Dacia-Danmark-Sverige

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Låst
vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av vandal » 27 mars 2023, 14:10

Hej Koroshyia,
Som sagt har vi olika åsikter om de historiska händelserna kring 1000 talet. Jag har studerat namn på den lokala adeln i Illyrien och Dacien under denna tid och funnit att några använde namnet Roland redan då. Nick name på Roland är fram till idag Rollo. Jag hittade ingen Roland i Sverige, Norge eller Danmark från denna tid.
Vandal

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13599
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av Markus Holst » 27 mars 2023, 14:17

Men nu blev det ett sådant där ohistoriskt tänkande än idag: Eftersom Rollo idag är ett smeknamn för Roland och att det under vikingatid inte fanns någon Roland i Norden kan inte den nordiska Rollo vara sann.

Slutledningsfel!

Rollo är troligen det namn som folket i erövrade områden gav honom. Hans nordiska namn var nog något som fanns här uppe, kanske Robert men inte Roland.

vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av vandal » 27 mars 2023, 15:15

Hej Markus Holst.
Som sagt tror vi på olika saker men att tro att Robert skulle ha ett smeknamn Rollo, som är ett smeknamn på Roland, är en konstruktion som saknar all logik. Smeknamnet på Robert är Robbo men kanske i Sverige har Ni även denna form av argumentation, som en vetenskaplig form, som krävs för att bevisa de nordiska härstamningar på alla forna hjältar.
Vandal

Davian
Medlem
Inlägg: 3600
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av Davian » 27 mars 2023, 15:33

Med tanke på att William kan bli Bill, Charles-Ingvar kan bli Sickan, Jörgen kan bli Palle så ska man vara försiktig med att ge kategoriska svar på komplexa saker som personnamn. Smeknamn behöver inte vara logiska eller kopplade till personnamnet heller.


Kan för övrigt nämna att min barndomsväns pappa hette Roland men kallades för Rolle. Rolle och Rollo är inte så långt ifrån varandra.

I Sverige är Robban det vanligaste smeknamnet på en Robert.

https://youtu.be/_DyW-QGu8_E
Senast redigerad av 1 Davian, redigerad totalt 27 gånger.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13599
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av Markus Holst » 27 mars 2023, 15:33

Nej, jag säger inte att han hette Robert. Det jag säger är att din slutsats grundad på ett smeknamn han fått i Frankrike är byggd på lösan dy.

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 688
Blev medlem: 23 juli 2007, 12:19
Ort: Stockholm

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av Lejonmod » 27 mars 2023, 17:53

Gånge-Rolf, nordisk viking som skall ha fått sitt namn därför att ingen häst orkade bära honom. Han var enligt sagan identisk med den Rollo (död ca 930) som 911 grundade hertigdömet Normandie. Även namngiven som Poppa av Bayeux. Rolf lät döpa sig 912 och fick då namnet Robert.

vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av vandal » 27 mars 2023, 19:18

Hej,
Idag kan vi säkert inte lösa denna gåta. Nyligen tittade jag på en film av en tysk forskare som undersökte några gamla svenska sagor från vikingatiden. Hans slutsats var att det rörde sig om gamla tyska sagor med en ny uppsättning av lämpliga nordiska namn på alla hjältar i sagan. Hokus pokus och det kulturella sedimentet blev djupare. Som jag förstod så har några lokala historiker i Sverige hjälp honom så det är bara att leta fram dem och skriva om historien.
Jag får väl tro på att Rollo var från början Roland från Illyrien som då var en del i Norra Dacien. Han döptes först i en ariansk kyrka och hans dop i Frankrike blev en klassisk övergång till den katolska kyrkan och belöningen blev Normandie. Alla blev glada. Vi får väl ingå något form av avtal med den katolska kyrkan som motiverar dem att öppna deras arkiv. Det har säkert sitt pris.
Vandal

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13599
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Dacia-Danmark-Sverige

Inlägg av Markus Holst » 27 mars 2023, 20:03

Därmed avslutar vi denna tråd. Vi kommer inte längre.

Låst