Förstörelse av vikingafynd

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Förstörelse av vikingafynd

Inlägg av pandersson2 » 27 februari 2018, 20:03

von Adler,
tack för svaret. Jag har verkligen uppskattat det du har skrivit.

Synd att du inte visste, det skulle var intressant att se en studie där man jämför för- och nackdelar med en fri respektive mer restrektiv hållning till privatsamlare.Min personliga (dvs tro, inte substansiell) gissning är att det för med sig mer negativt än positivt då jag tror att många avstår från att lämna in saker. Förutom då att man drunknar i saker man inte har resurser till att handhava.

Qukuli
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 juni 2018, 16:04
Ort: odin

Re: Förstörelse av vikingafynd

Inlägg av Qukuli » 12 juni 2018, 16:09

pandersson2 skrev:Råkade se att SvD haft en artikel om hur fynd från vikingatiden systematiskt förstörs. Någon som har mer information?
https://www.svd.se/fynd-franbasta...rvinningen

Skälet uppges vara ekonomiska, vilket låter osannolikt då de borde kunna säljas för högre pris vilket även skulle bevara dem. Är grundtanken att det som vi inte vill ha skall ingen annan få ha?

Samma tänkande minns jag från när man dumpade keramiska fynd från ostindiefarren för att förhindra att de skulle säljas.

Vad är syftet med denna vandalisering? Kunna kontrollera historien och förhindra andra från att deltaga? Utrotande av svenskt kulturarv för att ersätta det med någon anna berättelse? Eller finns det en anna rationell förklarar som jag inte ser.

Slutligen, denna artikel är gammal, varför verkar det inte vara en nyhetsvärdig historia?
Mycket intressant artikel, tack för att du delar!

Skriv svar