Ni får spamma fakta om varjag då.
De flesta runstenar är tämligen ritualistiska och innehåller inga strofer, men om man skall skriva en modern kan man väl strunta i det.
Lite hjälp för den som vill testa - heiti är en poetisk omskrivning som oftast bara är ett ord, exempelvis springare för häst, och kenning är en kombination, exempelvis, havets springare för skepp.
Här är drottkvätt, som kan passa. Varje strof är på åtta rader, och helst skall det vara sex stavelser i varje rad med tre betonade.
1. End(ast) möpar m(åst)e
2. mala (om) de b(om)ber
3. som då ingen sprängde
4. senast det var envig
5. med väldiga våldsmän
6. vet, ryssar och tyskar.
7. Bomber bör ej glömmas
8. benhård möp nu menar.
Det är egentligen inte så svårt, även om de formella reglerna gör att det kan bli en hel del meandrande, beroende på de hårda rimreglerna. Min tro är också att det var de som skapade en hel del heiti och kenningar. De var ett instrument för att få stroferna att vara formellt korrekta.
Man har två uddljudsrim i udda rader, och de jämna måste börja med samma ljud. Vokaler rimmar på vokaler. I strofen ovan är det möpar, måste och mala i rad 1 och 2, som, sprängde och senast i 3 och 4, o.s.v.
De udda raderna har halvassonans, och jämna rader har helassonans. Radens sista ord måste rimma på olika sätt med någon stavelse tidigare. Halv betyder att det är samma konsonanter ungefär, men en annan vokal. I strofen är det ast och åst, ingen och sprängde, o.s.v. Hel är med samma vokal, så, om och bom, sen och en...
Som ni kan se i rad 7 måste det inte vara ett uddljudsrim i radernas sista ord, utan det går bra att ha dem tidigare.
Jag markerar lite i strofen så ni kan se.
Sedan måste man som skald förstås ha rätt att inte följa reglerna helt och hållet hela tiden, exempelvis är det tveksamt om våldsmän och envig är korrekt. Det skall vara en svag stavelse i slutet, så våldsam och ensam är ok rent rimmässigt. Det finns också andra varianter av drottkvätt.
Jag har inte diktat på andra fornnordiska versmått, eller på det i Beowulf, men skulle förmodligen kunna knåpa ihop något som är ok.
Senast redigerad av 1 koroshiya, redigerad totalt 20 gånger.