Vikingatidens gränser

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Vikingatidens gränser

Inlägg av Markus Holst » 27 maj 2022, 19:41

Det brukar heta att vikingatiden började 793 och slutade 1066. 793 härleds ju tillplundringen av Lindisfarne medan 1066 har fått olika förklaringar.

I skolan lärde jag mig att det var då Olof Skötkonung döptes alltså gick vi över till medeltiden.

På TV lärde jag mig att det var slaget vid Stanford Bridge som fick slut på vikingatiden 1066.

I någon bok lärde jag mig att vikingatiden tog slut när någon smart londonresenär tog med sig en skattmas hem varpå man började ta upp skatt och således slapp åka till London igen.

Vad finns det mer för förklaringar till vikingatidens början och slut? Jag har för mig att Ambrosiani sätter ett annat startdatum, grundat i att han räknar med sju vikingatida generationer, eller om det var sju generationer i Birka. Jag får kolla. Jag har boken i bokhyllan.

Jag efterlyser inte en diskussion om när det hela började eller slutade, utan vill ha exempel på olika tankar runt dess början och slut.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vikingatidens gränser

Inlägg av koroshiya » 28 maj 2022, 18:11

En lämplig början är väl när dessa färder började. I Anglosaxiska krönikan kan man läsa om danskar i England under år 787, så det skulle kunna vara en början.

Men olika båtgravar tycks säga att ungefär samma typ av kultur fanns även tidigare.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Salmeskeppen

Båtgravarna är säkert ett tecken på att båtar och skepp har varit viktiga för de begravda.

En slutpunkt skulle kunna sättas så sent som vid 1204, fjärde korståget och senare mongolernas framfart. Sverige hade tydliga kontakter med Ryssland och Bysans fram till dess. Det influerade klädsel och annat, men 100 år senare hade dessa kontakter dött ut, och Sverige hade istället snappat upp mode och kläder från Västeuropa.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vikingatidens gränser

Inlägg av Markus Holst » 28 maj 2022, 20:42

Att kulturen fanns tidigare är ju riktigt. Det jag ville diskutera här är vilka gränser man genom åren har angett för vikingatiden, alltså från 1800-talet och framåt. Innan dess fanns ju ingen vikingatid.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vikingatidens gränser

Inlägg av koroshiya » 28 maj 2022, 22:14

Nu blir jag förvirrad.

Men om man tittar på datum har det nog nästan alltid varit avgränsat av Lindisfarne och Stamford Bridge.

Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Vikingatidens gränser

Inlägg av Davian » 30 maj 2022, 02:04

Traditionellt anges 793-1066, eftersom det är främst engelska källor vi har till vikingar historiskt sett.

I svensk historia har vi rätt ofta använt 750-1050 för att få runda årtionden

Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Vikingatidens gränser

Inlägg av Davian » 30 maj 2022, 13:43

I lite modernare forskning har det framförts att den centrala kulturella företeelsen för vikingar är hallen. Så man vill försöka flytta fokus bort från båtkultur till hall-kulturer. Och isåfall har vi en vikingatid från ca år 300 till ca 1300.

Jag gillar det tänker och tycker det fångar in Norden mer än smalare händelsefokus

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vikingatidens gränser

Inlägg av Markus Holst » 30 maj 2022, 15:54

Davian skrev:
30 maj 2022, 13:43
I lite modernare forskning har det framförts att den centrala kulturella företeelsen för vikingar är hallen. Så man vill försöka flytta fokus bort från båtkultur till hall-kulturer. Och isåfall har vi en vikingatid från ca år 300 till ca 1300.

Jag gillar det tänker och tycker det fångar in Norden mer än smalare händelsefokus
Bra tänkt! Vikingatiden uppstod väl i ett manchauvinistiskt 1800-tal när man mer fokuserade på att folk var ute och förde väsen än på kulturella förändringar.

Frågan är ju vad dessa 1000 år skall kallas. Folkvandringstid går bort, vendeltid och vikingatid likaså. Hallkulturen? Påminner om Hallstadtkulturen. Inget bra.

Nästa fråga är ju vad som hände år 793 som gjorde att vikingarna började åka utomlands och skämma ut sig. Det har ju en tradition som åtminstone svenskar har återupptagit.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vikingatidens gränser

Inlägg av koroshiya » 30 maj 2022, 18:51

Markus Holst skrev:
30 maj 2022, 15:54
...
Nästa fråga är ju vad som hände år 793 som gjorde att vikingarna började åka utomlands och skämma ut sig. Det har ju en tradition som åtminstone svenskar har återupptagit.
Det var inte första gången de var ute, som jag skrev i ett tidigare inlägg finns första belägget om dem från England i anglosaxiska krönikan under år 787, fast det rätta året var 789.
Her nam Byrhtric cing Offan dohtor Eadburge, ⁊ on his dagum coman ærest .iii. scipu Norðmanna, ⁊ þa se gerefa þærto rad ⁊ hie wolde drifan to þæs cinges tune, þy he nyste hwæt hie wæron, ⁊ hine man ðær ofsloh. Þæt wæron þa ærestan scipu deniscra manna þe Angelcynnes land gesohtan.
[Tre skepp med nordmän dök upp.] Då red fogden (de som skulle bli sheriffer) dit och ville ha dem till kungens stad (i Wessex), för han visste inte vilka de var, och de slog ihjäl honom där. Det var första de första skepp med danskar som kom till England.
Det omnämns att vikingar var i farten 787 eller 789, men i de flesta texter börjar denna tidsålder ändå år 793. En gissning om varför det här hände är frankernas expansion som gjorde att danska land blev direkta grannar med Karl den stores områden. Vissa har blandat in religionsmotsättningar som en faktor till räderna.

Kulturellt har arkeologer förstås påpekat att vikingarna knappast fixade sig rätt teknik för dessa räder först under 780-talet för att sedan omedelbart sticka iväg. En annan föreslagen startpunkt är därför år 700, och det väl helt utan att det är bevisat att det var någon större brytpunkt.

Vill man lyfta fram hallkulturen kan man se att offerplatser användes så sent som under 500-talet - se bland annat Finnestorp - men jag undrar hur många som har skrivit att man borde se en sammanhängande epok under hela denna tid och fram till att den kulturmanifestationen dör ut. Det är hur som helst ett fullkomligt rimligt förslag.

För klädmodet och tankarna om att det kan vara en slutpunkt var det information från en föreläsning med Eva Andersson. Jag har inte pratat med henne privat om det, och kan ha missuppfattat något, men min uppfattning var att svenskt klädmode hade tydliga influenser ifrån dessa områden, och efter som dessa influenser försvann gissar jag att det beror på fjärde korståget och mongolerna.

Eftersom Norden är ett ganska stort område kan man också lätt tänka sig olika avslut för Vikingatiden, men jag tror inte att någon har föreslagit något sådant, även om det exempelvis går att se skillnader i hur slag avgjordes. I slaget vid Foteviken år 1134 fanns ca. 200 ryttare, men norska slag under borgarkrigen var ofta mer vikingaaktiga och var sjöslag.

Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Vikingatidens gränser

Inlägg av Davian » 30 maj 2022, 19:41

Markus Holst skrev:
30 maj 2022, 15:54
Nästa fråga är ju vad som hände år 793 som gjorde att vikingarna började åka utomlands och skämma ut sig. Det har ju en tradition som åtminstone svenskar har återupptagit.

793 skiljer sig egentligen från tidigare räder på det faktum att någon skriver ner vad som sker och sen att de källorna överlever in till modernare tid.

Exempelvis har vi kungadömet East Anglia som vi inte vet nästan någonting om pga de blev så utplundrade av nordmän ,som älskade dyra böcker och papper, att dess tidiga historia blivit mer eller mindre utraderat. Vi känner till några kungar osv pga arkeologiska fynd men vi vet inget om dem.

Vi vet att år 750 gick ett vikingatåg i stöpet på Ösel. Vi vet också att under hela den romerska järnåldern hade nordborna kontakter med Europa och även England. Sutton Hoo-graven anses vara ett starkt tecken på att det fanns kontakter mellan england och östra sverige redan på 600-talet, och troligen tidigare.

Vi har segel från början av 700talet i skandinavien, men personligen tror jag att de fanns tidigare eftersom romerska fartyg hade segel och norden hade tät kontakt med romerska riket.


Men om vi tänker oss att segel , av korrekt typ, blir en lättillgänglig kunskap runt år 700 så har vi de tekniska och ideologiska pusselbitarna på plats för ett marint plundrarsamhälle.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vikingatidens gränser

Inlägg av Markus Holst » 30 maj 2022, 19:48

Segel kan vara en bra begränsning. Intressant! I något program på TV för inte så länge sedan, där vikingatidens hemmafront beskrevs, nämnde de bland annat hur många timmar det tog att tillverka ett segel. Det var många! Segel måste ha varit hårdvaluta på den tiden.

Även nämndes det att vikingafärderna kan ha stärkt kvinnans ställning eftersom hon var kvar hemma och skötte gården. Jag tror att det är att dra för stora växlar. Dels diskuterar vi i en annan tråd att det fans kvinnliga krigare på vikingatiden och dessutom tror jag inte att vikingatågen dränerade bygderna på så mycket manfolk att det skulle ge kvinnan ett extra stort inflytande. Lite förenklat torde inte vikingatågen tömma gårdarna mer än vad den allmänna värnplikten gjorde.

Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Vikingatidens gränser

Inlägg av Davian » 30 maj 2022, 20:11

Jag tror segel har funnits bra mycket längre än år 700. Jag tror romarrikets totalkollaps i väst gör mer för framväxten av vikingatiden än nåt annat. Det uppstod väldigt många maktvakuum på samma gång runtom i Europa, samtidigt som ökad "arbetslöshet" i norden bland de som i århundraden varit foederati åt rom, öppnade nya karriärsmöjligheter. Och när väl någon eller några visat på hur enkelt det kan vara att bli ruskigt rik så följde andra med.


kvinnans starka inflytande i vikingatiden är mer en populärkulturell myt än historiskt belagt faktum. Vad vi vet är att kvinnor hade större inflytande i norden än i säg södra frankrike. Men det är också allt.

Skriv svar