Plundringen av Anundshög
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Plundringen av Anundshög
I förrgår utsattes Anundshögsområdet i Västerås för plundrare. Man har upptäckt ett femtiotal gropar. Förövarna tycks ha riktat in sig på skeppssättningarna.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastm ... par-gravda
Man undrar vad de tänkt hitta där?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastm ... par-gravda
Man undrar vad de tänkt hitta där?
-
Markus Holst
- C Skalman
Re: Plundringen av Anundshög
Den heliga graal
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Vore en sensation om de hittade den där. Ligger inte den gömd i Forshems kyrka?
-
Markus Holst
- C Skalman
Det är därför de inte har kvinnliga påvar. En sådan hade i förbifarten öppnat en ologisk dörr och sett att där ligger den. Så kan vi ju inte ha det.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
De var alla gånger utrustade med metalldetektor (hur många det var återstår att se) och utifrån kartan ligger de första huset i den närliggande byn Kvartslund mindre än hundra meter ifrån det fornminnesmärkta området. Sedan om det var någon som observerade något konstigt;
Från polisens hemsida;
Stefan
Från polisens hemsida;
Det kan hända att den personen eller personerna använde mörkersikte också.Anmälan om fornminnesbrott.
Uppgifter inkom om att ett flertal gropar hade grävts upp i Anundshög i Västerås och polisen ryckte ut till platsen.
På plats anträffades ett antal gropar i marken på fornlämningsområdet, och platsen dokumenterades. Vidare genomfördes dörrknackning i närområdet, för att se om någon mer information fanns att inhämta.
En anmälan om fornminnesbrott upprättas.
Stefan
-
koroshiya
- Stödjande medlem 2021
Även simpla artefakter kan vara värda tusentals kronor.
Det är också välkänt att det finns saker på outgrävda platser. Vid några provgrävningar har saker också stoppats tillbaka. De är lättåtkomliga och ligger nära ytan.
I mitt tycke kan man lika gärna ta upp dem och notera var man hittade det, för en del av kontexten har redan gått förlorad.
Det är också välkänt att det finns saker på outgrävda platser. Vid några provgrävningar har saker också stoppats tillbaka. De är lättåtkomliga och ligger nära ytan.
I mitt tycke kan man lika gärna ta upp dem och notera var man hittade det, för en del av kontexten har redan gått förlorad.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
Artefakter som är värda tusentals kronor, jo det är dem.
Såvitt vad jag vet blir antikhandlarna misstänksamma om någon med exempelvis romerska mynt skulle komma in till dem (speciellt om det har blivit känt att en plundring har skett).
Stefan
Såvitt vad jag vet blir antikhandlarna misstänksamma om någon med exempelvis romerska mynt skulle komma in till dem (speciellt om det har blivit känt att en plundring har skett).
Stefan
-
Markus Holst
- C Skalman
Antikhandlare i USA har aldrig hört om Anundshög.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
Artefakter från gravfält kan vara attraktiv för den undre världen också.
Stefan
Stefan
-
koroshiya
- Stödjande medlem 2021
Det är det vi menar. Folk gräver och säljer svart.
Dessa diskussioner finns överallt och själv tycker jag den svenska lagen är kass. Det är bättre att staten betalar marknadsvärde och låter folk söka. På det viset berättar folk gärna.
De kan finna okända saker, och då hjälper det arkeologin.
Som det är nu får man väl tillstånd att söka på badplatsen, men inte mycket mer.
Dessa diskussioner finns överallt och själv tycker jag den svenska lagen är kass. Det är bättre att staten betalar marknadsvärde och låter folk söka. På det viset berättar folk gärna.
De kan finna okända saker, och då hjälper det arkeologin.
Som det är nu får man väl tillstånd att söka på badplatsen, men inte mycket mer.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
Lagen mot sådana plundringar är för luddig för att vara effektiv och likaså straffskalan antar jag.
Stefan
Stefan
-
a81
- Medlem
Det måste också vara ganska bildade, sofistikerade kriminella som är intresserade av fornfynd från järnåldern. Och intresset för svensk järnåldern är väl inte jättestort världen över? Dessutom är det knappast frågan om saker med ett enormt högt värde. Det är liksom tusenlappar snarare än miljoner. Vilka är egentligen köparna? Visst skulle man kunna tänka sig att exempelvis östeuropeiska oligarker kan ha ett intresse för vikingatiden, men är inte detta för "billiga" grejer?
Är inte något slags ideologiskt motiv, t.ex. nynazister eller asatroende, troligare i så fall? Jämför t.ex. med vandalisering av den s.k. påvestenen i Gamla Uppsala:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... la-uppsala
Det förefaller i alla fall finnas grupper med ett missriktat intresse för den här typen av fornminnesplatser.
Är inte något slags ideologiskt motiv, t.ex. nynazister eller asatroende, troligare i så fall? Jämför t.ex. med vandalisering av den s.k. påvestenen i Gamla Uppsala:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... la-uppsala
Det förefaller i alla fall finnas grupper med ett missriktat intresse för den här typen av fornminnesplatser.
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Nu har ärendet lämnats över till NOA:s avdelning för kulturarvsbrott.
https://www.sverigesradio.se/artikel/no ... -anundshog
https://www.sverigesradio.se/artikel/no ... -anundshog
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
Det polisiära arbetet har väl pausat nu.
Stefan
Stefan
-
sonderling
- Stödjande medlem 2021
Har nått plundrats överhuvudtaget? Jag tillhör de som reagerat på att det är så grunda gropar? Ser ut som ett par dm, högst?
Har faktiskt varit sån som fuskat runt med metalldetektor, jag tänker på det djupet har de väl väl hittat tappade mynt från pick nickare av senare tidsålder?
Eller vad hittar man för forn fynd på det djupet?
Sonderling
Har faktiskt varit sån som fuskat runt med metalldetektor, jag tänker på det djupet har de väl väl hittat tappade mynt från pick nickare av senare tidsålder?
Eller vad hittar man för forn fynd på det djupet?
Sonderling