Halsring funnen i Trollhättan

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7415
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Halsring funnen i Trollhättan

Inlägg av koroshiya » 20 mars 2025, 13:23

Den väger ett kilo och hittades vid grävarbete. En person var nere i en grop och inspekterade.

https://www.ttela.se/nyheter/trollhatta ... e74afa8640

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33837
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Halsring funnen i Trollhättan

Inlägg av Hans » 20 mars 2025, 13:36

Om nu hela ringen är av bara guld och väger cirka ett kilo så är det ungefär 90 000, vi pratar €, i bara metallvärde. Vad är praxis i hittelön för dylika tingestar?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2545
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Halsring funnen i Trollhättan

Inlägg av cats » 20 mars 2025, 14:04

Ersättningen för upphittade föremål i Sverige är 10% av föremålets värde.

För historiska artefakter är belöningen i regel större. Exakt hur mycket är svårt att säga, eftersom länsstyrelsen bestämmer varje föremål individuellt, och uppgifterna om de olika fyndens ersättningsnivåer är inte offentlig handling.

Upphittaren i Sverige har rätt till en ersättning om fyndet består av ädelmetaller eller kopparlegeringar och är äldre än från 1850. Ersättningen bestäms av länsstyrelsen och kan vara betydande beroende på fyndets värde och historiska betydelse. Det vill säga, skrotvärdet är inte det man utgår från.

I Finland regleras upphittade historiska artefakter av Museiverket. Upphittaren har rätt till en ersättning som bestäms av Museiverket, och ersättningen kan vara upp till 50% av fyndets värde. Fyndet måste anmälas till Museiverket, som sedan bedömer fyndets betydelse och värde.

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33837
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Halsring funnen i Trollhättan

Inlägg av Hans » 20 mars 2025, 14:26

Tack cats.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7415
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Halsring funnen i Trollhättan

Inlägg av koroshiya » 20 mars 2025, 14:36

Det beror lite på hur man hittar en sak, om jag har förstått rätt. Om det inte är en känd fornlämning skall man få värdet av fyndet, om staten väljer att köpa. Fast då måste man skatta.

De som hittade Vitteneringen fick 250 000 på 90-talet. Vittene ligger en mil från den här fyndplatsen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vitteneskatten

250 000 är nog det minsta upphittaren får i det här fallet.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2545
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Halsring funnen i Trollhättan

Inlägg av cats » 20 mars 2025, 14:42

Ett (komplicerat) sätt att snoka reda på summan, är att kolla skatteinkomsterna på upphittaren.

Skatteverket betraktas hittelön som en inkomst av tjänst och det är därför skattepliktigt. Man måste alltså deklarera hittelönen och betala inkomstskatt på den. Om man vet vem som är upphittare, och kan komma åt personens personliga deklaration, då kan man få reda på vad de fick för fyndet.

edit:
Korrigerar lite min tidigare uppgift, det verkar som om man skiljer på hittelön och inlösning i Sverige.
Skillnaden mellan hittelön och inlösensersättning är följande

Hittelön: Ges till upphittaren av ett fornfynd som av en tillfällighet gjorts i eller vid en fornlämning och har samband med denna.
Hittelönen motsvarar en tiondel av fyndets värde och är skattefri.

Inlösensersättning: Ges för fornfynd som hittats under andra omständigheter än i eller vid en fornlämning.
Staten har förköpsrätt till vissa fornfynd, vilket betyder att upphittaren ska erbjuda staten att köpa föremålen.
Inlösensersättningen motsvarar fyndets hela värde och är skattepliktig

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33837
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Halsring funnen i Trollhättan

Inlägg av Hans » 20 mars 2025, 16:01

Skarpögd arbetare lär få en liten bonus m.a.o.. Trots skatt.

Men kan den verkligen vara ensam? Vad är sannolikheten för att man tappar (låg, ett kilo) eller gräver ner en sak?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2545
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Halsring funnen i Trollhättan

Inlägg av cats » 20 mars 2025, 16:15

Hans skrev:
20 mars 2025, 16:01
Skarpögd arbetare lär få en liten bonus m.a.o.. Trots skatt.

Men kan den verkligen vara ensam? Vad är sannolikheten för att man tappar (låg, ett kilo) eller gräver ner en sak?

MVH

Hans
Sant, lite skumt med ett sådant ensamt föremål

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7415
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Halsring funnen i Trollhättan

Inlägg av koroshiya » 20 mars 2025, 16:25

Några säger också att det är fejk. Vi får se.

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33837
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Halsring funnen i Trollhättan

Inlägg av Hans » 20 mars 2025, 17:45

Fejk? På vilket sätt?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7415
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Halsring funnen i Trollhättan

Inlägg av koroshiya » 20 mars 2025, 20:59

Ja, att den är nytillverkad, och gjord på skoj.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5E ... s-vara-bus

Vi får se.

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33837
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Halsring funnen i Trollhättan

Inlägg av Hans » 20 mars 2025, 21:04

Ok. Tack. Vi får se men det låter som konstigt fejk och i vilket syfte?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7415
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Halsring funnen i Trollhättan

Inlägg av koroshiya » 20 mars 2025, 21:08

Ja, och om det är någon ädelmetall i ... bara för att kanske lura en jobbarkompis.

Det vore väldigt mycket jobb för i så fall nästan ingenting.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7415
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Halsring funnen i Trollhättan

Inlägg av koroshiya » 21 mars 2025, 15:31

Visade sig vara fejk.

https://www.lansstyrelsen.se/vastra-got ... nfynd.html

Ytterligare en typ av västgötaklimax :) Det är nog landskapet som har flest sådana här skojerier i modern tid.

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33837
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Halsring funnen i Trollhättan

Inlägg av Hans » 21 mars 2025, 15:39

Västgötaklimax. Lita inte på någon väster om Vättern i Knugariket. Tack för att du bekräftar mina fördomar.

MVH

Hans

Skriv svar