Sveavikingar i Estland 750

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Claus
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 10 mars 2014, 16:52

Sveavikingar i Estland 750

Inlägg av Claus » 28 juli 2016, 21:14

2008 - 2010 fann man två begravda vikingaskepp med långa män från Svealand på ön Salme i Estland. De hade mött en våldsam död och förde med sig guldinfattade svärd. Forskarna tror att de kan ha varit diplomater, eftersom krigarna oftare hade yxor och spjut. Den här utgrävningen var ny för mig och är spännande då det rör sig om tidig vikingaålder. Är det en rimlig tolkning att de skulle bära "blingsvärd" som inte kunde användas i strid? Av en händelse såg jag i går en dokumentär från England, där man funnit ett liknande anglosaxiskt svärd. De hävdade att det absolut hade använts. I programmet besökte de även historiska museet i Stockholm för att titta på liknande svärd.

http://www.usatoday.com/story/news/2016 ... /87586278/

Programmet om det anglosaxiska svärdet


History freak
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 27 mars 2015, 02:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sveavikingar i Estland 750

Inlägg av History freak » 28 juli 2016, 23:08

Diplomater vid denna tid ? Det betvivlar jag starkt, Naturligtvis hade de fungerande svärd. Det var hög status med dekorerade svärd. Detta var en krigisk tid när man alltid måste vara beredd att försvara sig.

Detta skedde vid en plats kallad Salme och förmodligen blev de i hast begravda av sina egna omedelbart efter ett slag.

Användarvisningsbild
Claus
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 10 mars 2014, 16:52

Re: Sveavikingar i Estland 750

Inlägg av Claus » 28 juli 2016, 23:51

Precis min tanke. Nu är jag bara en glad amatör, men som jag tolkar det har svärden tillhört den absoluta eliten i Sverige. Kurator Kent Andersson vid historiska museet säger att bara en kung kunde ha ett sådant svärd. (26 minuter in i programmet ovan). Då borde det röra sig om en större räd med ledande män. De har hamnat i strid på ön. Vikingarna segrade men 47 av dem dog och begravdes av de överlevande. De döda motsvarar kanske besättningen på de två begravda skeppen? De som begravde dem återvände med de övriga båtarna.

History freak
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 27 mars 2015, 02:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sveavikingar i Estland 750

Inlägg av History freak » 29 juli 2016, 00:06

Det är också vad jag tror. Sannolikt hade de inte tid att begrava dem på vanligt sätt. Då grävde de två rännor i sanden, drog upp skeppen. lade i de fallna och öste sand över dem. Vad som är förvånande är att vapnen och rustningarna inte togs om hand av lokalbefolkningen efteråt.

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Sveavikingar i Estland 750

Inlägg av Jens Yde » 29 juli 2016, 08:38

"Forskarna tror att de kan ha varit diplomater".

Kanonbådsdiplomater?


Videoen omhandler et sværd fundet i Lincolnshire i England i 2002. Det var delvis lavet af guld og kostede museet mere end en million kroner. Sværdet er fra 7. århundrede og formentlig lavet i England. Den nærmeste stil i Skandinavien er Salins Stil II (Arwidssons Stil C), hvilket tidsmæssigt er begyndelsen af 700-tallet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nordisk_djurornamentik

Videoen nævner Sutton Hoo, men der er ikke noget om Øsel og Estland.

dersa
Medlem
Inlägg: 121
Blev medlem: 13 december 2007, 13:06
Ort: Bohuslän

Re: Sveavikingar i Estland 750

Inlägg av dersa » 14 augusti 2016, 21:14

Nu är det ju svårt att bedöma svärden utifrån artikeln, men om arkeologerna som gjort utgrävningen berömmer att det är "bling"-svärd så är det förmodligen just det de är. Vi vet ju att det tex under bronsålder fanns vapen som inte kunde användas i strid, så mycket möjligt att det även fanns under järnålder. Även i modern tid så finns det ju en massa blingvapen. Huruvida det var en diplomatisk färd eller inte, lär ju vara svårt att fastställa.. Enligt miniserie på SVT: Sanningen om vikingarna så blev vikingarna förmodligen angripna redan ute till havs, tyvärr så kände de aldrig svärden.. Vad det gäller diplomati så är det väl något som funnits genom hela historien, så att avfärda den teorin finns det knappast någon grund för, även om vi aldrig kommer att hitta svaret..

dersa
Medlem
Inlägg: 121
Blev medlem: 13 december 2007, 13:06
Ort: Bohuslän

Re: Sveavikingar i Estland 750

Inlägg av dersa » 27 juni 2017, 10:21


Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2007, 13:44
Ort: Bøtø Nor, Falster
Kontakt:

Re: Sveavikingar i Estland 750

Inlägg av Odinkarr » 29 juni 2017, 19:35

Diplomater vid denna tid ? Det betvivlar jag starkt
Vore nationalstater var skam mindst så højt udviklede som i dag, hvis ikke bedre.

F.eks. hører vi i Frankernes Annaler (Annales Regni Francorum) for året 782 e.Kr.: ”id est Halptani cum sociis suis”, eller at den danske Kong Sigifrid havde en partner/gesandt ved navn Halfdan/ Halptani.

Jvf. Skjoldungasaga er Fridleiv og Halvdan brødre.

Dvs. den danske konges broder er gesandt på vegne kongen.

mvh

Flemming

Gamle G
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 25 juni 2013, 06:07

Re: Sveavikingar i Estland 750

Inlägg av Gamle G » 2 juli 2017, 19:20

History freak skrev:..Vad som är förvånande är att vapnen och rustningarna inte togs om hand av lokalbefolkningen efteråt.
Precis. Och det tyder nog på att de som begravde männen, i all hast eller inte, behärskade området i lång tid efteråt. Eller/ och hade nån sorts "taburespekt" hos lokalbefolkningen. I alla fall så länge att graven och dess innehåll föll i glömska. Vi har väl diskuterat detta förut, här eller på insomnade "Arkeologiskt forum". En spännande tanke är ju att graven skulle kunna innehålla Kung Yngvar och några av hans män, som enligt Ynglingasagan föll mot en stor estnisk här (!?) ".. i landet innanför Ösel" (eller nåt sånt). Men det kanske inte arkeologin kommer att kunna ge svar på? Eller? :)

Skriv svar