Stigande havsnivå fick Nordborna att lämna grönland

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13691
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Stigande havsnivå fick Nordborna att lämna grönland

Inlägg av Markus Holst » 15 augusti 2023, 17:10

Att lilla istiden fick Nordborna på Grönland att lämna ön har man länge tagit för givet eftersom det blev svårare att odla och livnära sig. Nu har forskarna förstått att den vid lilla istiden växande inlandsisen tryckte ner bosättningarna under havsnivån vilket än mer försvårande livet. Ovanpå det gjorde den växande ismassans gravitation att havsvattnet drogs mot ön den sammanlagda havsstigningen lär ha varit 3,5 meter på södra Grönland. Vet man hur Grönlands typografi ser ut förstår man att det inte fanns mycket utrymme kvar för en nordisk livsstil.

https://illvet.se/manniskan/nu-vet-vi-m ... n-gronland

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Stigande havsnivå fick Nordborna att lämna grönland

Inlägg av a81 » 15 augusti 2023, 22:19

Kan inte digerdöden i mitten av 1300-talet ha spelat en viss roll? Om uppåt 50 procent av nordborna dött i pesten, så är det kanske intressantare att flytta tillbaka till Island eller rent av Norge än att uthärda tuffa livsvillkor på Grönland?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Stigande havsnivå fick Nordborna att lämna grönland

Inlägg av Hans » 15 augusti 2023, 22:50

Deras beräkningar och modeller avslöjar att den växande ismassan troligen även utgjorde en starkare gravitationskraft på vattnet runt Grönland och fick havsnivån att stiga med inte mindre än 3,3 meter.
Från länken. Min fetstil.

Nu var det länge sedan jag läste någon form av fysik men hur kan en ismassa påverka gravitationen? Massan själv har helt marginell gravitation.

MVH

Hans

rmpj74
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: 8 augusti 2023, 22:07
Ort: varierande...

Re: Stigande havsnivå fick Nordborna att lämna grönland

Inlägg av rmpj74 » 15 augusti 2023, 23:24

Hans skrev:
15 augusti 2023, 22:50
Nu var det länge sedan jag läste någon form av fysik men hur kan en ismassa påverka gravitationen? Massan själv har helt marginell gravitation.
Jag är inte heller någon expert på fysik och min första tanke var att skribenten på Illustrerad Vetenskap måste ha missuppfattat något, men:

https://phys.org/news/2022-04-nuances-g ... heets.html

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Stigande havsnivå fick Nordborna att lämna grönland

Inlägg av Hans » 16 augusti 2023, 08:39

Tack rmpj74, skall läsa när jag har lite mer tid, efter en kortare resa som snart startar.

MVH

Hans

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1509
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Stigande havsnivå fick Nordborna att lämna grönland

Inlägg av HJ » 17 augusti 2023, 08:48

Den lokala tyngdaccelerationen (det "g" vi brukar ange till 9,81 eller 9,82 m/s^2) varierar över jordytan. De större variationerna styrs av latitituden (kombinerad effekt av jordens klotform är lite avplattad mot polerna och centrifugalkraften på grund av jordens rotation kring sin egen axel), men sedan finns även en lokal variation kopplad till topografin genom hur massan är fördelad i och på och under jordskorpan. Havsytans anpassar sig till det lokala tyngdaccelerationen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gravity_of_Earth

Så effekten finns. Om Grönlandsisen kan ge upphov till 3,5 meter nivåändring har jag svårt att bedöma.

/Håkan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13691
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Stigande havsnivå fick Nordborna att lämna grönland

Inlägg av Markus Holst » 17 augusti 2023, 10:24

Grönlandsisen orsakade två fenomen, inte bara gravitation. En stor del handlade om att den växande ismassan tyngde ned landetvå så kusterna hamnade under vatten.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5061
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Stigande havsnivå fick Nordborna att lämna grönland

Inlägg av koroshiya » 23 augusti 2023, 06:13

En stor anomali finns i indiska oceanen. Gravitationen är lägre och där finns därför ett ca. 106 meter djupt "hål". Man märker det förstås aldrig eftersom det är ett mycket stort hål, typ 3 M km².

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11948
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Stigande havsnivå fick Nordborna att lämna grönland

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 augusti 2023, 06:22

Det är nog inte stigande havsnivå som gjorde att nordborna lämnade Grönland och jag har för mig att jag har läst nånstans att man inte vet den riktiga orsaken. Det kan vara en orsak av flera tänkbara.

Stefan

Skriv svar