Resom sten!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Re: Resom sten!

Inlägg av Markus Holst » 24 aug 2025 15:20

koroshiya skrev:
20 aug 2025 18:06
1. End(ast) möpar m(åst)e
2. mala (om) de b(om)ber
3. som då ingen sprängde
4. senast det var envig
5. med väldiga våldsmän
6. vet, ryssar och tyskar.
7. Bomber bör ej glömmas
8. benhård möp nu menar.
Ber om ursäkt, såg inte detta kväde förrän nu. Mycket passande.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 24 aug 2025 15:45

Tack :)

Problemet är att få fram det man egentligen vill säga. Versmåttet gör liksom att dikten får sitt eget liv. Ska man skriva mot ett givet mål och följa reglerna, så är det plötsligt inte så lätt. Själva rimsystemet i sig är dock inte så svårt, men risken är att det man skriver bara blir trams.

Och, jag hade inte tänkt mig att det skulle stå så, utan det är bara ett exempel på hur det fungerar.

Tänkte först att skriva något om en harig hirdman som hette Hans, men tänkte att det är väl bäst att inte göra det :)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 24 aug 2025 15:52

koroshiya skrev:
24 aug 2025 15:45
Tänkte först att skriva något om en harig hirdman som hette Hans, men tänkte att det är väl bäst att inte göra det :)
Var inte blyg nu, kör hårt! :happycomboy:

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025

Inlägg av Hans » 24 aug 2025 16:35

koroshiya skrev:
...
Ytterst klokt beslut. Jag känner vägen till den västra kusten.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 24 aug 2025 16:49

Hans skrev:
24 aug 2025 16:35
koroshiya skrev:
...
Ytterst klokt beslut. Jag känner vägen till den västra kusten.

MVH

Hans
Du har en kanon också.

Jag får åtminstone äta de där kräftorna först :)

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 24 aug 2025 17:04

Åts det kräftor 1025? Men du hinner nog innan jag är där.

1025 fanns väl inga Hans i det som skulle bli Knugariket, vad hade jag hetat då? Parar lite trådar här.

MVH

Hans

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 24 aug 2025 17:27

Det kan ha funnits en hans, eller mer korrekt en Johannes, eller johan etc 1025. Då hade sverige ändå haft kontakt med kristendom i nästan 200år. Troligen hade vi haft kontakt längre än så. Jag har hört spekulationer om att kristendomen har en lika lång historia som Sverige som asatro nästintill.

Asatro är ju en relativt ung religion som dyker upp efter att romarriket har blivit kristet och massa nordbor varit där och hälsat på.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 24 aug 2025 17:33

Är asatron såpass ny? Förvånar mig, trodde den var äldre. Men kontakter med romarriket är väl hyfsat bekräftade. Med arkeologiska fynd. Och några av mina kollegor tjänade där.

MVH

Hans

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 25 aug 2025 01:40

Asatron är något hundratal år äldre än islam, men inte mycket mer. Det äldsta fyndet vi har hittils som nämner Odin kommer från sent 300-tal/tidig 400-tal. Sen vet vi inte om det var asatro som den vi tänker på eller bara råkar vara ett namn. Men hursomhelst, på 400-talet har redan skandinaviska köpmän och krigare och annat folk varit nere i det kristna romerska imperiet och hälsat på. Under hela vendeltiden vet vi att det finns kontakt mellan skandinavien och det kristna England och även norra tyskland. Vi vet inte när asatro dyker upp i skandinavien som religion i den mening vi idag ger den, men det bör väl ske under vendeltiden.

Men det kan mycket väl vara så att asatro blir en större grej först på säg, 700talet, och då har vi redan flera århundraden av kontakter med kristendomen i bagaget.

Tar vi västsverige som exempel med kata gård och en stenkyrka som är byggd på sent 900-tal /tidigt 1000-tal kan manju tänka sig att där det finns en stenkyrka har det tidigare funnits träbyggnader. Det kan vara på det viset att västra sverige är kristet eller påverkat av kristendom redan från 600-talet i kontakterna med engelska öarna. Och då är kristendomen i stort sett lika gammal i "sverige" som asatro.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 25 aug 2025 06:55

Ok, tack för den redogörelsen.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem

Inlägg av von Adler » 25 aug 2025 07:48

Redan tidigt på 1000-talet är ju kring hälften av runstenarna som reses i Mälardalen märkta med kristna kors. Det är möjligt att kristendomen var överrepresenterad bland de som hade råd att resa runstenar, men generellt samexisterade kristendom och asatro i minst 100 år innan kristendomen blev statsreligion och en kristen hirdman som heter Hans, Johan eller Johannes är inte alls en omöjlighet 1025.

Sen är det inte alls omöjligt att vård hirdman respekterar blotet vid tinget, har tors-t på sitt svärd (som han ärvt av sin far) och mumlar magiska besvärjelser för mod och styrka där Oden och Tyr åkallas innan han går i strid oavsett hur mycket han bär silverkors runt halsen och går på mässan i kyrkan varje söndag och bekänner sina synder till prästen.

Det var inte helt ovanligt att man stoppade in sin staty av Frej eller Freja i kyrkan och kallade denne ett lokalt helgon och plockade ut den att marschera runt fälten för att välsigna sådden varje vår. Rätt mycket av asatrons folktro lever kvar än, och det dokumenterades att Oden och Tor åkallades i magiska besvärjelser som lästes över märrar för att de lättare skulle bli dräktiga med föl i Småland på 1600-talet.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 25 aug 2025 08:03

Folktro håller jag med om att den lever vidare men tros det verkligen på asar? Småfolk, vettar och tomtar trodde ju mången äldre på under 1900-talet. Hur det är nu är jag osäker på.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem

Inlägg av von Adler » 25 aug 2025 08:21

Markus Holst skrev:
25 aug 2025 08:03
Folktro håller jag med om att den lever vidare men tros det verkligen på asar? Småfolk, vettar och tomtar trodde ju mången äldre på under 1900-talet. Hur det är nu är jag osäker på.
Hur mycket det tros på dem som gudar och hur mycket det tros på dem som folktroväsen är svårt att avgöra. Asatrons gudar var ju enligt sagorna varken allsmäktiga eller allvetande, de åldrades (Tor är ju på väg att dö av ålder genom att brottas med åldrandet själv genom Utgårdalokes magi) om de inte äter Iduns guldäpplen, kunde såras och dödas (se t.ex. Balder och historierna kring Ragnarök) m.m.

Fakta är i alla fall att det finns näver- och barkrester med runristningar med besvärjelser och åkallanden från 1300-talet och nedtecknade historier om besvärjelser på 1600-talet som åkallade Oden och Tor.

Det är också på 1600-talet som man nedtecknar historien om hur Oden ska ha visat sig för de trötta Svealänningarna vid slaget vid Lena 1208 och på så vis uppmuntrat dem till en ny stöt, som drev Sverker Karlsson (Sverker den Yngre) dansk-svenska här ner i ett träsk där den slogs ihjäl.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 25 aug 2025 15:08

Lite spridda skurar.

Fördelen med versmått som är så styrda är att de blir mycket lättare att komma ihåg. Om minnet sviker en, så vet man ändå ofta hur ordet måste se ut, och eftersom det också skall passa innehållsmässigt, så är det en stor hjälp. Jämför med att försöka komma ihåg ren prosa.

Men bara för det kan man inte förutsätta att dikter och annat är urgammalt. Nutida antropologer vet exempelvis att muntliga berättelser kan förändras ganska snabbt.

Om ett namn till Hans - binamn kan alltid vara något - han kan vara Utvegn, den otvättade :D eller om det var jag som var det.

Äldsta omnämnandet av Oden finner vi på en brakteat från Vindelev, och det är säkert den Davian tänker på. Den hittades för bara några år sedan.
odin.jpg
Iz Wothnas weraz står det, med början bak vid hårflätan och uppåt vänster. Han är Odens man. Det finns mer text på brakteaten, som är svårare att förstå.

Och visst finns det svenska historiker som menar att asatron är något som dök upp med romersk järnålder, eller ännu senare. Vissa ser Gamla Uppsala som en hednisk reaktion, delvis skapad av folk som flydde från kontinenten och inte ville vara kristna.

Om svealänningar vid Lena. Krigarna i dessa områden under denna var tämligen säkert från närområdet, som ju var ett stort populationscentrum i Sverige. Jämför med Håkon Håkonssons saga, där man kan läsa om Birger jarl och hans svear. Helt säkert ska man läsa den sagans svear som svenskar, och det vore ju märkligt om en från Östergötland som begravdes i Västergötland, inte skulle ha krigare från dessa områden, som var hans maktbas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 25 aug 2025 16:17

En del av gudarna fanns väl redan före rjå? Jag har för mig att Nerthus är en sådan.