NY kunskap om fornborgarna

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

NY kunskap om fornborgarna

Inlägg av Davian » 18 augusti 2022, 22:00

Markus Holst skrev:
18 augusti 2022, 10:54
Nog är de utdaterade, det byggs inga längre :) Du får gärna berätta mer om den nutida synen på fornborgar, jag vill lära mig mer.
https://www.svd.se/a/81ed38da-3498-3f12 ... -nytt-ljus

här är en liten glimt av nyare forskning. finns lite studier som jag läst men glömt namnet på. ska se o jag hittar dem

här är en iallafall
http://su.diva-portal.org/smash/get/div ... TEXT01.pdf

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: NY kunskap om fornborgarna

Inlägg av Markus Holst » 18 augusti 2022, 22:55

Tråd avknoppad från fornnordiska quizen.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: NY kunskap om fornborgarna

Inlägg av Markus Holst » 18 augusti 2022, 23:00

Tack Davian, det var mycket intressant läsning. Jag skall skriva ut pdf-en och läsa den också. Det verkar, vilket står i artikeln, som om fornborgarna kan vara de första tecknen på såväl stats- som stads-bildningar. Under vikingatid verkar man inte ha byggt några befästningar, men de återkommer under medeltiden, dels som muromgärdade städer och dels som fasta hur, likt Näs slott på Visingsö eller Torpa Stenhus.

Kan det vara så att vikingatiden var relativt fredlig i Norden, eller finns det annan anledning till avsaknaden av befästningar från denna tid? I och för sig var ju Birka såväl muromgärdat som hade en kastal så kanske har jag fel.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: NY kunskap om fornborgarna

Inlägg av koroshiya » 18 augusti 2022, 23:10

Det är skillnad mellan olika områden. Danmark har inte så många av dessa vad jag vet, men antas ha varit en relativt stark spelare i Norden under lång tid.

Av någon anledning skall då dessa borgar inte behövts lika mycket i områden med stor befolkning och förmodad bra organisation.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: NY kunskap om fornborgarna

Inlägg av Markus Holst » 18 augusti 2022, 23:11

I Danmark finns ju mängder med trelleborgar från vikingatiden, vilka kopplas till Harald Blåtands tidiga statsbildning och förmodade försök att samla in skatt. Kanske är de således tidiga fogdeborgar? I "Svenska Sverige" saknas de, men här har vi alltså fornborgar istället. Skumt.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: NY kunskap om fornborgarna

Inlägg av koroshiya » 18 augusti 2022, 23:52

Trelleborgarna är förmodligen senare. Sörmland skall alltså ha 388 fornborgar. Så många trelleborgar finns det inte.

Förmodligen var Danmark det relativ starkaste området under tiden före vikingatiden, och vissa danska forskare försöker nästan säga att det var en stat på den tiden. Fornborgarna i Sverige kan ha haft funktioner för att skapa något liknande, men de verkar inte vara nödvändiga för det.

Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: NY kunskap om fornborgarna

Inlägg av Davian » 19 augusti 2022, 10:08

Markus Holst skrev:
18 augusti 2022, 23:00
Tack Davian, det var mycket intressant läsning. Jag skall skriva ut pdf-en och läsa den också. Det verkar, vilket står i artikeln, som om fornborgarna kan vara de första tecknen på såväl stats- som stads-bildningar. Under vikingatid verkar man inte ha byggt några befästningar, men de återkommer under medeltiden, dels som muromgärdade städer och dels som fasta hur, likt Näs slott på Visingsö eller Torpa Stenhus.

Kan det vara så att vikingatiden var relativt fredlig i Norden, eller finns det annan anledning till avsaknaden av befästningar från denna tid? I och för sig var ju Birka såväl muromgärdat som hade en kastal så kanske har jag fel.

Den stora skillnaden på gammal/ny idé om fornborgarna är att man övergett idén om fornborgar som militära installationer. En del har varit det, vilket man kan se på dem, en del har varit något annat. Men namnet fornborg är smidigt som paraplybegrepp även om väldigt många verkar har varit saker som tex hagar, förråd, marknadsplatser, temporära boenden, skrytbyggen, utkiksplatser mm.

ang våldsamhet; det går inte riktigt att avgöra vad som varit mest våldsam tid. Men vi kan ju tänka på att vikingatidens hyperfokus på våld och krigarideologi kommer någonstans ifrån. Jag tror personligen att vikingatiden var minst lika våldsam som folkvandringstiden.

MEN, vikingatiden var mycket fattigare än folkvandringstiden. Jag tror också vikingatiden hade fler hövding och kungadömen än folkvandringstiden. Dels pga ökad befolkning men också pga den gamla eliten under vendeltiden blev mindre, fick svårare att kontrollera sina områden etc.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: NY kunskap om fornborgarna

Inlägg av Markus Holst » 19 augusti 2022, 11:12

Oj. Vikingatiden fattigare än vendeltiden. Du lär mig nya saker varje dag nu. Fortsätt med det!

Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: NY kunskap om fornborgarna

Inlägg av Davian » 19 augusti 2022, 11:43

Ja fattigare på det vis att vi hittar fler guldföremål och rikare gravar under vendeltiden (400-700 fkr) än vi gör senare. Guldet ersätts av silver under vikingatiden.

Det beror i största allmänhet på västroms fall. Det mesta guldet vi har från vendeltiden är utvunnet i romerska gruvor och därmed troligen sold-mynten som auxilar-trupper fick av rom. Det betyder i grunden att ganska många personer under flera hundra år reste från norden till romerska imperiet för att vara anställda soldater ett tag.

när romerska riket går under, kombinerat med vulkanutbrottet 536, kan man säga (enligt mig och en hel del historiker) att den nordiska guldåldern börjar gå mot sitt slut. Gamla maktställningar som byggde på kontakter med Rom krackelerar, nya makter dyker upp, införsel av guld och annat kul minskar eftersom handelsvägarna blir förändrade och ett generellt kulturellt skifte börjar ske.

en del menar att det här vulkanutbrottet och den kulturella skiftningen kan förklara hur Odin blir till, medan andra gudar som Tyr och Ull glöms bort eller får mindre framträdande roller. Man överger liksom de gudar som tidigare varit viktiga, som Tyr/Tiwaz och Nerthus etc och ersätter dem med nya. Den här förändringen kan sägas vara anedningen till vi har kriget mellan Vaner och Asar i mytologin.

(personligen tror jag inte på den här förklaringen. jag tror att odin alltid varit en av de mäktigaste och viktigaste gudarna i germansk mytologi. odin är bara en mer diversifierad karaktär än woutan.)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: NY kunskap om fornborgarna

Inlägg av Markus Holst » 19 augusti 2022, 16:30

Enligt Wikipedia räknar man vendeltidens början till år 550. Således borde Romresenärerna levt under romersk järnålder. (mvh Herr Besserwisser). Hur som är det fascinerade att inse vilken påverkan Rom hade ändå hit upp.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: NY kunskap om fornborgarna

Inlägg av Markus Holst » 19 augusti 2022, 23:28

Davian, kan du ge exempel på fornborgar som visat sig vara hagar?

Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: NY kunskap om fornborgarna

Inlägg av Davian » 20 augusti 2022, 00:24

Det finns inga som är definitivt bevisat vara det ena eller andra. Det är själva tjusningen med fornborgar. Ingen vet definitivt vad de har varit, så egentligen är begreppet fornborg felaktigt men det är ett bra paraplybegrepp som sagt.

En fornborg som kanske har varit nån form av djurhållningsplats är Burgvallen på Gotland (vid ljugarn). Där har man hittat höga halter av fosfat vilket indikerar på att djur och/eller människor har vistats där en längre sammanhållen period. Men om den varit en hage? det vet vi inte.

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 688
Blev medlem: 23 juli 2007, 12:19
Ort: Stockholm

Re: NY kunskap om fornborgarna

Inlägg av Lejonmod » 22 oktober 2022, 15:56

Fornborgarna runt sjön Orlången och upp till Flottsbro, 8 om jag minns rätt. En, Stensätra, är en militär anläggning. Två par fornborgar ligger väldigt nära varandra. Ett par vid Flemmingsbergsviken. Det andra paret vid Flottsbro. Kan vara de vara motsvarigheten till nån typ av tull-station. Den större borgen vid Flottsbro kanske har med en tingsplats i närheten.
Vid Orlångsberget/Marieberg ligger en som inte är militär. Den har för svaga murar för det.
Från nuvarande Södertälje går Göta landsväg fram till Flottsbro, under Vendeltid, då norra Södertörn hade sparsam bebyggelse, så min spekulation, eller möjligtvis förhoppning, är att landsvägen vände söderut öster om Flottsbro, ner till "orlångshövdingen", vars gård låg vid Gladövik.
Ja, jag "fantiserar" en del. Växte upp i området och leker ibland med tanken att skriva en bok när jag blir pensionär med titeln "Orlången, vikingatidens vagga"

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: NY kunskap om fornborgarna

Inlägg av Markus Holst » 22 oktober 2022, 18:59

Lejonmod skrev:
22 oktober 2022, 15:56
Växte upp i området och leker ibland med tanken att skriva en bok när jag blir pensionär med titeln "Orlången, vikingatidens vagga"
Den lär bli ihågkommen och diskuterad :thumbsup:

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 688
Blev medlem: 23 juli 2007, 12:19
Ort: Stockholm

Re: NY kunskap om fornborgarna

Inlägg av Lejonmod » 22 oktober 2022, 19:58

Markus Holst skrev:
22 oktober 2022, 18:59
Lejonmod skrev:
22 oktober 2022, 15:56
Växte upp i området och leker ibland med tanken att skriva en bok när jag blir pensionär med titeln "Orlången, vikingatidens vagga"
Den lär bli ihågkommen och diskuterad :thumbsup:
Tack.
Det hoppas jag verkligen.

Skriv svar