Hjälp! Nordiskt 400- och 500-tal!

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tybalt
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: 3 augusti 2007, 23:00
Ort: Sverige

Hjälp! Nordiskt 400- och 500-tal!

Inlägg av Tybalt » 18 januari 2016, 18:14

Hej,

Jag har en kanske något udda förfrågan som jag hoppas få hjälp med. Om detta är fel plats så får moderatorer gärna peka mig rätt! :)

Det är så att jag ämnar göra en s.k. "modification", eller "mod", till ett PC-spel, närmare bestämt Rome Total War - Barbarian Invasion. Jag är hyfsat bevandrad inom detta, och har ett ganska rikt kontaktnät med folk som sysslar med allt från programmering till 3D-modellering mm. Själv gör jag lite av varje, främst inom 2D-art, d.v.s. jag skapar textures i form av sköldar, standar, textilier, rustningar, porträtt och det som kallas User Interfaces.

Jag har en längre tid lekt med tanken att skapa en "mod", alltså något man kan ladda ned gratis och fullt lagligt och installera. Spelet kommer då utspela sig under Nordiskt 400- och 500-tal, och spelkartan kommer innefatta Danmark, Sverige ( från Dalarna och ned ) samt södra Norge. Möjligtvis kommer även en del av Finland ingå. Kortfattat så kommer man kunna spela som ett antal småkungadömen och hövdingdömen runtom om i Norden, flertalet av dem baserade på s.k. sagokungar och liknande.

Vad jag skulle vilja ha hjälp med är att komma i kontakt med någon som är duktig på denna tidsperiod och kan förse mig med tidstypiska namn och allmän bakgrundsinformation. Allt är av intresse!

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Hjälp! Nordiskt 400- och 500-tal!

Inlägg av koroshiya » 20 januari 2016, 14:08

Vad gäller personnamn finns det inte så många. En Rodulf nämns i Jordanes Getica, och det finns några namn på de äldsta runtexterna, såsom på Istabystenen, och Gallehushornen. Lägg märke till att namnen ofta är längre, och kanske är det en form av furstlig namntradition man kan se.

Läs om stammarna i Jordanes Getica för tips om vad de kan heta, men ge dem förslagsvis namn som funkar även på engelska. Det finns också några mytiska småkungadömen att placera ut som omnämns i senare sagor.

Ha mercs som kan vara mytiska, till exempel kämpar från Bolmen, som man kanske kan läsa om i Hervararsagan, snarare än att man kan bygga upp en härkemassa trupp i olika städer.

Jag har inte spelat Attila Total War, men kolla på hur de städerna ser ut för götar och andra. Det känns för mig viktigt att man inte kan få småstammars städer att se ut som Rom med tiden.

Själv jobbade jag en gång på att göra något liknande för M2TW, men kom inte så långt.

Lycka till!

*rättar text*

Tog bort någon textbit som duplicerats. Laptopen spökar till det ibland.

Jo, kolla på moddar som har sänkt bördigheten på olika områden. Third age i M2TW har till exempel flera städer som man nästan omöjligen kan få att växa.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Hjälp! Nordiskt 400- och 500-tal!

Inlägg av koroshiya » 21 januari 2016, 00:40

Vidare om namn. Vad det verkar fanns det några olika sätt att namnge furstar.

En var att namnen skulle allitterera. En annan tror jag är att samma typ av namndel skulle ingå. Det var 20 år sedan jag läste om det så minnet är lite diffust :)

Normalt sett bör det ha förekommit hypokorismer och kortare namn kanske passar till spioner och så.

Här är en länk till "the Anglian Collection" som exempel på hur det kan se ut.

http://www.kmatthews.org.uk/history/ang ... ction.html

Och här ett väldigt tydligt exempel på alliterationer från Essex.

https://en.wikipedia.org/wiki/Kingdom_of_Essex

Användarvisningsbild
Tybalt
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: 3 augusti 2007, 23:00
Ort: Sverige

Re: Hjälp! Nordiskt 400- och 500-tal!

Inlägg av Tybalt » 21 januari 2016, 19:20

koroshiya skrev:Vad gäller personnamn finns det inte så många. En Rodulf nämns i Jordanes Getica, och det finns några namn på de äldsta runtexterna, såsom på Istabystenen, och Gallehushornen. Lägg märke till att namnen ofta är längre, och kanske är det en form av furstlig namntradition man kan se.
Läs om stammarna i Jordanes Getica för tips om vad de kan heta, men ge dem förslagsvis namn som funkar även på engelska. Det finns också några mytiska småkungadömen att placera ut som omnämns i senare sagor.
Jag arbetar redan på ett koncept för att få ihop 18 - 19 spelbara kunga/hövdingadömen. Här är en namnlista jag satt ihop för de götiska stammarna:

Agnar
Agne
Algot
Alrik
Angantyr
Are
Arn
Arnfast
Arnfinn
Arnulf
Arvid
Asbjörn
Aslak
Assar
Atle
Aude
Birger
Bodulf
Brodde
Bue
Dag
Digne
Domalde
Domar
Dygve
Eggder
Einar
Elif
Eskil
Fare
Farman
Faste
Finnvid
Fjolner
Folke
Germund
Gisl
Gizur
Gjord
Gjuke
Grane
Granmar
Grim
Gudmund
Guthlaf
Gärdar
Göte
Götrik
Hakon
Hamund
Heidrek
Helge
Herbald
Herlek
Herröd
Hilder
Hjorvard
Hjörmund
Hjörvard
Hrethel
Hugleik
Hödbrodd
Högne
Ingemund
Ingomer
Ingvar
Joar
Järle
Karl
Kjellfast
Knut
Krok
Lage
Manne
Nannulf
Odd
Orm
Orre
Orvar
Osvald
Ragnvald
Ramund
Rane
Rodulf
Rolf
Rune
Sigsten
Sigurd
Sigvard
Sinfjötle
Sköld
Snjå
Starkad
Sten
Sune
Svegder
Sven
Sverker
Svipdag
Tjalve
Tjodolf
Toke
Tolir
Tor
Torlef
Toste
Ubbe
Ulrik
Utter
Vaste
Vanlande
Vide
Vigleif
Visbur
Visten
Yngve
Ödger
Öjar
Öndur

Känns den någorlunda OK tycker du?
Ha mercs som kan vara mytiska, till exempel kämpar från Bolmen, som man kanske kan läsa om i Hervararsagan, snarare än att man kan bygga upp en härkemassa trupp i olika städer.
Jag tänker mig en ganska "straight forward" rekrytering av truppslag. Bygga byggnad x för att rekrytera en viss typ av krigare o.s.v.

Ja, en del "legoförband" kommer jag ha med givetvis, men annars blir det nog mest "AOR", alltså area of recruitment som gäller, dvs man kan bara rekrytera vissa specifika krigare i ett visst specifikt område.

Tack för tipset om kämpar från Bolmen, ska kolla upp det!
Jag har inte spelat Attila Total War, men kolla på hur de städerna ser ut för götar och andra. Det känns för mig viktigt att man inte kan få småstammars städer att se ut som Rom med tiden.
Attila funkar tyvärr inte att modda på ett för detta lämpligt vis, eftersom man inte kan ändra kartan. RTW är fortfarande det spel som erbjuder mest om man verkligen vill kunna ändra hela spelet, s.k. total conversions. Tycker åtminstone jag!
Själv jobbade jag en gång på att göra något liknande för M2TW, men kom inte så långt.
OK, är du aktiv på TWC kanske?
Jo, kolla på moddar som har sänkt bördigheten på olika områden. Third age i M2TW har till exempel flera städer som man nästan omöjligen kan få att växa.
Jo, tillväxten måste kraftigt begränsas på något vis. Även själva storleken på arméerna kommer vara ganska liten. Det vore föga stämningsfullt att utkämpa slag med tusentals krigare varje år...

Ephraim
Medlem
Inlägg: 277
Blev medlem: 1 april 2009, 20:50

Re: Hjälp! Nordiskt 400- och 500-tal!

Inlägg av Ephraim » 21 januari 2016, 20:52

Angående perssonamn så är ju frågan om de ska ha en moderniserad form (som i listan ovan) eller om de ska ha en samtida form. Man kan utgå från fornnordiska namn och rekonstruera formerna såsom de bör ha uttalats på 400-talets urnordiska. Det är väl ganska sannolikt att många av de senare namnen fanns redan under urnordisk tid. Det verkar ha funnits en ganska gammal germansk tradition av att kombinera två ordled för att bilda namn. Den traditionen var nog produktiv under ganska lång tid, på så sätt att man kunde kombinera olika led ganska fritt för att bilda nya namn.

För att ta några exempel på mansnamn (jag tror inte att dessa är belagda i urnordiska inskriptioner, så de har markerats med * vilket betyder att de är rekonstruktioner):
*Ala-rīkʀ = Alrik (gotiska Alareiks)
*Alƀa-gautaʀ = Algot
*Alƀa-rīkʀ = Alrik (fornvästnordiska Alfrekr)
*Ansu-bernuʀ = Asbjörn
*Hrōþi-wulfaʀ = Rolf, Rudolf
*Swipa-daȝaʀ = Svipdag
*Þiuða-wulfaʀ = Tjodulf
*Þiuða-rīkʀ = Tjodrik

Sen finns faktiskt en del urnordiska personnamn belagda. En relativt stor del av det urnordiska källmaterialet är just personnamn. Du hittar en hel del exempel med förklaring i nedanstående dokument.
http://folk.uib.no/hnooh/handbok/ekstra ... -v-1-0.pdf

Några exempel (alla mansnamn). Dessa namn verkar sakna motsvarighet i senare nordiska språk (vilket markeras med *).
Harja = *Häre, fvn *Heri
Hlewa–gastiʀ = *Lägäst, fvn *Hlégestr
Haðu-laikaʀ = *Hadlek, fvn *Hǫðleikr
Sali-gastiʀ = *Salgäst, fvn *Salgestr
Raunijaʀ = *Röner, fvn *Reynir

fvn = fornvästnordiska
Fler exempel finns på sidan 22 och framåt.

Notera att <ƀ ð ȝ> utan problem skrivas <b d g> (om spelet har lättare att hantera dem). Tecknen markerar ett frikativt uttal mellan vokaler (dock ej i början av ett sammansättningsled) som alltså egentligen är förutsägbart. Skulle det krävas kan <þ> skrivas som <th> och <ʀ> som <z> (hellre än som <r>). Makron (<ā ē ī ō ū>) kan utelämnas om det krävs. Vokallängd skrevs inte i runinskriptionerna heller. Namnen kan (och bör kanske) skrivas utan bindestreck av estetiska skäl.

Användarvisningsbild
Tybalt
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: 3 augusti 2007, 23:00
Ort: Sverige

Re: Hjälp! Nordiskt 400- och 500-tal!

Inlägg av Tybalt » 21 januari 2016, 22:19

Ephraim skrev:Angående perssonamn så är ju frågan om de ska ha en moderniserad form (som i listan ovan) eller om de ska ha en samtida form. Man kan utgå från fornnordiska namn och rekonstruera formerna såsom de bör ha uttalats på 400-talets urnordiska. Det är väl ganska sannolikt att många av de senare namnen fanns redan under urnordisk tid. Det verkar ha funnits en ganska gammal germansk tradition av att kombinera två ordled för att bilda namn. Den traditionen var nog produktiv under ganska lång tid, på så sätt att man kunde kombinera olika led ganska fritt för att bilda nya namn.

För att ta några exempel på mansnamn (jag tror inte att dessa är belagda i urnordiska inskriptioner, så de har markerats med * vilket betyder att de är rekonstruktioner):
*Ala-rīkʀ = Alrik (gotiska Alareiks)
*Alƀa-gautaʀ = Algot
*Alƀa-rīkʀ = Alrik (fornvästnordiska Alfrekr)
*Ansu-bernuʀ = Asbjörn
*Hrōþi-wulfaʀ = Rolf, Rudolf
*Swipa-daȝaʀ = Svipdag
*Þiuða-wulfaʀ = Tjodulf
*Þiuða-rīkʀ = Tjodrik

Sen finns faktiskt en del urnordiska personnamn belagda. En relativt stor del av det urnordiska källmaterialet är just personnamn. Du hittar en hel del exempel med förklaring i nedanstående dokument.
http://folk.uib.no/hnooh/handbok/ekstra ... -v-1-0.pdf

Några exempel (alla mansnamn). Dessa namn verkar sakna motsvarighet i senare nordiska språk (vilket markeras med *).
Harja = *Häre, fvn *Heri
Hlewa–gastiʀ = *Lägäst, fvn *Hlégestr
Haðu-laikaʀ = *Hadlek, fvn *Hǫðleikr
Sali-gastiʀ = *Salgäst, fvn *Salgestr
Raunijaʀ = *Röner, fvn *Reynir

fvn = fornvästnordiska
Fler exempel finns på sidan 22 och framåt.

Notera att <ƀ ð ȝ> utan problem skrivas <b d g> (om spelet har lättare att hantera dem). Tecknen markerar ett frikativt uttal mellan vokaler (dock ej i början av ett sammansättningsled) som alltså egentligen är förutsägbart. Skulle det krävas kan <þ> skrivas som <th> och <ʀ> som <z> (hellre än som <r>). Makron (<ā ē ī ō ū>) kan utelämnas om det krävs. Vokallängd skrevs inte i runinskriptionerna heller. Namnen kan (och bör kanske) skrivas utan bindestreck av estetiska skäl.
Tack, väldigt användbart! :thumbsup:

Ja, eftersom man får anta att den stora majoriteten av de som ev. kommer ladda hem och spela är engelsktalande, så är min ambition att göra det så tillgängligt som möjligt. Jag kommer nog förenkla namnen en smula, men förhoppningsvis behålla en hyfsat "autentisk stil".

Jag kommer ju även behöva fylla ut med antaganden, gissningar och lite hittepå för att skapa de olika fraktionerna. I nuläget lutar det åt att jag delar in de i stammar ( svear, götar, gutar, daner m.fl. ) och därefter i ätter, namngivna efter en stamfader. Som exempel kommer jag ha en västgötisk stam med Rane som stamfader, och följaktligen kommer denna fraktion i spelet kallas för "Raningar". Ett annat exempel är Gotlands mytiske upptäckare, Tjelvar. En av de gutiska fraktionerna kommer så heta "Tjelvingar". Åtminstone är det så jag tänkt.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Hjälp! Nordiskt 400- och 500-tal!

Inlägg av koroshiya » 22 januari 2016, 10:55

Tybalt skrev:
koroshiya skrev:
Själv jobbade jag en gång på att göra något liknande för M2TW, men kom inte så långt.
OK, är du aktiv på TWC kanske?
Nej, men jag har ju läst där en massa.

De moddar jag har gjort har varit enkla. Det har varit byte av namn på platser och människor. Sedan har jag flyttat diverse städer. Andra saker jag har gjort är att skapa titlar typ "episcopus Scarensis" med bild, text och stats. Allt har varit för Medieval 2 Total War. Jag kom aldrig så långt som till att bygga karta.

Du fixar säkert bra namn som även funkar på engelska, och det är väl bara bra om det är lite exotiskt för utlänningarna.

En kromgrej som du kan fundera över är titlar och namn på fraktionerna.

Det enklaste med fraktionerna är väl att inte definiera om det är ett kungadöme eller vad det är, utan bara ge dem ett namn.

Vid denna tid är det långt ifrån säkert att det finns kungar överallt. De styrande kan ha haft andra titlar. Så var det med flera germanfolk på kontinenten. Goterna hade titlar som thiudans, kindins och reiks, som var ledare vilka ibland hade valts fram och inte hade makt för evigt. Kindins lär ursprungligen ha betytt, den som var ledare för "the kin" och vissa menar att sådana kan ha funnits i åtminstone Götaland, även om evidensen är ytterst svaga. En annan titel som kan ha använts är drauhtins, drott, som ursprungligen var en ledare för ett krigarband.

Skriv svar