Treuddar

Patrik Öbrink
Medlem

Treuddar

Inlägg av Patrik Öbrink » 03 aug 2025 17:16

Ramlade över en video på YouTube - https://www.youtube.com/watch?v=BALxh3UU9wg&t - och började fundera på vad dessa treuddar egentligen hade för funktion.

På Wikipedia sägs att "Treudd är en förhistorisk stensatt grav i form av en tresidig stensättning med markerat insvängda sidor. Gravarna är ofta tomma vilket antyder att de ibland kan ha varit enbart av kultisk betydelse. Gravar av denna typ är från äldre och yngre järnåldern." (https://sv.wikipedia.org/wiki/Treudd_(arkeologi))

En professor menar att de symboliserar världsträdet Yggdrasils tre rötter. Jag tycker det låter långsökt, men jag är ju ingen expert.

På en del ställen, men långtifrån alla, finns treuddar i ett område där det också finns bl.a. domarringar, som ofta är fyndfattiga brandgravar.

Kan det ha något med månens tre faser att göra?

Har ni några tankar?

treudd.png

Stora Drakaröret utanför Nässjö.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024

Re: Treuddar

Inlägg av sveahk » 04 aug 2025 08:51

Utan att kunna ge svar på din fråga...tyska wikipedia är lite utförligare
https://de.wikipedia.org/wiki/Treudd
dessutom hittar vi något liknande också i England
https://de.wikipedia.org/wiki/Tri-radial_cairn

Hans K

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 04 aug 2025 13:01

Tack. Intressant att tyskspråkiga Wikipedia har mer information om ett svenskt fenomen än den svenska motsvarigheten.

Jag fastnar bland annat för följande:

Förutom treuddar med låga kantstenar finns det en norsk variant som är en triangulär stenlagd fyrkant.

Av 120 undersökta treuddar innehöll 65 % kremerade ben och gravgåvor.

En treudd nära Täby hade en grundgrop i mitten som tydligen bar upp en hög. På gravfältet Inhåleskullen (som betyder ungefär Djävulens kulle, från svenskans hin håle för djävul), sydost om Uppsala, grävdes en treudd ut 2010 där några av kantstenarna fortfarande fanns kvar och den centrala delen var avsevärt förhöjd.

Treuddar och treodde förekommer i cirka 90 exempel i Danmark, 150 i Norge och cirka 2 800 i Sverige. Dessutom finns det cirka 200 triangulära gravar.

Den nordengelska versionen av treudd är bronsålderns triradialröse. Triradialröse är en typ av monument som finns på hedarna i norra England. De består av tre radiella stenarmar, vanligtvis högst sex meter långa och en halv meter höga. Över 20 exempel är kända, med en koncentration på åtta vid Lordenshaws i Northumberland. Bevarandegraden av de triradialröse varierar.

Symbolik baserad på siffran tre (Valknut) är utbredd i norr fram till vikingatiden.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025

Inlägg av Hans » 04 aug 2025 13:22

Nu spånar jag, kan treenigheten inom den kristna kyrkan vara någon form av arv eller koppling härifrån?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 04 aug 2025 16:17

Någon som kan förklara hur en triangulär fyrkant ser ut?

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 04 aug 2025 16:59

Markus Holst skrev:
04 aug 2025 16:17
Någon som kan förklara hur en triangulär fyrkant ser ut?
Det var jag som inte kontrollerade tillräckligt noga. Plats ska det vara, inte fyrkant.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 04 aug 2025 17:02

Hans skrev:
04 aug 2025 13:22
Nu spånar jag, kan treenigheten inom den kristna kyrkan vara någon form av arv eller koppling härifrån?

MVH

Hans
Den kristna treenigheten kommer från Matteus 28:19: ”Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andens namn”.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 04 aug 2025 17:15

Äsch - ni är ju inte torra bakom öronen... som inte ens vet vad en trekant är...

Jomen, de var nog så avancerade förr i tiden.

(Ett liknande skämt skrevs av en annan för länge sedan på Historieforum Västra Götalands mailinglista.)