Danere og "dani"

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Notarius
Medlem
Inlägg: 493
Blev medlem: 27 december 2011, 23:20

Danere og "dani"

Inlägg av Notarius » 17 februari 2017, 18:29

Læser i weekendavisen, at en forsker med navnet Kasper H. Andersen har forsvaret en PhD, som er udgivet med titlen "Da danerne blev danske" – artiklen bærer overskriften "Dansk identitet bliver 1000 år ældre".
Emnet - danere (og danskhed) i 400-500-tallet (ikke den samme som i 1800-tallet) og nogle kilder er kendt i tråde her, så det var måske værd at finde ud af, hvad der står i såvel artikel som bog – se blandt andet den nu lukkede tråd "Vad hände på 500-talet ? Hemvändare ?!

Kan først vende tilbage meget senere med lidt mere omtale af artiklens indhold.
*
Et enkelt citat:
"Min hypotese er, at der opstod en dansk kongemagt allerede i 400-500-tallet. Der må have været en elitegruppering, der identificerede sig som dansk" - (siger Kasper H.A.)

Kasper H. A. fortæller, (iflg. artiklen), at han rykker tidspunktet for første omtale af danerne.(?)
"På baggrund af kilder fra senantikken og tidlig middelalder viser jeg, at der allerede omkring år 500 blev skrevet om danerne" ... "De første, som nævner danerne og landet Dania, er gotiske historieskrivere ved Theoderik den Stores hof i Ravenna; det vil sige i første del af 500-tallet eller muligvis endda sidst i 400-tallet."
Det forekommer mig, at dette er kendt stof i dette forum?

En elite definerede sig som daner ... arkæologiske fund viser markante ændringe i Sydskandinavien omkring 400 med store haller og bopladser ved Gudme på Fyn, Lejre på Sjælland og Uppåkra i Skåne. Guld i form af smykker, våbenpynt og de møntlignende brakteater dominerede arkæologernes fund.
Senast redigerad av 1 Notarius, redigerad totalt 18 gånger.

Skriv svar