Jeg ved ikke, hvad der har affødt den lange følelsesladede – og uvedkommende – udledning mod ”Siden Saxo”. Den polske sag kender jeg ikke. Jeg ved heller ikke, om du har fulgt den lange diskussion på Skandinavisk Arkæologiforum om Haralds guldplakette, eller om du er den Mio Nielsen, som rodede sig ud i en række byzantinske indlæg på arkæologen Sven Rosborns bloq om plaketten, hvor Sven selv tror på dens ægthed. Han offentliggjorde sin vurdering på Akademia.edu, som ikke er en lokalavis, som du indikerer, og deltog også på Skandinavisk Arkæologiforum. Jeg selv mistænker ud fra tekst, fremtræden og fundhistorie plaketten for at være falsk, men der var mange forskellige opfattelser i 2015. ”Siden Saxo” har selvfølgelig i den tidlige fase, hvor artiklen blev skrevet, refereret Sven Rosborn neutralt uden at tage stilling for eller imod falskneri, da det er et historisk – ikke arkæologisk – blad. De har blot annonceret et fund, som, hvis det er ægte (som du selv citerer dem), kan få dansk historisk betydning. Hvad kuriøst er der i det? Det er da kun din reaktion, som er kuriøs.
Jeg kan ikke se, hvad det overhovedet har med denne tråd at gøre – og det har jeg også svært ved med resten. Nu er det jo så uheldigt, at du indtil nu har redigeret dit indlæg 15 gange under en pinsefrokost, så desværre får jeg ikke det seriøse modspil, som jeg da gerne ville have haft.
Jeg behøver egentlig blot at nævne tre punkter, som diskvalificerer dit indlæg:
1. Jeg skriver ikke, som du synes at påstå, at sagaerne er historiske – tværtimod skriver jeg på sidste side: ”Sagaerne er og bliver fjerne sagn”. Problemet er, at Adam viser sig at være lige så upålidelig som Saxo og sagaerne, så hvis man ikke er i stand til at tackle den problematik, skal man hellere helt lade være med at beskæftige sig med dansk 900-tal. Jeg bruger stort set ikke sagaernes indhold – kun den danske kongerække, som de selvfølgelig har kendt så kort før kristningen (uden behov for manipulation) – og jeg bruger den kun, fordi den viser sig magen til Saxo og Adam, når man korrigerer for deres åbenlyse manipulationer eller misforståelser. Det er netop det, som er pointen, og så skal man ikke lade sig forvirre af sin sagafobi.
2. Kirkelig incest ved du åbenbart intet om – og så er den gyldne regel, at man skal holde sin mund. Det er slet ikke mig, som har indsat faktaboksen i artiklen, men Rigsarkivets historikere, hvor også middelalderhistorikeren Michael Gelting er ansat, som netop har skrevet to af de danske artikler om emnet.
3. Arne Søby Christensen skrev i sin disputats, at man i et skriftløst samfund kan manipulere kongerækken mere end tre generationer tilbage. I hans tilfælde var det Theodorik, som ville forbedre sin adkomst. Det er noget ganske andet, end du får det til.
---
Skriv din fortsættelse som et nyt indlæg, da det er umuligt at diskutere, hvis du ændrer løbende i det gamle – og så vent til i morgen.