk och så även i norden sedan urminnes tider. Förmodligen hette inte denna gud Oden och kanske själva namnet vuxit ur Whotan men en schamangud fanns. Senare blev denna gud en vandrande gud i och med utvanndringen från skandinavien eller möjligtvis kom han att ses som en vandrande gud efter mötet med skyter och sarmater (vilket jag ärligt talat tvivlar på). Men efter mötet med dessa folk kom goterna att ta till sig ridkonsten och förmodligen kom deras gud att bli beriden. Vid deras (eventuella) återvandring (kring 400-talet) eller genom kontakter (vilka Leonidas tidigare påvisat) med norden återkom schamanguden men nu till häst vilket kan ses på hjälmplåten från vendel b.la. ,som finns tidigare i denna sträng. Ungefär så kan jag tänka mig att det gått till. Själva strukturen för gudavärlden och gudarnas förebilder tror jag dock härstammar från de indoeuropeiska gudarna.

Teorier om att makthavare importerat gudar rätt av tror jag inte ett dugg på. En forskare som är intressant är Dumézil verksam i början av 1900-talet om jag inte minns fel. Han började som språkforskare men kom allt mer in på de Indoeuropeiska folkens mytologi. Enligt Georges Dumézil utmärsk dessa indoeuropeiska folk av en social tredelning som återspeglas i mytologin och gudavärlden från Indiskt till Keltiskt område. Dessa tre "klasser" är härskare, krigare och näringsidkare och i nordisk mytologi skulle dessa motsvaras av Oden,Tyr,Tor och Frej vilket jag skulle kunna disskutera i evighet. Varför inte Oden, Tor och Njord t.e.x?
Men förmodligen berodde identiteten av dessa tre gudar på var i skandinavien man levde.

/Björn

bigj5
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:25
Ort: Västkusten

Om gudarna

Inlägg av bigj5 » 25 juni 2003, 17:18

Hejsan UrsusRex!

Tja, vi har väl ganska likartade uppfattningar på flera punkter. Dock så är jag icke överens med dig om det här med att goter och andra överhuvud taget skulle ha härstammat från Skandinavien. Det är nog bara sagor utan någon som helst täckning i verkligheten. varför skulle ett gäng goter plötsligt sticka söderut i massor? Knapast troligt alls! Men det är upp til var och en att tro på det - jag gör det icke!

Däremot tror jag på en viss import av gudar söderifrån, eftersom vi importerat det mesta därifrån. Ja, vi själva kommer ju därifrån efter det att isen dragit sig tillbaks för åtta-nio tusen år sedan!

Så, vi får väl nöja oss med var sin tro tills det dyker upp fler upppgifter eller nya fynd! Tills dess så håller jag mer på att det var vi här uppe som lärde sig av dom där nere - tvärtom är ju närmast en omöjlighet!

Okey, ha det väl!


MVH
bigj5

Hlidsjalf
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 22 februari 2003, 22:12
Ort: Gbg

Inlägg av Hlidsjalf » 25 juni 2003, 20:37

>>bigj5

Det finns en del som talar för att goterna skulle ha kommit ifrån skandinavien. Sedan få man också ta i akt att större delen av de som kallades goter inte var goter från början utan tillhörde andra stammar som anslöt ig till goterna och valde att kalla sig goter. En teori är att en skara goter utvandrade från skandinavien för att sedan förenas med flera andra stammar som också valde att kalla sig för goter. Men det är som sagt bara en teori.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 25 juni 2003, 21:03

Hlidsjalf skrev:>>bigj5

Det finns en del som talar för att goterna skulle ha kommit ifrån skandinavien. Sedan få man också ta i akt att större delen av de som kallades goter inte var goter från början utan tillhörde andra stammar som anslöt ig till goterna och valde att kalla sig goter. En teori är att en skara goter utvandrade från skandinavien för att sedan förenas med flera andra stammar som också valde att kalla sig för goter. Men det är som sagt bara en teori.
Jag tror inte att järnålderns Sverige, eller ens Skandinavien hade ett tillräckligt stort befolkningsunderlag för att kunna bidra med så stora folkvandringar som Goter, Heruler, Vandaler och andra folk förde med sig.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 25 juni 2003, 21:14

Diskussionen om goter och deras ursprung finns in en annan tråd, så låtom oss hålla denna tråds diskussion till vad dess rubrik åsyftar.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 25 juni 2003, 21:21

Leonidas skrev:Diskussionen om goter och deras ursprung finns in en annan tråd, så låtom oss hålla denna tråds diskussion till vad dess rubrik åsyftar.
Jo det har ju stötts och bötts så mycket vid det här laget så det förtjänar en paus. Så vart var vi ngnstans? Uppsalatemplet?

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 25 juni 2003, 21:27

Djinghis Khan skrev:
Leonidas skrev:Diskussionen om goter och deras ursprung finns in en annan tråd, så låtom oss hålla denna tråds diskussion till vad dess rubrik åsyftar.
Jo det har ju stötts och bötts så mycket vid det här laget så det förtjänar en paus. Så vart var vi ngnstans? Uppsalatemplet?
Sist jag var inne handlade det om orientaliska gudars likhet med våra nordiska!

En fråga som också stötts och blötts är att Oden förde asatron med sig. Hur, tycker ni att man skall tolka den källan? Har det varit ett annat folk som fört den med sig eller..?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 25 juni 2003, 21:36

Sist jag var inne handlade det om orientaliska gudars likhet med våra nordiska!

En fråga som också stötts och blötts är att Oden förde asatron med sig. Hur, tycker ni att man skall tolka den källan? Har det varit ett annat folk som fört den med sig eller..?
Men det har vi ju redan tidigare (se mina och Ursus tidigare inlägg) diskuterat att de ursprungliga indoeuropeiska folken traditionellt har ett gemensamt gudapantheon, inklusive den galme uven Oden som allra längst tillbaka i tiden antagligen härrör från en schamanistisk, möjligen Finno-Ugrisk gudom från neolitisk stenålder.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 25 juni 2003, 22:36

Jag menade mer praktiskt hur det gick till. Vilket folk förde religionen vidare eller har den hela tiden funnits här, men förändrats genom inflytande från andra kulturbärare än invaderande folk?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 25 juni 2003, 22:43

Leonidas skrev:Jag menade mer praktiskt hur det gick till. Vilket folk förde religionen vidare eller har den hela tiden funnits här, men förändrats genom inflytande från andra kulturbärare än invaderande folk?
Men då är vi inne på den tidigare diskussionen igen, du har kollat de tidigare relaterade inläggen va?

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 25 juni 2003, 22:50

Leonidas skrev:Jag menade mer praktiskt hur det gick till. Vilket folk förde religionen vidare eller har den hela tiden funnits här, men förändrats genom inflytande från andra kulturbärare än invaderande folk?
Jag tror att religion, precis osm alla andra kulturyttringar förändras under tid, varför man kanske inte ska leta efter DRAMATISKA omvälvningar i samhället för att se skiftningar i en religion: snarare har nog samhället sakta föraändrats varför det uppkommit behov av att tillbedja "nya" gudar. Detta har på sikt ändrat religionen från att ha varit en renodlad fruktbarhetskult till en mer facetterad religion innehållande såväl fruktbarhetsgudar som krigsgudar. Troligtivis har man fått influenser "utifrån", men frågan är: vad är i så fall utifrån? går det att skarpt geografiskt avränsa en kultur eller flyter de alla in i varandra mer ller mindre?

Skriv svar