Halsring funnen i Trollhättan
Halsring funnen i Trollhättan
Den väger ett kilo och hittades vid grävarbete. En person var nere i en grop och inspekterade.
https://www.ttela.se/nyheter/trollhatta ... e74afa8640
https://www.ttela.se/nyheter/trollhatta ... e74afa8640
Re: Halsring funnen i Trollhättan
Om nu hela ringen är av bara guld och väger cirka ett kilo så är det ungefär 90 000, vi pratar €, i bara metallvärde. Vad är praxis i hittelön för dylika tingestar?
MVH
Hans
MVH
Hans
Re: Halsring funnen i Trollhättan
Ersättningen för upphittade föremål i Sverige är 10% av föremålets värde.
För historiska artefakter är belöningen i regel större. Exakt hur mycket är svårt att säga, eftersom länsstyrelsen bestämmer varje föremål individuellt, och uppgifterna om de olika fyndens ersättningsnivåer är inte offentlig handling.
Upphittaren i Sverige har rätt till en ersättning om fyndet består av ädelmetaller eller kopparlegeringar och är äldre än från 1850. Ersättningen bestäms av länsstyrelsen och kan vara betydande beroende på fyndets värde och historiska betydelse. Det vill säga, skrotvärdet är inte det man utgår från.
I Finland regleras upphittade historiska artefakter av Museiverket. Upphittaren har rätt till en ersättning som bestäms av Museiverket, och ersättningen kan vara upp till 50% av fyndets värde. Fyndet måste anmälas till Museiverket, som sedan bedömer fyndets betydelse och värde.
För historiska artefakter är belöningen i regel större. Exakt hur mycket är svårt att säga, eftersom länsstyrelsen bestämmer varje föremål individuellt, och uppgifterna om de olika fyndens ersättningsnivåer är inte offentlig handling.
Upphittaren i Sverige har rätt till en ersättning om fyndet består av ädelmetaller eller kopparlegeringar och är äldre än från 1850. Ersättningen bestäms av länsstyrelsen och kan vara betydande beroende på fyndets värde och historiska betydelse. Det vill säga, skrotvärdet är inte det man utgår från.
I Finland regleras upphittade historiska artefakter av Museiverket. Upphittaren har rätt till en ersättning som bestäms av Museiverket, och ersättningen kan vara upp till 50% av fyndets värde. Fyndet måste anmälas till Museiverket, som sedan bedömer fyndets betydelse och värde.
Re: Halsring funnen i Trollhättan
Tack cats.
MVH
Hans
MVH
Hans
Re: Halsring funnen i Trollhättan
Det beror lite på hur man hittar en sak, om jag har förstått rätt. Om det inte är en känd fornlämning skall man få värdet av fyndet, om staten väljer att köpa. Fast då måste man skatta.
De som hittade Vitteneringen fick 250 000 på 90-talet. Vittene ligger en mil från den här fyndplatsen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vitteneskatten
250 000 är nog det minsta upphittaren får i det här fallet.
De som hittade Vitteneringen fick 250 000 på 90-talet. Vittene ligger en mil från den här fyndplatsen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vitteneskatten
250 000 är nog det minsta upphittaren får i det här fallet.
Re: Halsring funnen i Trollhättan
Ett (komplicerat) sätt att snoka reda på summan, är att kolla skatteinkomsterna på upphittaren.
Skatteverket betraktas hittelön som en inkomst av tjänst och det är därför skattepliktigt. Man måste alltså deklarera hittelönen och betala inkomstskatt på den. Om man vet vem som är upphittare, och kan komma åt personens personliga deklaration, då kan man få reda på vad de fick för fyndet.
edit:
Korrigerar lite min tidigare uppgift, det verkar som om man skiljer på hittelön och inlösning i Sverige.
Skillnaden mellan hittelön och inlösensersättning är följande
Hittelön: Ges till upphittaren av ett fornfynd som av en tillfällighet gjorts i eller vid en fornlämning och har samband med denna.
Hittelönen motsvarar en tiondel av fyndets värde och är skattefri.
Inlösensersättning: Ges för fornfynd som hittats under andra omständigheter än i eller vid en fornlämning.
Staten har förköpsrätt till vissa fornfynd, vilket betyder att upphittaren ska erbjuda staten att köpa föremålen.
Inlösensersättningen motsvarar fyndets hela värde och är skattepliktig
Skatteverket betraktas hittelön som en inkomst av tjänst och det är därför skattepliktigt. Man måste alltså deklarera hittelönen och betala inkomstskatt på den. Om man vet vem som är upphittare, och kan komma åt personens personliga deklaration, då kan man få reda på vad de fick för fyndet.
edit:
Korrigerar lite min tidigare uppgift, det verkar som om man skiljer på hittelön och inlösning i Sverige.
Skillnaden mellan hittelön och inlösensersättning är följande
Hittelön: Ges till upphittaren av ett fornfynd som av en tillfällighet gjorts i eller vid en fornlämning och har samband med denna.
Hittelönen motsvarar en tiondel av fyndets värde och är skattefri.
Inlösensersättning: Ges för fornfynd som hittats under andra omständigheter än i eller vid en fornlämning.
Staten har förköpsrätt till vissa fornfynd, vilket betyder att upphittaren ska erbjuda staten att köpa föremålen.
Inlösensersättningen motsvarar fyndets hela värde och är skattepliktig
Re: Halsring funnen i Trollhättan
Skarpögd arbetare lär få en liten bonus m.a.o.. Trots skatt.
Men kan den verkligen vara ensam? Vad är sannolikheten för att man tappar (låg, ett kilo) eller gräver ner en sak?
MVH
Hans
Men kan den verkligen vara ensam? Vad är sannolikheten för att man tappar (låg, ett kilo) eller gräver ner en sak?
MVH
Hans
Re: Halsring funnen i Trollhättan
Några säger också att det är fejk. Vi får se.
Re: Halsring funnen i Trollhättan
Fejk? På vilket sätt?
MVH
Hans
MVH
Hans
Re: Halsring funnen i Trollhättan
Ja, att den är nytillverkad, och gjord på skoj.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5E ... s-vara-bus
Vi får se.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5E ... s-vara-bus
Vi får se.
Re: Halsring funnen i Trollhättan
Ok. Tack. Vi får se men det låter som konstigt fejk och i vilket syfte?
MVH
Hans
MVH
Hans
Re: Halsring funnen i Trollhättan
Ja, och om det är någon ädelmetall i ... bara för att kanske lura en jobbarkompis.
Det vore väldigt mycket jobb för i så fall nästan ingenting.
Det vore väldigt mycket jobb för i så fall nästan ingenting.
Re: Halsring funnen i Trollhättan
Visade sig vara fejk.
https://www.lansstyrelsen.se/vastra-got ... nfynd.html
Ytterligare en typ av västgötaklimax
Det är nog landskapet som har flest sådana här skojerier i modern tid.
https://www.lansstyrelsen.se/vastra-got ... nfynd.html
Ytterligare en typ av västgötaklimax
Re: Halsring funnen i Trollhättan
Västgötaklimax. Lita inte på någon väster om Vättern i Knugariket. Tack för att du bekräftar mina fördomar.
MVH
Hans
MVH
Hans