Karsten Krambs skrev:Jeg er ikke bekendt med en oprindelig kilde, der nævner en indstilling af Harald Blåtand - til at blive helgenkåret. Jeg kan slet ikke se han skulle kunne komme på tale i den retning, da Harald sandsynligvis var synkretist - én der forholdt sig til flere trosretninger. Det ser vi tydeligt af hele Jelling-monumentet. Hvilken historiker - der først har forfattet dette tankespin er ligegyldigt - disse spekulationer er - efter min mening - gået for vidt.
Hej Karsten, det er da ligeledes en spekulation, at monumenterne i Jelling skulle give udtryk for en manglende troskab fra Harald Blåtands side mod kristendommen. En anden tolkning af monumenterne:
Træpalisaden omkring monumenterne har vel ikke nødvendigvis et religiøst prædikat - det er først og fremmest fysisk såvel som symbolsk et grænseskel, et forsvarsværk.
Stensætningens opførelse skal formentlig knyttes til før Harald Blåtands tid.
Gravkammeret i den ene af gravhøjene kan være opført for Knud Gormssøn (Haralds storebror), Thyra, Gorm eller for den sags skyld en helt fjerde. Hvis man vælger at gå udfra (som du gør?), at det er Gorm, og at Gorm igen efter Haralds befaling blev genbegravet i den nyopførte trækirke; så er det vel blot et vidnesbyrd om, at Harald i mellemtiden var konverteret.
Den store Jellingesten blev naturligvis også først opført efter Haralds konvertering.
Harald Blåtands regeringsperiodes nedgangstid blev måske bl.a. fremprovokeret af Harald Blåtands to ovennævnte "kristne tiltag" - selve konversionen kan for nogle hedenske stormænd i sig selv have været nok til, at de mistede tiltroen til kongen (konversionen kunne ihvertfald virke som et påskud for det) og i stedet støtte hans søn Svend.
Med den rette fremstilling af Haralds liv (propaganda om man vil), så havde man vel ikke den ringeste sag, hvis man ønskede Harald Blåtand helgenkåret.
Altså en tro konvertit, dræbt i en borgerkrig hvor han kæmpede for kristendommen mod illoyale hedenske undersåtter.
Mht. hvad der skulle til for at blive helgenkåret - mon ikke det først og fremmest handlede om politik. Om hvem, der havde de rette kontakter, og om hvem der kunne præsentere sin kandidat i det skønneste lys.
Jeg har heller ikke hørt eller læst om, at Harald Blåtand blev forsøgt helgenkåret. Men jeg kan heller ikke se hvordan Harald Blåtand skilte sig negativt ud i forhold til Knud den Hellige eller Knud Lavard f.eks. - og jeg mener derfor heller ikke, at man så uden videre kan afvise den potentielle mulighed for et ønske om en helgenkåring.
Knud Lavards helgenkåring kan tolkes ud fra ovennævnte tolkning af det politiske aspekt ved helgenkåringer:
Valdemar d. Store Knudssøn støttet af fosterfamilien Hvide - hvor fin en fyr Knud Lavard så ellers havde været i levende live, det kunne være fløjtende lige meget. Helgenkåringen skulle bruges politisk til at legitimere Valdemars position (og dermed Hvidernes favorable situation) overfor bla. taberne af den forud kæmpede borgerkrig - og dermed afskrække eventuelle uromagere.